Vilken matta/filt
Vad tycker ni är bästa bottenmaterialet i tyg/mattväg? Har en innekanin som är rumsren men ändå får ha spån i typ hela buren då jag inte hittat nåt annat bottenmaterial som jag tycker känns bra, dock har jag tänkt byta så fort jag hittar nåt så vill nu ha tips? från er erfarna ifokusare på vad jag kan ha i botten på buren! behöver förmodligen ha halkskydd i botten hur som då kaninen kan rejsa rejält (flyger i dagsläget spån överallt… lite less på det nu! :)) Tar mer än gärna emot tips? på produkter som finns på de vanligaste affärerna (ikea, ica, jysk, tyghandeln o.s.v) Vill självklart ha något mjukt för de känsliga kanintassarna, något det är lätt att plocka hö o små bajspluttar från och gärna nåt "tyngre" som inte bara flyger iväg när kaninen rejsar. :)
de där dörrmattorna från ikea som kostar 4 kr! Jag har dom :)
#1 sliter inte det väldigt mycket på kaninens tassar då? Det blir ju ingen direkt dämpning :o #2 Flyger inte det all världens väg om kaninen kör race? Som det är nu har jag spån 1.5 meter ut runt hela buren efter ett varvs rejs, och den lilla filtbiten jag har ligger oftast i en knöl under allt spån..
Yogamatta med dubbelvikt filt över 🙂
Filten hålls på plats av yogamatta och blir mjukt då det är dubbelvikt och så kan man ju ha fler lager yogamatta om man vill!
Emma
#4 fortfarande osäker på om det skulle få ligga kvar med min lilla marodör som flyttar en rätt "tung" bit tygoch lägger det i en liten knöl under allt spån..
#5 Har en frassebebis på 2 kg och energi som jag vet inte vad ibland! haha, men det ligger kvar hos honom! Har man toalåda i ena änden och sitthylla/hus i andra så hjälper de ju också till att hålla fast det lite :)
Emma
#6 har hus på min mattsnutt nu också men det flyttar han enkelt på och knölar sen ihop mattan.. likadant med toalådan, den vänder han upp och ner.. ska hitta en stor sten att lägga i den dock så att den får ha kvar sin funktion ;) men som sagt flyttar han på allt, alla saker ska stå i mitten av buren och så stor del av botten som möjligt ska synas typ.. därav mitt dilemma! ;)
#3 nä, de kan racea hur mycket de vill, det rör sig inte alls.
Nä det har inte slitit på min kanins tassar iaf.
#2 var har du fått tag på en sån tjock matta att ha i botten? Jag söker nu och hittar bara sådana som är typ 0.3-0.4cm tjock, det är ju ingenting! :o Försökt hitta någon billig barnmadrass/liggunderlag/yogamatta utan framgång så ha någon tips? så tar jag gärna emot! De jag hittat har typ kostat 200 kr, och jag måste isåfall ha dubbla för att de är så tunna.. :(
#10 mattorna är köpta på en sportaffär som heter XXL. Finns på nätet också.
#11, verkar inte finnas kvar isåfall, :/ haha kollat alla sportaffärer i stan + rusta, ö&b och dom, hittade till slut "liggunderlag" på biltema, haha de enda i en vettig tjocklek till vettigt pris har varit för smala, och vill inte skarva typ 10cm som riskerar att röra på sig, skär hellre bort en bit på kanten, men nu lutar det åt att jag köper denna:
och lägger dubbel med fleece över. Finns ju kalasbra 9kr fleecefiltar på ikea :D
4 kr mattorna från ikea skulle jag inte rekommendera som permanent underlag. De är rätt hårda. Min tjej fick trycksår av dem.
Jag har dörrmattor som man kan hitta på tex Jysk och ÖoB. De är ca 80x50 cm långa.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se