Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2487 ggr
[Synnerlig]
7

Kanin i bur.

Jag känner att jag bara måste få detta ur mig. Jag har en kanin som är över tre år gammal och har nästan i hela sitt liv fått vara helt frigående hemma i lägenheten. I början när han var jätteliten så var han mycket i buren för vi ville vänja honom med att gå fritt, så han fick komma ut lite då och då och samtidigt passade vi på att se hur han betedde sig 🙂 Men jag har aldrig i mitt liv haft tanken på att han, hela sitt liv, skulle sitta instängd i sin bur och kanske bara få komma ut någon timme om dagen om ens det. För mig är det grymt då jag ser på min lilla skrutt att han är otroligt aktiv och springer och skuttar runt mycket och tycker om att få välja ut sina sovplatser lite här och var. Han är också väldigt social tack vare att han är ute och får skutta fram till oss precis när han vill. Han hoppar gärna upp i soffan med oss och vill bli klappad.

Samtidigt så vet jag att det är mer vanligt att folk har sina kaniner instängda i burar där de knappt kan hoppa, springa eller stå på sina bakben och hålla utkik och många verkar tro att kaninen/kaninerna trivas så. Detta gör mig så ledsen.

Vill verkligen inte göra någon arg, men gärna få kaninföräldrar att tänka efter lite.

Jag kände bara att jag ville få detta ur mig och samtidigt undrar jag hur ni tänker om detta? hur bor era kaniner??

Elsaharr
2

Mina kaniner bor utomhus i en bur på ben som är innuti en större bur med tak, på dagen har de fri tillgång till en Hage på 23 kompost galler! :)

Zingo ;D

Trebit
1

Min kanin bor fritt i halva lägenheten, även när vi inte är hemma. Han har en bur men den är mest toa/grävlåda/höplats. Det är sån otrolig skillnad i hans beteende när han får vara fri än när vi hade honom längre stunder i buren i början. Känner precis som du att jag aldrig mer vill sätta ett djur i bur efter att ha upplevt skillnaden.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Synnerlig]
1

#1 Okej. Hur många timmar om dagen får de skutta runt? 🙂 Hur är det med rovdjur?

[Synnerlig]
3

#2 Vad härligt att höra! 🌺 Samma här, han använder buren mest för att gräva, äta och gå på pottan.  För mig känns det lite samma sak som att låsa in en katt eller hund i en bur. Det känns bara så fel. Jag tycker att det borde bli ändrade regler när det kommer till kanin i bur 🙂

Trebit
1

#4 Jag ville egentligen ha en hund, men så blev det kanin istället, så det känns bara naturligt att han hoppar omkring fritt. Olika människor har ju kaniner av olika anledningar, och har också olika möjligheter där de bor, så att få det totalt burfritt blir nog svårt för många. Dock ska ju minimimåtten höjas så det är ju skönt, även om de fortfarande är absurt små. Sen finns det ju många som vill ha sina möbler ifred även med inomhus, alla har ju inte turen att ha en kanin som låter möbler och textilier vara ifred.

Tumblr - ☆ - Instagram

[Melbun]
1

#5 Vet du vad de nya minimimåtten blir? Tänkte 100x50 för en liten kanin undrar hur mycket mer plats en sån skulle få :) Känns konstigt dock mina går ju alltid lösa så nån bur för dem blir det iaf inte ^^

SmillaM
4

Jag håller med! Jag tycker häller inte att kaniner ska få vara instängda hela tiden.

Jag har en två-facksbur, varje fack 60x60x120. På dagen får dom vara ute cirka 7 timmar var (två kaniner som turas om att få vara i vår stora  kompostgaller hage).

när jag väl stänger in dom ( på natten eller när det är den andres tur) ser jag till att det finns grenar att sysselsätta sig att tugga på.

Senare i sommar hoppas jag på att vi kan bygga ut hagen större. Och se till att båda får vara ute hela dagen.

När jag skaffade kanin trodde jag att dom kände sig trygga i att bo i bur. Men efter bara en vecka insåg vi att kaninerna var så spralliga och älskade att springa runt. 

Från bur -> balkong några minuter per dag ->balkong hela dygnet *flyttar till villa* ->till hela terassen som Hage -> utebur med stor kompostgallerhage.

