Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 541 ggr
Cajsis7
0

Hjälp med grenar!

Jag skulle vilja att min kanin Zingo ska ha fri tillgång till fina grenar men jag har själv inga träd att bryta/hugga av grenar från…. Så jag undrar vart man bäst kan få tag på fina grenar. Har hört att grenar är bra för kaninernas tänder.

Zingo

[SisselaJ]
0

Fråga grannar eller andra hushåll med träd!

aliiciaj
0

Ett tips? är att under kraftledningar får man faktiskt bryta av grenar och träd, för de huggs ändå ner sen när de blir för höga och riskerar att ramla på kraftledningen. Så om du bor nära någon skog där det går kraftledningar igenom kan du ta en tripp dit och bryta av lite kvistar från t.ex björk.

Cajsis7
0

#2 Spelar det någon roll vilket sorts träd det är, måste det vara björk, men annars tror jag att jag hittar någon björk. ;)

Zingo

Katniss
0

Finns det någon skog nära dig? Isåfall kan du ta en tur och leta grenar (sålänge du tar dem från marken och ej bryter av direkt från trädet)

R.I.P. Anton 💔

Cajsis7
0

Ja jag bor typ i närheten av en skog, kan ta med kaninen en sväng så får han komma ut lite också. :)

Zingo

aliiciaj
0

#3 Googla på träd som kaniner kan äta, har det inte i huvudet. Björk bör man dock bara ge till kaniner på sommaren, det är giftigt på vintern. Tyvärr får man inte bryta av grenar från träd som inte är på ens egen tomt. Därför jag tipsade om att man får det under kraftledningar :)

Cajsis7
0

Okej vet inte om det finns någon skog i närheten med kraftledningar men kan jag plocka från marken eller är det dåligt för kaninen?

Zingo

aliiciaj
0

Från marken kan du plocka grenar ja. Men det brukar vara gamla grenar som är på marken och min kaniner tycker inte om dem haha ;)

Smultrondraken70
0

#1 bra tips?! Har funkar för oss! Bäst på våren när folk beskär sina äppelträd och bara vill bli av med krafset. Har man inga att fråga kan man sätta upp lappar. Jag frågade runt på jobbet, bland föräldrarna i barnens fotbollsklubb etc och har kunnat hämta mängder med fina äppelgrenar.

Cajsis7
0

Okej tack för alla tips?, ska leta lite under kraftledningar, fråga grannarna, osv. :)

Zingo

Rebecka_02
0

Fråga grannar som har äppelträd, ett tips?! Mina kaniner är stört kära i äppelträds pinnar, de är väldigt saftiga och mjuka :)