Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1411 ggr
Cajsis7
0

Hopptävlingar, Höjdhopp?????

Hej!

Jag har tävlat en hel del med min kanin som nu är 4 år gammal…. :D

Han har alltid varit duktig på att hoppa hinder och kan hoppa ganska högt. Men jag har känt att det har varit något som inte stämmer när jag har hoppat med honom. Om jag t ex hoppar fyra hinder hemma i rad så stannar han mellan alla hinder. Det gör att jag får lite sämre tid på tävlingar och så. Han är duktig på hoppning i övrigt och ibland är han jättesugen på att springa i full fart och hoppa alla utan att stanna men när han väl stannar känns det lite jobbigt.

Så jag funderar på om höjdhopp skulle vara bättre at tävla i med honom(eller båda och). Jag har läst att då hoppar man bara ett hinder som höjs efter varje omgång.

Men jag undrar vad ni tycker att jag borde satsa på, om jag sa försöka mer med höjdhopp eller om jag ska fortsätta kämpa med banor….?!

Men om jag ska hoppa höjdhopp vill jag ha lite högre hinder hemma så jag kan träna honom att hoppa högre hinder. Hur ska jag göra, vill bygga mitt egna hinder…. Hur högt ska det var?, ska jag ha plastbommar eller sådana här plankor? Hur brett ska det vra? Osv Osv…….??????

Tack på förhand!😃

Zingo

Peak303
0

För att plocka pinne i höjd så måste man ha hoppat minst 60cm på tävling. 

Det är inte alltid att en klubb anordnar höjd/längd och det är oftast banklasserna som anordnas. Jag tycker att du kan fortsätta med krok och rak även om du vill prova höjd. 

Ska man hoppa hemma rekommenderar jag plastbommar (elrör). Och om du ska ha höjd hade jag försökt göra det minst 70-80cm, minns inte vad ett sådant är på tävlingar.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Cajsis7
0

#1 okej ska försöka med bana, år träna mer 😉

Kan det kanske vara bra att åka till ställen som han inte känner igen sig på för att lära honom när han ska hoppa på tävlingar…..

an vara det som gör att han vill stanna om han t ex känner nya dofter som han tycker är intressanta?

Zingo

Peak303
0

Har han varit på tävling någon gång? :) 
För annars kanske du ska börja med det. Där efter lär han sig hur det är på tävlingar med så många andra runt om. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Cajsis7
0

Ja har varit på några tävlingar :)

Zingo