Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1356 ggr
Matilda_91
0

golvet i lekstugan

Håller just på att storstäda lekstugan. Det tar sin lilla tid, minst en och en halv timme får man räkna men att stå och skyffla ut spån, slänga tidningar och knata fram och tillbaka med skottkärran till komposthögen.

Det största problemet är trägolvet i lekstugan. Det suger åt sig kaninkiss som mossa. Det luktar illa och träet murknar. Tänk vad mycket enklare det skulle vara om lekstugan inte hade något golv! Om den bara hade sånt där packat jordgolv man hade förr i tiden. Då skulle kisset försvinna ner i jorden, praktiskt! På vintern skulle man slänga in massor med spån och halm och på sommaren, när lekstugan ibland är så varm att kaninerna inte kan vara där inne på dagarna, skulle ett jordgolv svalka skönt. Det skulle kanske räcka med att bara ha en stor halmhög i ett av hörnen där kaninerna kan sova.

Ja drömma kan man ju alltid..

Tror ni det skulle funka? Eller skulle det bli på tok för kallt på vintern? Kanske om man satte upp rejäla sitthyllor/lådor en bit upp på väggarna med en språngbräda till?

Tina-A
0

Tycker det låter som en väldigt intressant tanke! Tror dock det kan bli väldigt kallt på vintern men med ett tjockt spånlager + halmlager + sitthyllor så kanske det skulle kunna funka iaf… ^^,

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Dior_94
0

det lät som en bra idé! jag tror det inte skulle bli så kallt på vintern om man har nån sitthylla lite längre upp och massor med halm som dom kan bygga bo med. :)

[Niike]
0

Tänk på att marken blir väldigt kall på vintern. Men du kan ju lägga massor av spån och halm, stubbar, stoora hyllor och hus med rejäla sittytor. Då skulle det nog funka:) Jätteintressant tanke håller jag med Tina om;)

lill-jarven
0

Låter ju som en kanontanke :) Annars kan du ju sätta "toalettgolv" därinne

annaforsgren
0

men harar dom bor jju ute på vintern och gräver bohålor och liknande:) men det låter väldigt intressant det där:) …man kan ju lacka golvet annars.?

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

johanna_loveAnimals93
0

Det låter bra! :)

[Quellii]
0

Annars kanske du kan lägga plastmatta, tex som man ofta har i kök/badrum :) Men ja kan hålla med om att marken blir ganska så kall om du skulle ha en sån bur, men som dom ovan sagt så tror även jag att det bör fungera :)

Sosso
0

håller med #1. ^^

Lans
0

I mina uteburar har jag alltid plastmattor i botten och det fungerar jätte bra så det skulle du ju kunna sätta in (: Nackdelen med det är ju att det kan bli lite halt,,fast med mkt spån så(;

Annars fungerar nog din idé med sitthyllor å halm å så (:

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Matilda_91
0

Hm, men det enda är väl att det finns en stor risk att de får för sig att gräva sig ut. Eller att någon räv gräver sig in.. Man måste väl gräva ner galler en bra bit runt stugan isåfall :)

Hopi
0

Ja, risken att dom gräver sig ut eller att nån räv eller grävling gräver sig in.. Det är nog inte så bra.. Är kanske bättre att fixa nytt golv. ;)

ciss
0

Går det inte att lägga t.ex kompostgaller längst ner, så att de bara kommer till gallret om de försöker gräva? Annars låter det ju jättesmart. :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Clariiz
0

Det låter smart.. Om du gräver ner nät en bra bit så kan dom gräva men tillslut tar det stopp. Då kan de ju "inreda" om de vill :P.

PÅ vintern får man väll ha massor med hö, halm och spån precis som du säger. Med sitthyllor och sånt. Kanske en filt i ett material som inte är farigt. Eller se så de inte gnager. Det verkar ju verkligen smart..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

sputtnick_plexus
0

Tycker att det låter jättesmart. :) På vintern kan du ju he in extra mycket hö (halm) och spån osv, så att det blir varmt :)

Tina-A
0

Bara du fixar rejält galler under så dom inte får några oönskade hungriga gäster! :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]