När jag är hos en kaninuppfödare idag, tänker jag bara på vilka små tråkiga burar dom bor i. Hos uppfödaren jag köpte min ena tjej, bodde hon ensam, utan hylla/hus, inget att gnaga på. Dom hade runt 30 kaniner och alla bodde i 100x50 - 120x60 burar dygnet runt.

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Synnerlig]
2

#5 Jag tänker att om man vet att kaniner mår bättre av att inte vara instängda så kanske man bara adopterar kanin om man vet att man klarar av att ta hand om den när den är frigående 🙂 Man kan ju lära kaniner att inte bita på vissa saker också, lite som hundar 😃 I början så ville han bita på kablar och väggar, men genom att säga till på skarpen (inte skrika och ha sig) och spraya bitterspray på det han bet på (jag använde Fooey) så slutade han med det tillslut. Det gäller bara att ha tålamod och vara konsekvent 🙂 Han har en massa andra saker att tugga på. Ett tugg-träd, träleksaker och får då och då en boll som är täckt av krispig rödbeta, fylld med hö som han älskar att tugga på. Denna http://arkenzoo.se/smadjur/smadjursgodis-115/smadjursgodis/quiko-fitness-fotboll-rter-100-g.html 😃

[Synnerlig]
4

#7 Varför stänger ni in dem på natten? Är det att ni är oroliga för vad de ska hitta på för bus om nätterna? 😛 Jag brukade också stänga in honom på natten när jag skulle sova. Men jag tyckte verkligen inte om att stänga in honom för han gnagde på gallret och verkade bara vilja komma ut. Så en natt så bestämde vi oss för att låta honom vara ute. Såklart kaninsäkrade vi innan. Han var en duktig pojke så nu är han ute i lägenheten 24/7 🙂

Usch, nä vad tråkigt att höra om hur uppfödaren har det 😕 Själv så rekommenderar jag inte ens att köpa från djuruppfödare då det bara leder till fler hemlösa djur. Tar hellre hand om djur som blivit övergivna eller behöver omplaceras 👍

[Melbun]
0

#8 huuuuh det där fungerar inte på min kanin även om jag önskar att det gjorde. 😂 Han älskar fooey tycker det smakar hur gott som helst! Ättika har ingen effekt alls. Han vet att han inte får tugga på väggarna, kommer jag nära eller säger nej så springer han fort därifrån med glada skutt och tycker det är skitkul. Han är som han är dock. Hela världen ska smakas på enligt honom men han får gå lös ändå. ^^ Man får helt enkelt plocka bort eller gömma grejer de inte får tugga på och resterande möbler osv får man mer eller mindre offra. Sådär 1,5 år senare så försöker han fortfarande ibland även om det inte är lika ofta  dock.

[Synnerlig]
6

#10 Hahahaha, jag känner igen det där beteendet så väl. När de vet att de gjort fel och så tycker de att det är skitkul och skuttar glatt iväg och kastar gärna med öronen och sparkar bakut 😂

Ja, det är klart att min buse gör dumheter ibland han med, men det är småsaker om man jämför med vad han gjorde som liten skrutt 😉 Och sen så har man vant sig och vet att man måste plocka undan vissa saker och det gör man ju per automatik nu. Jag måste fortfarande lägga kompostgaller på soffan innan jag går och lägger mig för han kissar och bajsar gärna i den när ingen ser på (ättiksprit med vatten tar bort fläckarna btw 😛). Men han biter i alla fall inte sönder saker och är duktig på pottan 🙂 Men det kan ta lång tid som sagt att lära dem och jag tror att även din plutt kommer att lugna ned sig med sina bus längre fram 🙂

Jag känner att jag hellre plockar lite efter honom än stänger in honom i en bur. Man måste respektera våra små "barn" också 🙂

[Melbun]
0

#11 Hoppas 😂 Han var hemsk som liten men numera är han ganska snäll, saknar dock min lille bebis. Sover typ alltid från 12-16 varje dag och dundrar runt kl 5 på morgonen. Har aldrig sett en kanin drömma förrän jag fick denna så det är så mycket man missar när man inte har kaninen lös 24/7😍Han har dessutom fått kanin 2 att hänga med på en del bus. Hon tuggar aldrig på grejer men ibland ser man båda två sitta och äta på något olämpligt.. 😃

Trebit
2

#6 De nya minimimåtten finns att läsa här http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

#9 SmillaM skrev ju att de är utekaniner, förståeligt att man vill stänga om dem på natten då, av säkerhetsskäl.

