Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 683 ggr
Maccas100
0

Hjälp mig - ihopsättning

Försöker i skrivande stund få ihop 2 kaniner. 
Vad är det jag ska vänta mig? 
Gjort en gång tidigare, men då blev det inget som helst bråk då honan(inte samma som nu) var så överlägsen hanen. 
Men nu: Min hane jagar iväg honan(läs; livrädd) medans han morrar. Det verkar väldigt bråkigt, men de ligger inte ner och sparkar. 
Hon har verkligen panik, och har hoppat upp i min famn flera gånger, och nu sista gången så bet hon mig(jättesnäll kanin annars, men antar att det är för att hon inte vill vara nära hanen på golvet). 
Jag har ingen neutral yta kvar i lägenheten mer än badrummet som är för litet. 
Kan det vara det att jag inte satt ihop de på neutral plats, eller är det bara såhär det brukar vara?

Hoppkaninenexempel
0

Vissa kaniner funkar bara inte ihop men sen kan det också vara att om hanen inte är kastrerad så kan han vilja para honan fast honan är kastrerad och vill inte bli parad eller så finns det vissa kaniner där hanen är kastrerad men inte honan och då kan dom försöka para sig om honan är brunstig men det kan också vara som jag skrev först för vissa kaniner går bara inte ihop medan andra kan gå jättebra

LillyMy
0

Neutral plats var viktigt när jag satte ihop mina och när jag fick dom att bli sams igen efter att dom bråkat lite efter ca 4 månader. Jag hade försökt hitta neutral yta nånstans. Finns det nån du kan åka till som har plats? En bil kanske funkar. Annars hade jag testat att städa ordentligt och flytta runt sakerna du har hos dom innan du sätter samman dom. Kanske kan en gemensam tripp i transportbur vara något innan dom får gå på den oneutrala ytan. Funkade fint för mina efter en bråkig tid. Dom fokuserade på tryggheten hos varann istället för aggressiviteten. Lycka till!

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

Maccas100
0

#1 Åh men vill verkligen att det ska funka med mina kaniner😕
Har kontaktat min bror och tänkte åka dit någon dag snart(först får de stå bredvid varandra lite till nu) för ihopsättning på neutral mark.  
#2 Läst om det där med transportbur, men är lite skraj. Det är alltså väldigt sällan de bråkar i transportbur? Antar att den ska vara rätt liten så de inte kan röra sig så mycket heller?

LillyMy
0

Ja. Dom ska ju ha kroppskontakt med varann och inte kunna röra sig massor. Mina blir automatiskt stilla av att sitta i transportburen.

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

[Melbun]
0

Normalt att de jagar varandra och bråkar för att göra upp om rang. Tog 2-3 månader för mina innan de slutade så det är bara att ha tålamod. Min ena hane var väldigt ovillig till att ha någon kontakt med den andra kaninen så de fick åka transportlåda tillsammans. Han är aningen rädd för lådan men inte den andra kaninen så då sökte han tröst hos henne vilket hjälpte en hel del. Så länge de inte skadar varandra så får man låta dem göra upp helt enkelt. Hade mina i badrummet ett tag som neutral yta. Dock ska du inte vara rädd för lite bråk för mina gör upp igen när de byter plats, neutral eller inte men det varar inte särskilt länge.

Maccas100
0

Vad räknar ni som skada? Han bet henne, dock blödde det inte något särskilt, även fast man såg lite rött. Men det har jag läst händer också(dvs=normalt?)
Anledningen till att jag blev så otroligt osäker är främst för att honan hade sådan panik. 
#5 Oj då, det var ju ett bra tag. Hoppas ju på att det tar kortare tid för mina. 

Planen är nu som följer:
Åka transportbur tillsammans till neutral yta på fredag eller lördag. 
Släppa ihop på den neutrala ytan med mycket gömställen, ny höhäck och tunnel(dvs ingen av kaninerna "äger" dessa), lite leksaker och bara ingripa om det blir för bråkigt(ligger ner och sparkar). 
När det funkar och de inte bråkar längre så får de båda åka hem i samma transportbur igen. 
Vi kommer hem till ett ordentligt städat rum som är lite ommöblerat där jag släpper ihop igen. Går det bra där så släpps de ihop i en städad och nyskrubbad bur. 

Låter detta bra? Om någon har fler tips? så får ni gärna ge mig dessa :)

Maccas100
0

En tanke; Moses är ju kastrerad, men Zelda(honan) är inte det. 
Brukar detta medföra problem? Tänker långsiktigt - i buren, under honans brunst till exempel.

[Melbun]
0

#7 Kan göra ja. Jag har inte mina i någon bur så jag tror att deras förhållande fungerar mycket pga de har så mycket plats att dela på. Med tanke på att de inte riktigt kommer överens redan nu så kan det säkert bli bråk när hon brunstar. Jag hade tex inte vågat ha mina kaniner på så liten yta då båda är ganska dominanta. Om du kan och vill så finns det i princip bara fördelar med att kastrera honan också. Blir med största sannolikhet lugnare, brunstar inte, underlättar bondingen med den andra kaninen och så slipper du livmodercancer.

Smultrondraken70
0

#6 fysisk skada räknar jag som när de biter varandra så att det går hål i skinnet:( alltså inte bara rycker tussar..