Kanske dräktig
Har en kaninhona på ca 4 år som hela tiden rymmer och igår här hon rymde så såg vi att hon höll på att boa under en lada som vi bor granne med. Han som äger ladan kom och sa att hon kanske var dräktig och det var då jag började tänka den tanken. Lupin eller Loppan som vi kallar henne har haft 2/3 kullar innan på stället hon bodde på förut. Jag googlade runt på vilka tecken det kan vara om hon är dräktig och några av dom stämde på henne, t.ex. att hon har blivit surare, hon gräver mer och vilar jätteofta. Hon bygger också bo utomhus men jag tog in henne igår så att hon inte skulle kunna rymma igen. Det finns ganska många kaniner runt om kring där vi bor och jag pratade med mamma och hon sa att en kanin som min kompis äger hade rymt till våran gård för ca en månad sedan så han kanske är pappan. Jag har aldrig haft kaninungar förut så jag undrar vad som är viktigt att tänka på och hur jag ska förbereda buren m.m:)
Se till att lämna dom i fred så mycket som går till en början, men kolla också till så att det inte är någon dödfödd i så fall måste du plocka ut den så fort som möjligt.
Buren kan vara bra att förbereda med t.ex halm eller hö, sen brukar mamman fixa resten.
När de väl börjar bli äldre och hoppar omkring mer så lägg gärna dit en tunnel etc, det tycker mina är jätte kul! Och såklart massvis med kärlek när de är 2-3 och fram tills dem levereras så dem är tama och sociala 😃
Lycka till!!
#1 Okej tack:) Jag plockade torkat gräs igår som hon kunde boa med men ska ta och lägga dit hö också:) Just nu bor hon i mitt sovrum men jag ska flytta ut till mitt sommarrum idag så då får hon det lungt:) När kan man kolla kön och när ska man skilja honor och hanar åt?:)
#3 Att kolla kön beror egentligen helt på hur kunnig man är! Vissa kan börja se kön när de redan är två veckor med vissa får vänta tills de är ännu äldre.
Länkar en artikel härifrån som jag tyckt varit väldigt hjälpsam 🙂
http://kanin.ifokus.se/articles/4d715841b9cb46222d067d27-konsbestamning