Tumblr - ☆ - Instagram

[Synnerlig]
0

#12 Det tror jag, så länge man fortfarande säger ifrån eller tar bort dem från det de håller på med 😛 Haha, min med, han går och lägger sig 12 och sover till 15-16. Ibland hoppar han dock fram tidigare för att han tror att man håller på med godsaker åt honom och då sitter han där, helt tilltuffsad och ser supertrött ut. Sååå söt! 😃Jag har video på när han drömmer. Han ligger och rycker typ 😛 Vad sött på något sätt ändå att de busar tillsammans 😛

[Synnerlig]
1

#13 #7 Oj, just det. Tror jag tänkte på innekaniner där i början när jag svarade 😛 Men hur funkar det på dagarna när de är ute 7 timmar med rovdjur och så undrar jag fortfarande?

Den dagen jag flyttar till villa så vill jag låta min skrutt få vara ute på gräset mer, men jag skulle nog inte våga honom vara ute helt ensam med tanke på andra djur.

SmillaM
1

#15 Vi började med att ha dom ute under uppsyn, men det har går bra att låta dom vara ute när jag är i skolan.

Bobo som bor på undervåningen, får vara ute utan uppsyn, då kan hon hoppa in till buren om om hon behöver.  Bobo brukar vara ute mellan kl 8 till 3. 

Lady bor på övervåningen, hon är ute mellan 3-10. Dom delade på båda våningarna förut. Men jag hade tänkt låta dom bo tillsammans igen, så dom får vara ute oftare.

Jag stänger in dom bara för säkerhetsskäl. Lady skulle jag inte vilja ha gåendes i hagen på natten. Hon försöker ständigt att gräva sig ut ur hagen och hon kan inte gå in till hennes bur om hon behöver.

Aktiv på kanin.ifokus.se

Elsaharr
1

#3 Finns väl i trakten, men mest på natten, har ALDRIG sätt ens en liten räv eller något haha! Men det är väl på natten de kommer fram så då får de vara i den stora buren (2x2m) Har haft en kanin som rymde till hagen under natten som blev tagen av en jättestor uggla, fast den ugglan ser vi nog inte mer den var på bondens nyfödda kalv och då blev kon fly förbannad ;D. Det var i alla fall vad bonden sa ;) Ja, men om vi ska bort en timme eller mer stänger vi in de för säkerhets skull :) Jag håller med alla andra, skulle aldrig ha en kanin i en liten bur där de inte kan glädjeskutta och bara vara kanin ordentligt!

Zingo ;D

Elsaharr
0

Tillägg till #17 : De får väl skutta ca 9 timmar i hagen. Den sitter ihop med buren så de kan gå in när de vill :)

Zingo ;D

*~HamsterHamster~*
4

Som många vet tycker jag att det är… väldigt konstigt med en kanin i bur.

De har 11 kvadratmeter dagen runt om de inte har lust att gå ut t'ex ibland när det regnar. Om de går ut så har de  ca. 44 kvadratmeter, innedelen fungerar som kaninens "tunnelsystem" Med burar som hus och ett flertal tunlar. en tunnel är ute. Samt att mina lever i grupp vilket jag tycker att dom ska göra för att det är gruppdjur.

Det är viktigt att säkra ute och innedel så att inga rovdjur kommer in, kaniner hör inte hemma i bur varken natt eller dag framförallt då de kan bli väldigt aktiva på natten och jag har hört så många kaniner som gräver i bur på natten.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

farvendal
1

Mina är instängda i bur på nätterna men på dagarna får de skutta fritt. 

Märker verkligen skillnad på dem jämfört med mina tidigare kaniner som satt i bur större delen av dygnen. Så mycket mer liv och energi i dem. 

Kaniner som sitter i bur har dessutom generellt sämre leder och skelett än frigående/nästintill frigående kaniner. Så det är inte bara mentalt stimulerande för dem att hoppa fritt, de är även väldigt hälsosamt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Exempeel
0

Har en bur på ben utomhus, den är 2,5m lång, 60cm bred och 70 hög tror jag att det var. Kommer inte riktigt ihåg. Han har även tillgång till Hage på dagarna, som är skyddad mot rovdjur. 

