Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1037 ggr
[Deshasix]
0

Kaniner utomhus

Två av mina kaniner har fått flytta ut, har läst på kaninmagazinet osv men undrar om ni har några bra tips? eller bra att veta saker? Första gången jag har utekaniner :)

fridelfina
0

Jag följer tråden!

Har en innekanin som nu när vi flyttar till hus i månadsskiftet ska få bli utekanin. Har ni tankar om det är nåt speciellt vi ska tänka på att göra? Tex gräver de sig ut och man måste få ned gallret långt ned i jorden?

Själv funderar jag på om kaninen kommer att tycka att det är tråkigt att bo ute, han är ju van att ha sällskap och studsar omkring runt ffa mina fötter när jag är i köket. Klart att vi inte kommer strunta i honom när han flyttar ut, men det känns nästan taskigt….. Han är typ 12 år (att jag skriver "typ" är för att vi hittade honom 2005 och då trodde veterinären att han var 2-3 år).

Cajsis7
0

Jag har själv innekanin men tror jag vet lite saker iallafall….. Man måste orka gå ut till kaninen oavsett väder, men det tror jag att no. sköter super :) #1 jag tror alltid att det finns en risk att kanonen kan gräva sig ut, men det varierar från kanin till kanin…. Om du är osäker skulle jag rekommendera att ha när i botten ;) Om du bara fortsätter ta hand om kaninen som innan tror jag inte att han kommer tycka det är roligt, plus att om ni har en Hage åt honom på t ex dagen när ni är hemma skulle han nog tycka att det är jätteroligt att få vara ute och skutta! Om man har plats så kan man ha en till kanin i typ en bur bredvid om man tucker att han kanske känner sig ensam. Men tror att han nöjer sig med att få uppmärksamhet av er i familjen.

Zingo

Moalinn
2

#2 Ja, de där jäkla kanonerna både gräver, hoppar och ibland behöver de ha mat också. 😂

(gör samma stavfel lite då och då.)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

nagini-
0

det behövs absolut galler eller liknande i botten, för det kan gå fort för kaninen att gräva sig ut annars ;)

nu vet jag ju inte vad du har för sorts bur till kaninen men det är viktigt att det finns skydd från både sol, regn, blåst och kyla. det kan bli väldigt varmt för kaninen om solen ligger på, så någonstans med skugga där kaninen kan gå undan är viktigt. på köpta burar är det ju alltid ett tak och då har ju kaninen skugga. det kan även vara bra att hå något sorts "hus", alltså ett ställe med fyra väggar, där kaninen kan lägga sig om det skulle vara kallt eller om den vill gömma sig :)

viktigt att se till är att kaninen inte kan ta sig ut, utifall att buren har luckor på väggarna, och att inga djur kan ta sig in där heller. på den buren jag köpt så är inte låsanordningen sådär jätte säker så vi satte på hänglås på det ena "låset" och det andra skruvade vi igen helt, eftersom att en räv annars hade kunnat ta sig in hur lätt som helst. 

jag antar att det är något sorts galler på buren, oavsett hur den ser ut, så se till att katter/rävar/hundar inte kan komma åt kaninen med klor eller tänder genom gallret. räven kom åt min kanin nyligen, lyckligtvis blev det "bara" två sår som fick sys. jag har aldrig haft problem med räv förrut under de 9 år jag haft kaniner ute, men nu blir det till att säkra buren ordentligt innan min kanin får flytta ut igen. katter har däremot varit väldigt intresserade av kaninen, så finns det mycket katter i området kan det vara värt att hålla ögonen öppna ;)

jag hoppas du/ni fått nån hjälp av mina råd, min kanin bor visserligen bara ute under sommaren så jag har ingen erfarenhet av utekaniner på vintern, men har ni några fler frågor så kan ni fråga på :)

fridelfina
0

Tack för råden!

Men detta vart lite jobbigt  nu, för vi var på återbesök hos veterinären idag efter ett besök förra veckan då man konstaterade att han hade infektion i ögonen/tårkanalerna som kanske berodde på nåt med tänderna. 

Så idag efter en veckas antibiotikabehandling skulle de söva honom och kolla bättre i munnen. De hittade varbölder i munnen, bihålor och bakom ögonen som hade angripit ansiktsskelettet. Så veterinärens råd var att avliva medan han fortfarande var sövd. Det skulle ha gått att operera och behandla med starka antibiotikakurer resten av hans liv, han skulle med säkerhet ha ont och inte leva speciellt länge till. Det ville vi inte utsätta honom för så det blev avlivning. 😢

Om TS tycker att detta inlägg blev "störande" är det ok att ta bort, vill inte göra någon ledsen/upprörd genom att stjäla tråden på detta sätt. Men jag ville inte heller tacka och låtsas som ingenting. 

(ser att jag trots allt skrev fel i inlägget jag skrev först, vi hittade honom 2007 och han var troligtvis född 2004-2005 så han var ca 10-11 år)

Smultrondraken70
0

#5 *styrkekramar*

fridelfina
0

Tack! Tänk att man kan sakna en liten kärlekskrank kanin så…

Cajsis7
0

Förresten såg det nu, menade: om du bara fortsätter ta hand om kaninen som innan kommer han SÄKERT tycka det är roligt. Menade inte att skriva att han inte skulle tycka det var roligt…. ;) :o whoops!

Zingo

Cajsis7
0

Plus styrkekramar absolut!!! Vrf blir allting jag skriver så fel!?! Förlåt igen och jag beklagar #5

Zingo

fridelfina
0

ingen fara Cajsis7, jag läste nog rätt ändå!

Tack för kramen

Sxne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ställ buren på ett bra ställa där inte dom får direkt sol ljus och regn på sig 🙂

Botten nät, så ingen kommer in eller ut! Glad🙂

Vind överdag är också ganska bra, går att köpa på teddytassen. Men inget nödvändigt eller så! 🙂

(observera att dom bara är i hagen här! Lämna aldrig kaniner ensammen såhära, rovdjur kan ta sig in, kaninerna kan ta sig ut. Och låt dom aldrig heller bo såhära, som sagt bara en utehage!) 

Kramar / Evelina A Sonne