Värmechock
Pix hade legat inne i sitt hus jätteläne så jag lät honom vara, sen kom han ut slängde sig på marken och var jätte anfådd. Det är inte ens varmt ute. Vad ska jag göra? Han vill varken dricka eller äta. Nu sitter han och darrar. Hjälp
Är öronen varma? Kaniner sänker sin kroppstemperatur genom att pumpa upp blod i öronen.
Är dom väldigt varma kan du blöta dom. Även tassarna. Sen om han är helt lost kan du blöta en handduk och ha runt honom, eller lägga något fruset under en handduk som han kan ligga på.
Emma
Har det varit så länge? Min kanin gör så ibland när han varit ute och sprungit även om det inte har varit varmt eller han varit ute länge.. Brukar iaf blöta öronen lite och sen mår han bra igen. Hoppas det inte är någon farligt med din :c
Öronen är varma, har blött de med vatten men de är fortfarande stekvarma. Jo när de har sprungit har de vart andfådda men nu har han bara legat där, har darrar ju också :( Han kom ut för ca en halv timme sen och han darrar nog fortfarande. Han ställer sig upp och lägger sig ner hela tiden. Han verkar känna obehag
Om du misstänker värmeslag försök kyla ner honom. Har du en gallerbur? I så fall, stäng in honom där. Ha något kallt under en handduk som han kan ligga på. Täck 90% av buren med våta handdukar och ställ framför en bordsfläkt eller i drag eller på balkong eller dylikt. Detta sänker temperaturen i buren något enormt!
Har en värmekänslig kille och så gör jag de varmaste dagarna. Det blåser inte på kaninen utan bara på handdukarna, vattnet avdunstar in i buren och sänker värmen. Man får ju ha en bit av buren utan handdukar så det kommer in luft, försök ställa öppningen dit de inte blåser.
Äter han ingenting? Inte ens godis?
Har du någon spruta (utan kanyl) så kanske du han få i honom vatten?
Emma
#4 Tack för tipset! Han åt inte ens godis nej, men satt med honom väldigt länge i buren och försökte få i honom vatten. När jag gick såg jag att han åt godiset jag la framför honom. Han tvättade sig också så jag tror han är lite bättre nu. Hoppas han är bra imorgon iaf.
#5 Får hoppas han blir piggare under natten! Så bra att han åt 🙂
Emma
Min kanin betedde sig exakt som din i förrgår. Vet inte varför, var runt 15 grader. På kvällen blev han som vanligt igen 🤔
Zingo ;D
Han mår bra idag som tur är :) Men kommer med ännu en fråga; De har knappt ätit något hö och de har inte gått på toa så mycket, pluttarna är små. Jag ger de inget pellets alls och ändå äter de inget hö, hur ska de klara sig då?
#8 Vad har du för hö? Får dom gräs? Får dom något annat än hö?
Kan ju vara att höet smakar illa på något sätt. Dom uppfattar ju lukter och sånt bättre än oss.
Hur känns magarna på dom?
Emma
#9 Köpte höet från en bonde och själv tycker jag att det ser bra ut och luktar bra. I vissa perioder äter de mer och i vissa mindre. De får ju ofta ganska mycket gräs (oftast grovt). Sen får de ju lite grönsaker ibland, inte så ofta dock. Magarna känns väl som vanligt, inte uppblåsta eller något sånt. Verkar som att de inte äter det hö som de suttigt på eftersom det är täckt med päls då :/
#10 Får dom mycket gräs kan det vara de. Gräs är ju hö fast inte torkat. Hö + vatten = gräs.
Mina äter inte heller hö dom suttit på så använder höhäck till mina. Tar ner lite varje dag och lägger i toalådan. Inte där dom kissar utan andra sidan liksom. Men dom sorterar bort en del, kräsna! 😉
Emma
#11 Men kanske ska ge de mindre gräs då :) Haha ;)
#12 Sålänge gräset är grovt så är de inga problem att ge gräs istället 🙂
Emma
Om kaninen lägger och ställer sig upp mycket, vill inte äta eller dricka, då finns det en liten risk att din ninis har fått problem med magen, men förhoppningsvis är det inte det men om det inte har gått över än så rekommenderar jag att ringa till en vet och höra om varde tycker att du ska göra, det är alltid bättre att kolla upp med en vet en gång för mycket än en gång för lite….. hoppas det blir bättre!🙂
Zingo
Kan kaninen ha blivit väldigt skrämd på något sätt?
Jag tror min kanin blev så för att det var kallt dagen innan och sedan ökade med ca 10 grader till nästa dag väldigt snabbt :)
Zingo ;D
#15 Jag tror inte det, jag såg när han lungt gick in i sitt hus och sen stannade han där väldigt länge, sen kom han ut och flåsade och darrade, så tror inte han blev skrämd i allafall. #16 Oj, här var det inte så iaf :) Men han är normal nu :)