Han måste bo utomhus då jag är riktigt allergisk, både mot honom och mot höet.

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

Smultrondraken70
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra bor såhär: (se bild). Dom har tillgång till köket också när någon är hemma. Dom gnager ingenstans, och honan är helt rumsren, däremot kissar hanen både här och där, vilket är ett problem. Vi har försökt längecmen han blir tyvärr inte rumsren. Av den anledningen får de bara vara i köket, där golvet är tåligt, och vi har mattor som bara är att slänga in i tvättmaskinen. By the way, förstår att era frigående kaniner är rumsrena, någon som har nåt tips? att få vår lille kille (han är drygt ett år o kastrerad) att sluta kissa överallt?

Elsaharr
1

hos den förra ägaren satt han i en liten bur hela tiden, men när han fick en stor Hage och bur såg man hur han fick tillbaka livsgnistan!

Zingo ;D

Elsaharr
0

#22 Var är staketet köpt? Såg bra ut!

Zingo ;D

ra-17
0

Min kanin bor fritt i mitt rum, hall och vardagsrum hela dagarna om någon är hemma (mamma är jobbar ofta kväll och är hemma mycket på dagarna….). På natten är han frigående i mitt rum, men om vi åker bort så får han vara i buren. Vi ska snart flytta och då ska jag bygga en Hage inne i mitt rum ska ska vara bur. Hos förra ägaren satt han bara i en liten bur (minst godkända typ). 😞😕 Nu när han har kommit till mig och får vara ute så mycket har han blivit mycket piggare och gladare! Kaniners natur är ju att röra sig fritt!!! 👍☺

Smultrondraken70
0

#24 zooplus:)

[Synnerlig]
0

#22 Innan du sa att han var kastrerad så trodde jag att det var att han skvätter så som de kan göra innan de blir kastrerade. Min hane gjorde också det innan han blev kastrerad. Den enda kissproblematiken jag har med honom är att han vill kissa i soffan när ingen ser på. Annars kissar han alltid i sina pottor som han har 🙂 Hade jag varit du så hade jag nog försökt plocka upp honom när han kissar och sätta honom i pottan, om pottan är nära. På så sätt kanske han lär sig tillslut att kissa gör man i pottan.

Hur många pottor har han ute? Min har en i sin bur och en i ett hörn i hallen. Finns det något specifikt ställe han brukar vilja kissa på? I så fall kan du testa att ställa en potta där :)

Kissar han utanför pottan ner på strö så hade jag tagit upp ströet med kisset på och lagt det i pottan.

Melao
1

Jag tycker också att detär helt befängt att ha kaniner i bur. Den enda gången det är försvarligt är om man har kaninen utomhus och vill skydda den från rovdjur om natten, men då är det bättre att bygga ett stort rovdjursäkert hägn. Jag har en kanin som var så aggressiv att det inte gick att fodra eller hantera henne öht. Men såfort hon fick flytta ut ur buren och gå frigående blev hon som en liten ängel. Hon blev så stressad av att inte ha nånstans att ta vägen så hon attackerade allt och alla, men nu när hon kan gå ifrån när som helst är hon världens snällaste och översocial. Det är ett bevis för mig till varför kaniner inte ska bo i bur.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[Synnerlig]
0

#28 Vad fint 🙂 Det är verkligen ett bevis. Vilket djur (människa, katt, hund, ko, gris osv) skulle må bra av att vara instängd i en bur och inte gå röra på sig fritt? Jag tror att vem som helst blir galen av det.

Melao
1

#29 Ja, precis. Det är väl bara att vissa reagerar med apati och vissa med aggressivitet. Och de senare blir klassade som "knäppa" och avlivas, bara för att de reagerar på sin hemska livsmiljö.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[Synnerlig]
1

#30 Exakt min tanke. När jag försöker föreställa mig hur det hade varit att vara inlåst i en bur, mindre än mitt sovrum och sitta där större delen av mitt liv, så hade jag nog också blivit aggressiv känns det som. Då är det mitt fel och jag blir avlivad. Om människor bara kunde sätta sig i djurens situation och föreställa sig hur de hade mått. Djur är inte annorlunda än människor när det kommer till känslor som rädsla, oro, smärta, stress, glädje osv.

