Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 809 ggr
ejahj99
0

Kaninskötsel

Hej, jag ska låna ut en av mina kaniner på foder för ev köp. Den blivande fodervärden är helt nybörjare. Jag ska då lära henne hur man sköter en kanin. Så nu vill jag gärna ha tips? på bra skötselråd. Alltså inte sånna man får från djuraffären där kaninen ska äta 10 dl pellets om dagen. Även om burmått, bra foder, hö, aktivering och allt såntdär. Jag ska låna ut alla tillbehör men vill ändå att hon ska lära sig om vilka burar som är lagliga, vilka foder som är bra osv. Tack på förhand. :)

Love Lejonhuvadekaniner
2

Burmåtten ska vara minst 100x50x50 fast alldeles för lite en lagt mig:) Bra foder: Meister Lampe bioflakes eller något med mycket fiber och lite fett. Hö har jag inte så stor erfarenhet av då vi slår själva. Höt ska iallafall inte va dammigt och det ska vara grönt och lukta gott. Kaninen ska ha en Hage som den kan springa i MINSR 1 timme om dagen . Fast mina brukar vara ute ca 8 timmar i en Hage som är 24x24m. Istället för att ha höet på baken kan man köpa en Höboll så kaninen får lite mer utmaning och då håller den sig sysselsatt längre. Kaninen ska ha fri tillgång till grenar som tänderna nöts ner som dem ska annars kan dem bli för långa. Det kan vara smart att ha en toalåda som kaninen kan göra sina behov i (göra kaninen rumsren) då går drt mycket fortare att mocka och det är enklare. Mocka ganska ofta tycker jag, mina mockar jag åt varje dag :) Sen att ha ett mjukt och sviktande underlag är viktigt då kaniner lätt får trycksår på tassarna om dem går på hårt fuktigt underlag. Sen kan man berätta att kaniner ofta inte behöver så mycket pellets ca 1-2msk per dag eller inget alls. Ofta är det bara diande kaniner som behöver pellets eller sånna som behöver gå upp i vikt. En sele kan va bra att ha så kaninen får skutta lite längre sträckor:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

ejahj99
0

Tack så mycket! Är det okej att jag skriver ut vissa delar och sättet ihop med det jag själv skrivit? Kaninen kommer bo i en tvåvåningsbur där varje del är 120x50x60 . Vet inte hur hon kommer reagera då hon nu bor i en bur på 12 kvadrat, med 2 hus. Skickar med en kompostgallerhage på 2 kvadrat som hon kan bygga ut med men det blir ju ändå ganska litet Mot vad hon är van vid. :/

Vovisch nr2
0

#2 Om du känner dig tveksam om kaninen inte får tillräckligt med plats så tycker  jag att du ska prata med personen som ska ta hannd om kaninen så du är säker på att kaninen kommer trivas. 🙂 Annars så tycker jag att #1 har skrivit bra!🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

ejahj99
0

Ja, jag känner ju personen och bor 3 minuter därifrån så jag kan ju åka och hälsa på och se att hon trivs. Men jag lånar ut kaninen för att jag inte har tid med henne, hon är ung och behöver komma till någon som kan träna henne, lägga mer tid på henne osv. Så jag tänker att även om buren är mindre så får hon det bättre på alla andra sätt med uppmärksamheten, mer träning osv. Så då borde hon nog trivas bättre där. Tack för svaren!!:)