Getingbo

Förra veckan hittade jag ett litet getingbo i taket i Exempels bur, där bodelen är (inringat). Såg att getingen tog sig in genom glipan längst upp på dörren. Vi tog bort boet och getingen dödades.
Idag när jag skulle ta in Exempel i buren, då det började regna, så såg jag två getingar vid buren. Än en gång så flög de omkring vid bodelen. Så fort jag närmade mig så flög den ena mot mig och cirkulerade runt mitt ansikte. Jag vet inte om jag är allergisk mot stick eller inte, så jag backade tillbaka till hagen. Medan den ena getingen var hos mig så försvann den andra, vet inte om den kröp in i buren eller om den flög iväg dock.
Jag fick till slut in Exempel i buren och kunde gå in jag också, vågade dock inte kolla i bodelen om det var någon där, men nu till frågan.
Vad ska man göra åt getingar och getingbon? Vill inte ha getingar i buren, speciellt inte för kaninen då han kan bli stucken om han skulle vara där inne medan getingarna är där.
Jag har för mig att vi fick spreja något medel när där var ett bo bakom min bur innan. Minns dock inte vad vi sprejade med :/
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag har haft Getingbo vid mina kaninburar. Jag har tagit bort boet, satt kaninerna i närheten i andra burar(tillfälligt så det kan vädras ordentligt, då medlet är väldigt giftigt) och sprayat med Radar. Funkar prima!
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Nu på våren letar de övervintrade drottningarna bra platser att bygga bon på. Eftersom du har plockat bort det påbörjade boet lär getingen söka sig vidare efter max ett par dagar. Skulle hon mot förmodan försöka bygga på samma ställe igen så är det ju bara att plocka bort även det. Hon lär knappast fortsätta på ett ställe där hennes ansträngningar hela tiden har gjorts i onödan. Så mycket fritid har de inte. 😉Jag tycker att det är onödigt att döda getingar som inte stör, de är nyttodjur. Men förstör deras byggplaner så fort du ser minsta antydan till getingbo hos kaninen. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#5 Hade problem med det förut. Känner igen detdär med att getingen kommer tillbaka. Men jag vågade inte använda radar (giftigt). Jag täppte till hålet där den kom in, har du möjlighet till det?
Vet inte om det här hjälper men vi hade ett getingbo under bron och då kom Anticimex och tog bort det. Vet inte om det är det ni ovan pratar om eller om det är kaninfarligt ;)
Hur farligt är det om en kanin blir stungen av en geting? e det som när vi blir stungna?
Har aldrig tänkt på att det kan hända(att de bygger bo på kaninhuset)…
#10 Du kanske kan tejpa för med nån "vattensäker" tejp sålänge, tills getingarna skaffar annat ställe! Lycka till :)
Zingo ;D