Ljungåsen
1

I höstas blev jag oplanerat med kaniner. Fickorna var då fem år gamla och hade levt hela sitt liv i varsin liten bur, på behörigt avstånd från varandra. Den ena kaninen var arg, och den andra var apatisk, precis som #30 skriver.

Det har varit ett projekt att få kaninerna i form. Den arga kaninen hade rejäla problem med magen, så hon fick gå på probiotika under lång tid. I takt med magen började fungera som den skulle igen blev hon mindre och mindre arg. Hon fick komma ut och springa utanför buren ganska tidigt, och det tror jag också hjälpte till.

Den apatiska kaninen hade jag mer jobb med. Det var riktigt svårt att väcka henne ur apatin, för hon tyckte just ingenting var kul. Hon ville bara sitta still, och inte hoppa ut ur buren heller. Jag tillbringade mycket tid med henne, och lärde henne att rulla en aktivitetsboll med godis.

Under den här tiden bodde kaninerna i varsin bur, alldeles bredvid varandra. När de börjat må bättre, plockade jag bort burarna och släppte ihop dem. Numera är de tillsammans dygnet runt, och verkar trivas. Den arga kaninen är inte längre arg, och den apatiska är inte längre apatisk.

Så - jag tror inte på att ha kaniner i bur. Jag tror inte heller på att ha ensamma kaniner. Möjligen är jag påverkad av att ha haft marsvin i många år. Marsvin ska inte vara ensamma.

[Synnerlig]
0

#32 Vad fint gjort av dig att ha jobbat på dem så att de tillslut blev sig själva igen 🌺

Jag kan nog hålla med om att kaniner inte ska vara ensamma kaniner men tyvärr så är min plutt ensam kanin hemma hos mig. Detta är för att han är min första kanin och jag hade läst på flera ställen att de kan vara ensamma kaniner. Något år efter att jag skaffade honom så ville jag försöka ha en till kanin och fick då "låna" en kanin av en bekant. Det gick inte så bra. Min kanin började bete sig konstigt + att jag kände att jag bor för litet för att kunna ha två kaniner just nu.

Men på grund av att han är ensam kanin så ger både jag och min sambo honom mycket av vår tid varje dag. Gosas med honom, pratar alltid med honom och vi leker med honom eller ser till att han har något att göra.

Han är som vårt lilla barn och vi vill inte att han ska känna sig ensam.

Men i framtiden när jag bor större så kommer jag vilja försöka ha en till kanin och hoppas att det ska gå bättre då 🙂

Cajsis7
1

min kanin har bott i bur hela sitt liv men jag har såklart alltid fått komma ut jättemycket…..

men egentligen harjag alltid tyckt att han har haft det lite litet, så när jag läste att en kanin som är frigående är lyckligare tog jag tag i saken och sa till min mamma att han borde få vara frigående. Så nu har vi börjat med det genom att han får vara lös på mitt rum på dagen och buren på natten, men så småningom vill jag att han ska få springa lös i flera rum :D Men men, man måste ju se så att han kan vara rumsren så än så länge har vi kvar buren och så får han hålla sig på rummet(hoppas att jag snart får fixa ännu fler rum för honom att springa runt i….🙂

Zingo

[AnimalLover1]
0

Mina kaniner bor i en bur på ca 2,8x1x1m, vet inte riktigt. Och håller verkligen med i det du säger, att det är grymt att ha en kanin instängd i en liten bur. Men alltså, om man inte har kaninen i en bur (utomhus då), går den frigående då? Eller är det skillnad på bur och hägn? För om en kanin går i en bur på typ 10x10x10m är det ju fortfarande en bur, men en stor bur :)

[Nikita14]
0

Jag har fyra kaninhonor i grupp.  De är 2 år, 1 år, 4,5 mån och 2,5 mån gamla.   Två dvärgkaniner och två medelstora kaniner.   

De har en bur på 123x50 cm, två våningar,  med en Hage på 2x1,5 meter.  Höjden är 1 m.    Buren och hagen sitter ihop, och de har tillgång dygnet runt, året om.

