Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 776 ggr
Cajsis7
0

HJÄLP! Farligt?

Hej, min kanin har ganska mycket ögongrus vid ögonen. Finns det något jag kan göra åt det, borde jag ta honom till en vet? Det har pågått ett tag men han verkar inte få några problem av det… Men nu så har jag hittat en kal fläck i närheten av ena lgat och jag vet inte var det kommer ifrån…. Någon som vet vad jag ska göra, är det farligt? på något sätt, borde jag ringa vet?????

Zingo

[Sockertoppens_kaniner]
0

Kan du ta en bild?

Cajsis7
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fläcken är inte så stor men blir ändå orolig…

Zingo

Evelina!
0

När ögongrus fastnar i pälsen kring ögat brukar de hårstråna trilla bort, så det kan vara det hårlösheten beror på. Står buren i drag? Om ja, ställ buren på ett ställe där det är lä. Sen skulle jag köpt antibakteriell ögonsalva på Apoteket (receptfritt, egentligen för människor, liten gul/vit förpackning) och testa att behandla med den. Blir det inte bättre, gå till veterinär.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Evelina!
0

Noviform heter ögonsalvan jag menar.

[Sockertoppens_kaniner]
0

Tror inte att det är något allvarligt TS. :)

Cajsis7
0

#3 kaninburen står på mitt rum så jag tror inte att det är något drag där. ;) Men funkar den salvan för kaniner, jag tänker så att det inte är något som kaniner inte tål i den… :)

Zingo

Cajsis7
0

Och ska jag i sånna fall dutta på lite salva där han inte har någon päls?

Zingo

Evelina!
0

Jadå, den funkar fint på djur, men det ska bara vara lite, lite i ögat, inte där pälsen försvunnit. Och detta är för att råda bot på ögongruset.

Cajsis7
0

Okej men om det inte skulle bli bättre så ska jag gå till veterinären? Om det hjälper kommer pälsen växa tillbaka på det stället där det har försvunnit nu?

Zingo

Evelina!
0

#9 ja, pälsen kommer att växa tillbaka och hjälper inte detta så gå till en kaninkunnig vet.