Hyperaktiv kanin
Har en belgisk jätte på ca 3 månader, hämtade honom förra veckan. Han är extremt aktiv och sällskaplig. Välter matskålar, biter i allt, krafsar på oss, bits, sitter inte still. Vad ska jag göra för att lugna ner honom? Varför är han såhär? :(
Medarbetare på Jättekanin.
Det är ju individuellt, men brukar nästan alltid lugna ner sig när de kommit ur tonåren, Min ena kanin var precis lika dan, ibland när man öppnade hans bur tak fick man fånga en flygande kanin. Nu när han är ca 1,5 år har han blivit betydligt lugnare:).
Okej, tack för svar! Kan det hjälpa att kastreras?
#2 ja, fast du får låta honom bli äldre först:)
Jo, det vet jag ju :) Hoppas han lugnar sig lite iallafall, blir ju lite svår att hantera
Mycket aktivetering! :)
Låter som en uttråkad kanin med mycket energi. Stort utrymme och mycket saker att pyssla med. Saker att kasta runt på, pinnar att gnaga på, tunnlar att springa genom osv. Dom lugnar ner sig med tiden och man får testa sig fram tills man hittar något dom vill pyssla med istället för att ha massa hyss för sig under tiden.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Han är fortfarande bebis, man märker skillnad på små kaniner och stora när dom är i denna åldern. Dom är lika aktiva men det märks mer på dom stora då de dom gör låter, känns och hörs mer. Och gör mer skada på grejerna dom ska smaka på.
Stort utrymme tycker jag funkar. Så fort Mio (fransk vädur) får vara i hela lägenheten rör han ingenting och är helnöjd. När han är i mitt rum på kvällarna så smakar han på grejer han inte får och är mer rastlös.
För att trötta ut dom kan man träna tricks. Då aktiveras både kroppen och huvudet. Följer han efter dig kan du gå omkring och ha pellets med dig. Gå så långt bort som möjligt och ge honom en pellets när han kommer. Sen går du så långt bort du kan igen osv, då får kaninen springa efter dig och blir trött. Ni får även ett bättre band och kaninen lär sig att det är positivt att följa efter och vara med dig! 🙂
Emma
Tack så mycket för svaren! Jag ska pröva det med trix. Han har ganska stort utrymme redan, men man märker att han snabbt blir trött på den och gärna vill ut.
Jag la in en stor kartong i vardagsrummet idag och gjorde 2 hål och slängde in lite mat osv i den, det har hållit honom upptagen större delen av dagen! Litet tips 🙂
Emma
#9 Det ska jag absolut pröva. Tack för tipset 😃