Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 802 ggr
Unmanageable
0

Biter oss, idéer?

Hejsan! Nu behöver jag lite råd igen, känner jag. "Frassen utan namn som vi kan kalla Valle :p" är väldigt sugen på att nafsa i oss, han har även bitit så det blivit sår. Jag vet inte riktigt hur man kan få bort det? Vet ni vad det kan bero på? Känns inte så roligt för man vill som inte ha honom på sig eftersom att han mer som regel än undantag nafsar :/ Han är ca 3,5 månader och vi har haft honom i snart två veckor. I början gick det jättebra men nu går det åt helt fel håll känns det som. Kanske jag som gör fel på nått sätt? Idéer? Tar tacksamt emot alla tips? och råd och förklaringar ni kan komma med.

[Sockertoppens_kaniner]
0

Tycker det låter som att han är i tonåren. Då kan de vara allmänt jobbiga och testa gränser. Brukar gå över efter några månader. Bara att vänta ut kaninen. ;)

Unmanageable
0

Ja jag tänkte detsamma med tanke på åldern :) Han har väckt mig genom att hoppa upp i sängen och nafsat på mig också. Men hur ska vi göra för att undvika att bli bitna? Bara knuffa bort honom eller? Han är ju inte arg eller så tror jag, känns mer som att han testar, som du sa. Kommer upp i soffan, börjar smånafsa i kläderna, jag lyfter ner honom, han hoppar upp och så kan vi hålla på säkert tio gånger innan han ger sig. ^^ Ska jag tex göra annorlunda i den situationen?

Unmanageable
0

Inte knuffa som i knuffa utan mer flytta bort soklart :p Fösa undan som.

[Sockertoppens_kaniner]
0

#2 Nej, tycker inte att han låter aggressiv. Låter mer som klassiska tonårsfasoner. ;) Forsätt vara bestämd och "knuffa" bort honom om han nafsar. Det blir säkert bättre snart! :)

Irmelinis
0

Har han många andra saker som han får smaka och tugga på? En låda med tyger och filtar som han kan gräva i kanske? (kolla så han inte sväljer bitar bara). Låter som en nyfiken tonåring, kanske börjar bli könsmogen.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

hannahoflin
0

Min kanin jag skaffade för ca ett år sen gjorde exakt samma sak! Gick hur bra som helst i början men efter ett par veckor började han bitas lite osv, men det är bara att vänta ut det så går det nog över! Han är mest troligt bara i tonåren och då kan dom hålla på sådär :)

Unmanageable
0

Tack för svaren :) Det är som lugnande ändå även om det var lite min tanke. Ja han är ju som lös här hemma mest helatiden :) Och ute och tuggar grenar och käkar gräs då och då. Så jag hoppas att han inte är bara uttråkad för då vet jag inte riktigt vad man kan hitta på?

Irmelinis
1

Packa in grönsaker eller pellets i en toarulle så han får tugga-riva-äta t.ex. Gömma mat under filtar, hänga upp mat på pinnar, göra leksaker av pinnar + toarullar.. gå ut med honom i sele och koppel så han får nya lukter och saker att titta på. Googla på "aktivering kanin" så kommer det upp många idéer :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Unmanageable
0

Bra idéer! Jag har en stor "tärning" som man kan he pellets i som jag hade till mina rottisar :p Den kan han roa sig med en stund. Men jag ska googla!

Agnjyr
0

Trä på en handske på en pinne och stoppa in i den i buren (du håller i pinnen) så kan kaninen inte bita dig utan handsken biter kaninen på

Cajsis7
0

Kanske är för att din ninis inte är så gammal än,  vissa kaniner kanske vill prova sig fram om vad som går att tugga/bita i innan de förstår att det är fel.

Om din kanin blir uttråkad kan även det vara en anledning till att den biter er. 

Belöna kaninen med godis och/eller mycket klappningar när den gör rätt och inte biter er, då kopplar den bra beteende med något gott/snällt och bra 😇

hoppas det löser sig!

Zingo

Unmanageable
0

Ja han provar nog mest :) Idag har han inte ens nafsat på oss öht så det går nog lite upp och ner. ^^ Däremot tigger han värre än katterna och hunden tillsammans. Idag hoppade han upp på vardagsrumsbordet i sin tiggeri iver. :p