Foder och frågor
Känner att jag har mycket frågor nu när jag äger en jättekanin för första gången, men hoppas det finns dom som orkar med att hjälpa mig ☺️
1. Jag undrar lite över fodret Krafft Groov 125. Har läst att det är bra att ge till stora kaniner och har därför köpt det. Har dock kollat över innehållet lite mer nu och ser att det innehåller väldigt mycket fett! 😮
är det farligt? att ge det fodret till en belgisk jätte, eftersom rasen verkar vara känsligare för att lägga på sig fett runt organ (har läst någonstans om att det är vanlig orsak till tidig död bland jätteraser?)
Eller kan jag låta säcken ta slut och sedan byta, utan att få dåligt samvete?
2. Har även en till fråga. Alvin, som jätten heter är nu ungefär 12 veckor och tycker han ser så liten ut jämfört med många andra jättar i den åldern. Han är dessutom väldigt skran över ryggen.
Hur stora ska dom va i den här åldern? Växer dom i sin egen takt eller är det något jag bör ge/göra för att han ska "växa till sig"? 🤔
Medarbetare på Jättekanin.
Enligt mig är pellets bara något man ger till unga kaniner och kaniner som tappar i vikt. Det är alltså onödigt att ge pellets till en kanin som klarar sig utmärkt på bladgrönt, örter, Hö, grönsaker och så vidare. Om du är rädd att kaninen kommer bli överviktig kanske man inte ska ge pellets. Min kanin var också mindre än syskonen, liksom benigare. Men hon är bara byggd så. När de är beniga på ryggen brukar det vara muskler som fattas. Det är bra med flera timmar om dagen i hagen för att stärka musklerna. för hjälpa honom på traven kan du ge honom pellets.
Frida
Okej :) Själv har jag gett en liten mängd pellets till alla tidigare kaniner och tycker det funkat utmärkt. Eftersom jätten är ung nu så kommer jag hålla mig till pellets iallafall tills han växt färdigt. Övervikt är jag inte rädd för, utan snarare vad fettet i fodret gör med de inre organen :) Okej, då får jag se till att ge honom mycket motion
Prova ge pellets eloge av pellets kanske du kan ta 1 dl per kilo beroende på hur mycket Motion den får.
#3 Mjo, men då var det 200 kr förgäves för säcken jag köpte. Hade hört att Krafft Groov var bra :/ Just nu får han 2 dl, han väger 2 kilo än så länge. Funderar dock på att sänka mängden då han känns ganska tjock
#4 De va mycket prat om krafft groov här för ett par år sedan men efter ett tag upptäckte folk att djuren la på sig fett runt dom inre organen pga för mycket b-vitamin tror jag det var. Folk som hade slaktat eller disikerat sina djur som sett de alltså.
Men fortsätt med det tills påsen tar slut tycker jag, jag hade det till mina kaniner ett tag men dom gillade det inte så mycket så jag bytte.
Jätteraserna behöver ju oftast pellets för att växa bra, beror ju på vad man har för hö också men oftast behöver dom lite extra.
2. När dom är runt 12 veckor väger dom flesta runt 2+ kg. Men finns ju alltid någon i kullen som är mindre och så. Man får känna efter lite med hur mycket extra pellets dom behöver, blir dom för kantiga och beniga får man öka lite och tvärt om 🙂
Emma
#4 kändes han inte lite smal? Missförstod jag?
Frida
#5 Okej, tack så mycket för det utförliga svaret! :) #6 Liten i storleken och benig över ryggen, men han är inte smal över magen. Förlåt, jag var lite otydlig där :)