Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 916 ggr
cissi_1993
0

beteende problem

hej

nu är jag här igen men Skrållan men nu är inte största problemet att hon är ilsk och bits utan att hon gräver i allt… dom ställen hon har valt är toalådan och golvet inte någon av dom lådor jag har satt ut åt henne.

finns det något man kan göra åt detta då vi bor i en lägenhet och måste höra på henne hela nätterna. förut var det bara min kar hon störde men nu känner jag att hon stör mej med. min kar vill sälja henne men jag är så rädd att hon ska bli avlivad. 3 av hennes 4 syskon har blivit de för att dom har varit ilsk så det är ju något som är fel genetisk.

hon har leksaker i buren, hö i höboll så hon ska få jobba och hus men dehär håller henne inte syselsatt på varken nätter eller dagar.  hon får vara ute ur buren ca 8 timmar per dag i hela lägenheten då så hon har ju utrymme men så fort man inte leker med henne utan ser tv, lagar mat eller sover då är hon och gräver .

är det någon som har minsta lilla förslag på vad man kan göra åt detta?

tack på förhand Cecilia

Smultrondraken70
0

Är hon kastrerad?

cissi_1993
0

nej det är hon inte tror ni de skulle hjälpa?

Stellathebunny
1

Tror det är ett brunst beteende så om det inte går över kan du ju överväga att kastrera. Kan vara ett bra alternativ också behöver du inte oroa dig för livmoderscanser! ❤️ Lycka till!

Smultrondraken70
0

Kan vara värt att kastrera, många hormonrelaterade beteenden minskar/försvinner då:) Vår hona blev en klart trevligare kanin med kastrering. Innan var hon hemsk på att morra och vakta och hann bita oss alla:( Nu är hon lugnare och mer harmonisk, och bits inte alls länge, kan morra och knorra lite ibland, men inget mot förut:)

cissi_1993
0

oj det var inte en liten förändring jag har velat kastrera henne men då min man inte gillar henne som hon är nu tycker han inte det är värt de. men nu fins det ju en riktigt bra anledning men är det bättre och vänta till i höst/vinter?

emms
0

Man slipper även risken för livmodercancer när man kastrerar. Tror det är 40 eller 60% av alla honor som får förändringar i livmodern, alltså en väldigt stor del! 

Ska man inte avla så gör man kaninen en tjänst att kastrera den, den slipper könshormoner helt och behöver inte brunsta, dra av sig päls när den är skendräktig?, vakta revir lika mycket osv. Dessutom slipper den bli sjuk, kaniner visar inte när dom har ont och en hona kan säkert gå med förändringar i livmodern utan att visa något för oss ett bra tag.

Emma

[Melbun]
0

Min ena kanin var så hemsk i humöret så jag visste inte heller om det var värt att lägga 2000kr på en kastrering ifall man inte visste säkert. Gjorde det iaf och hon är som förbytt. Ist för att hugga mina händer så följer hon efter mig vart jag än går. Ligger i sängen och vill bli kelad med så nu är hon hur snäll som helst :) Jag ville kastrera min ena kanin men då hade de uppehåll över sommaren pga infektionsrisken. när jag sa att det gällde en innekanin så sa de att det var personalbrist och bäst att vänta tills augusti

cissi_1993
0

dehär ska jag visa min kar Skrållan kan ju vara snäll ibland så ska defenetift kastrera henne nu. men hon är innekanin också men här inne kommer det ju också bli lite varmare på sommaren. vad tror ni ska jag vänta? ska jag höra med vetrinären?

emms
0

#8 Kolla med veterinären och se vad dom tycker 🙂 Är ju inte rötmånad riktigt än så om du får en tid snart kanske det hinner läka tills dess 👍

Emma

cissi_1993
0

hur lång tid tar det för såret att läka det är en hona så det är ju ett stort ingrepp? alltså om allt går som de ska?