Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2068 ggr
missan´s
0

Varning - Kaninpest i växjö

(X) Stark bild: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=943244535736500&set=gm.420081221506798&type=1&relevant_count=1 

Dags att vaccinera mot kaninpesten då. Usch, så himla många vildkaniner i området där jag bor… Får hoppas att ingen är smittad… 😕

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Peak303
0

Materialet är inte tillgängligt :o

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Nampheet]
0

Samma här #1

zemlathebunny
0

Måste an vaccinera om man bir i skellefteå?

Peak303
0

#3 Måste och måste. Det är ju upp till var och en. Jag hade aldrig mina kaniner vaccinerade innan jag började hopptävla(1,5 år tillbaka) och då bor jag i Skåne och har haft kaniner sedan 2002.

-'  Malin Hultman

zemlathebunny
0

Skellefteå ligger i västerbotten så hur stor risk är det?

Peak303
0

Kaninpest brukar befinna sig i skåne, upp längs kusterna där samt på gotland.

-'  Malin Hultman

zemlathebunny
0

#6 så alltså inte i västerbotten?

missan´s
0

#7 Om jag minns rätt så finns det bara vildkaniner i södra sverige och det är dom som kan bära/smitta sjukdomen kaninpest. Du behöver nog inte vara orolig sålängde det inte bor vildkaniner i området.

Fridaaaa
0

Har för mig att det var harpest och inte kaninpest? Vad jag läst?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

missan´s
0

#9 Nej det är kaninpest, tyvär. Jag har dels sätt det på Facebook och dels har jag hört från en vän till oss. Jag själv har även sett fyra döda vildkaniner i omr som inte var påkörda, troligen var kaninpest. Även i länken ovan så är det en som har foto på en kanin som har kaninpest som sitter utanför polisstationen i Växjö. Så tyvärr verkar det vara sant… :-( Förresten, vet någon vad det kan kosta att åka in till Evidensia Djursjukhus i Växjö och först göra en vanlig undersökning/kontroll och sen vaccinera mot kaninpest? Eller vad brukar det kosta hos den veterinär som ni brukar gå till?

Fridaaaa
0

#10 Verkar sägas olika i så fall.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikita14]
0

Åh, så tråkigt!  😕

Bor i Göteborg, och det är väl en tidsfråga innan det kommer hit, då det har spridit sig till norra Halland.   Vi har en liten koloni med vildkaniner i vårt område, och vet att det finns en hel del vildkaniner runt om i stan…

Blir så ledsen,  och faktiskt  förbannad på de som med flit planterade sjukdomen i Sverige, även om det var länge sedan.    Så ledsamt att djur ska tvingas gå en plågsam död tillmötes pga ondska och elakhet av människor…

DenLillaTofflan
0

Kan kaniner som bor inomhus också bli smittade?  Har haft dom ute i koppel någon enstaka gång bara, bor också i Växjö.

Peak303
0

#13: Ja du som person kan dra med dig kaninpesten in.

-'  Malin Hultman

Smultrondraken70
0

#13 ja om du plockar gräs, maskrosblad, och liknande från marken där sjuka kaniner har varit och din kanin äter det, alternativt att din kanin kanske själv äter något med smitta när den är ute i sele. Dessutom är det ju också en risk för RVHD (en annan dödlig kaninsjukdom) som ofta finns där kaninpest finns. Man ger ofta ett kombinationsvaccin mot båda.

emms
0

#12 Finns det i hela Halland nu? Inte hört något om det och bor i Varberg. Men finns en halvö här med tusentals kaniner på så man kanske borde åka in med dom ändå om det finns i trakterna… 
Får boka tid i veckan 🙂

Emma

[Nikita14]
0

#16   Ja, kaninpest (myxomatos) finns i Varberg!   Har sommarbostad där,  men vill inte ta med mina kaniner dit, eftersom de inte är vaccinerade.   Finns mängder med vildkaniner där, och det har  förekommit  utbrott av kaninpest 😕

farvendal
0

Länken fungerar ej. Har också för mig att det var harpest det snackades om.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

missan´s
0

Länken fungerar inte för mig heller…

missan´s
0

Kom precis in nu, min bror hade hittat en liten vildkaninunge, på ungefär 5 veckor, med pest. Följde med honom så han fick visa mig. Stackarn, den lillen sprang runt med ögonen helt förstörda… Usch! 😭

Visste inte riktigt vad jag skulle göra men att ta bort den hade ju faktiskt varit det bästa. Dock sprang den in i en buske och vi tappade bort ungen ur sikte… Det var dumt av oss. Nu dröjer det inte länge tills alla kaniner har pest här. 😞

Vi har i alla fall tagit våra kaniner till min mormor och morfar så att dom inte ska bli smittade. Finns nämligen inga vildkaniner där dom bor (de bor på landet och har aldrig i hela mitt liv sett en endaste vildkanin där) så det är skönt att vi kan lämna kaninerna på ett tryggt och säkert ställe. 🥵