Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4563 ggr
Elsaharr
0

Skendräktighet

Hej! Min hona är skendräktig?, vill veta mer om detta! Så alla som vet nåt kan väl skriva det :D

Zingo ;D

aliiciaj
1

En kanin är vanligtvis skendräktig? i ca 17 dagar. Symptomen kan skilja sig från kanin till kanin. Men här är några symptom som kaniner kan få vid skendräktighet: * Ökad aggressivitet och revirbeskyddande * Bökar runt i buren mycket mer och försöker bygga bo * Rycker päls från magen * Svullna spenar, mjölk i spenarna * Tjockare om magen Det är oftast ganska stressande för en kanin att vara skendräktig?. Så ser du att din kanin har byggt ett bo, städa då buren och ta bort boet. Onödigt att låta kaninen stressa upp sig och tro att den är dräktig när den inte är det.. Men finns det minsta chans för att hon är dräktig och inte skendräktig? ska man såklart inte förstöra boet.

Elsaharr
1

Putt :P Har städat bort det men hon gör nytt :( Har även satt upp höet i höhäcken så hon har svårare för att ta det men hon går ut i hagen och hämtar mossa :( vad ska jag göra?

Zingo ;D

Cajsis7
0

Du tror inte hon är dräktig på riktigt?

Annars vet jag inte så mycket om en skendräktig? kaninhona, kolla bara noggrant så att hon inte e dräktig….🙂

Zingo

Elsaharr
0

#3 Vet ej :/ Satte ju ihop henne med min hane 3 v efter vi kastrerade, men har hört senare att man ska vänta 4 v.

Zingo ;D

EmmZen
0

Hon kan vara dräktig! Hanen kan ha levande spermier kvar efter kastreringen. Därför ska man vänta minst 4 veckor innan man sätter ihop dem.

Elsaharr
0

#5 Även fast hon är så ung? Hon är född i år alltså max 6 mån gammal :/ Vi får hoppas att hon är skendräktighet för jag har varken plats eller erfarenhet för ungar just nu :/

Zingo ;D

[Sockertoppens_kaniner]
0

#6 De kan bli könsmogna redan vid 3-4 månaders ålder.

Elsaharr
0

Okej :/ De sattes ihop 22 maj. Han red ju lite på henne men vet ju inte om det var dominans beteende eller om han ville para sig :/ Vad ska jag göra nu om hon är dräktig?

Zingo ;D

EmmasBella
1

Ramlade hanen av "typ svimmade, ramla bara bakot och ger ut sig ett knorrande ljud" då blev det en lyckad PARNING! Min kompis kaninhane blev kastererad 3 dagar efter satte dom ihop hanen å honan och hon var bara skrndräktig! :/

Elsaharr
1

Inte vad jag såg, men har ju inte haft uppsikt under natten osv. :/

Zingo ;D

[Sockertoppens_kaniner]
1

#9 Hanen måste inte ramla av för att honan ska bli dräktig, hon kan bli det ändå.

EmmZen
0

Som de andra säger, hon kan vara dräktig. Även fast hon är ung och även fast hanen inte trillade av när du såg på. Jag skulle inte ta bort boet fler gånger, utan vänta och se om det kommer ungar eller ej. Om hon är dräktig skulle jag ta bort hanen om det föds ungar. Ungarna brukar födas efter ca 29-35 dagar. Efter det har gått 40 dagar sen hon "parades" så bör hon vara garanterat tom. Så räkna dagarna, vänta och se..

Elsaharr
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 :D Jag satte ihop de för 18 dagar sen då, hoppas det inte har blivit dubbelt upp och sånt om det skulle vara så. Igår drog hon päls. Gumman då :(

Zingo ;D