När vi är hemma brukar de få springa lösa på en yta på ca 18 kvadrat.   De bor alltså ute, så kan tyvärr inte ha dem helt frigående, då risken är stor att de skulle bli överkörda, jagade av katter etc.   Ibland rymmer de, men de har hittills alltid snart kommit tillbaka hem igen…

hannahoflin
0

Min kanin bor i sin bur mesta delen utav dagarna på grund utav att vi inte vågar ha honom lös bland hundarna då man aldrig kan veta vad so kommer hända när man inte har tillsyn. Så när hela familjen jobbar/är på skolan och under natten så måste han sitta instängd, men när jag är hemma så försöker jag låta honom hoppa ut som han vill så mycket som möjligt :) Mina andra kaninhonor som har en kull var bor i en varsin hästbox med en varsin bur i som används som toa/matställe/sovplats :)

Kaninernasbästa
0

Mina 2 kaniner bor i en stor bur. De är ute i en stor Hage, inte säker på måtten men runt 100-200 m2 som de är ute från 7- 19 :)

Elsaharr
1

Ja, man blir så arg på folk som tror att kaniner kan sitta i en liten bur som är 50x70 cm hela livet och att det bara är att slänga in en morot då och då. Sen får de för sig att skaffa en hund och ba JAHAAAAA nu kan vi inte ha kvar kaninen ;(

Zingo ;D

[Synnerlig]
0

#34 Åh, vad glad jag blir av att höra att ni ska få din kanin att få gå mer fritt och tillslut helt fritt hemma 🙂 Tänk på att ha extra potta/pottor utanför hans bur, för det är inte alltid att de hinner springa till buren för att göra sitt 😛

[Synnerlig]
0

Ni som har kaniner utomhus så förstår jag såklart att man inte kan ha kaninen helt frigående då det finns risker att de rymmer eller att andra djur kommer åt dem 😕 När jag skrev mitt inlägg så tänkte jag mest på kaniner inomhus, men det är klart att även kaniner utomhus behöver ha det stort. Försök att föreställa er själva hur det skulle vara att bo i en bur, lika stort som ert sovrum och bara få sitta där hela era liv. Då vill man nog gärna ha det så stort som möjligt.

[Synnerlig]
0

#39 Jag känner som du 😕

amandalaursen93
0

min kanin, född 24/4-15 (fick precis hem henne) hon bor i en 100x50 bur… är helt gröno vill bli bättre på kaniner. bor i en 2:a på 54 kvm. ja har en hund, jojo(pomeranian) och han är väldigt intresserad! han har bara fått slicka på henne när ja håller henne, är rädd att han skulle jag i värsta fall hugga om hon springer lös eftersom han känns så på…. så sålänge hunden finns får hon bo i sin bur. nu e hon så liten, men snart ska hon börja få skutta i köket där hunden inte kan nå henne. han blir utestängd. oi köket finns inget hon kan tugga på, de finns ju i resten av lägenhetet, tex vardagsrummet under tv bänker och bakom soffan, massa livsfarliga sladdar ja e livrädd att hon skulle tugga på! hur ska ja göra?

[Synnerlig]
1

#43 Det lät ju som en jobbig sits. Jag hoppas att köket är rätt så stort annars kan det lätt bli tråkigt att bara få se köket hela livet. Du får vara i köket med henne så mycket du kan så att hon inte är ensam och får vara social. Skaffa kabelskydd och plocka undan sådant som hon kan tugga på. Dra ut kablar som du ändå inte använder och plocka undan, på så sätt kan hon inte tugga på dem och få en stöt. Låt henne få gå runt och undersöka och håll ett öga på henne och se vad hon gör och hur hon beter sig. Säg ifrån om hon gör någonting som hon inte får göra. Men var försiktig så att du inte skrämmer henne för mycket. Det ska mer vara som ett lite plötsligt "Nej!" och inte "NEEEEEEJJJ!!!!" (som vissa knäppisar skriker på sina hundar), haha 😛 Ibland får man ta till knep som att täcka vissa saker osv. Man blir kreativ när det gäller kaninsäkring tillslut 😃

Sen får vi försöka påminna människor som är intresserade av kaniner att kaniner ska få gå på stora ytor, så bor man i lägenhet så bör kaninen få knata runt där och har man andra djur som man inte riktigt vet hur de kommer att reagera mot en kanin, så får man tänka till.