Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 911 ggr
[Anonim]
1

Sätta stamtavla ändå?

Det är nu 2 luckor i stamtavlan då mamman ej är utställd pga vissa skäl o behövde få en kull då hon är över 1 år nu… Det är en lucka på farmodern, och sen på henne kan jag sätta stamtavla ändå? Eller gäller det endast på samma sida som det inte får vara lucka?

Och kan jag märka alla kaninungar och sätta stamtavla och ställa ut mamman sen o stambokföra o ge poängen osv till nya ägaren? Förutsatt att de ska ställa ut kaninen..

Peak303
1

En hona måste inte ha en kull bara för att hon nyss passerat 1 år. Min hona var 1,5 när hon fick sin samt att jag vet flera som parat sina runt 2 år, för första gången.

Jag hade försökt stamboksföra modern så fort som möjligt. Ja två luckor (en på var sida i stammen) är godkänt att ha. Men inte så värst önskvärt. Vad gör att du verkligen vill sätta stamtavla på dessa ungarna?

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Anonim]
0

#1 Har haft en hona som strax skulle fylla 2 år och klarade inte födseln trots att hon va i god kondition osv. Vet inte om de har med de o göra men vill inte vänta längre än 1 år nu. 
Pappan och resten av stamtavlan har bra poäng och är riktigt fina, även modern. Tror dessa kommer bli väldiigt fina och är "rena" viltgula. Nu är de ju inte säkert att ungarna blir rena viltgula men upf har längre bak i ledet haft viltgrått vilket gjort att många blivit sotade. Ingen på stamtavlan är det och vill fortsätta sprida de vidare. Ska spara 2 stycken ur denna kull också. Troligtvis ska även upfödaren ha en och pratade faktiskt precis med henne och enligt henne så äre ok att göra så. Ska troligtvis även ringmärka ungarna så då får de stanna tills de är ca 12 v och då hinner jag nog ställa o stambokföra honan.

Peak303
4

Tycker du ska avvakta med att sätta stamtavla i så fall. Och enbart till de som kommer användas i Avel. För är onödigt att sätta stamtavla på alla djur i detta fall om du nu tror att det kan ligga sotning på dem. Som kanske säljs vidare från sina kelhem för att hamna hos någon som vill satsa på utställning och de visar sig att kaninen inte ens går genom en utställning.

Visst är det okej att sätta stamtavla på dem. Men känns dumt om det redan finns två luckor och när du är osäker på hur det gäller med just sotningen som redan finns i stammen. Jag personligen hade iaf avstått att sätta stamtavla på dem som inte kommer att sparas.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Anonim]
0

Men alltså de blir ju inte 2 luckor i ungarnas stamtavla utan endast 1. Det är på mammans stamtavla som de är en lucka på farmorn. Så då blir de väll bara en lucka på ungarnas stamtavla, från mamman som ej är ställd.