Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 426 ggr
Lindasixten
0

Gnisslar tänder?!?!

Jag har haft min kanin i några månader nu! Har en kompis som har en kanin, dom har fått träffas fast aldrig varit lösa med varandra. Hittills har allt gott jätte bra. Dom är 2 hanar. Idag släppte vi ihop dom lösa, först skutta dom runt och hoppade, visade absolut inget intresse för varandra. Men de slutade iaf med att min kompis kanin började jucka mot min kanin. Tillslut så la sig min kanin på rygg, så jag tog upp honom och höll honom i min famn, då började han gnissla tänder. Någon som vet vad det beror på? Är han rädd? Eller har han ont? Nu är dom iaf i varsin bur och jag kommer aldrig mer låta dom få springa lösa runt varandra. Jag är skapligt orolig.

Storip
0

Enligt kaninmagazinet:

"Gnisslar tänder:
Kaninen har ont någonstans om den är spänd. Är den däremot avslappnad så trivs den. "

Så skulle gissa på att han är stressad, förutsatt att han inte blivit biten/skadat sig.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

[RC1393]
0

Låt dem inte träffas något mer! Två hanar kommer med största sannolikhet att slåss, det finns en vettig anledning bakom Jordbruksverkets rekommendation att inte ha två hanar ihop.

Lindasixten
0

Okej. Usch, min lilla prins! Kommer aldrig låta honom få va lös med en annan hankanin igen.