Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 488 ggr
Rorvers
0

Sluta gillat pelletsen?

Idag när jag kom hem, efter att ha varit borta i 1 vecka och skulle ge Hilding mat så ville han inte äta pelletsen. Han brukar annars vara helt galen, men nu kollade han inte ens på den. Satt och klappade han en stund för att sedan visa han pelletsen igen men han vägrade äta den. Han åt den bara när jag började mata honom ur handen. Nu är han i hagen och äter varken gräs eller pellets han bara står på bakbenen och kollar. Är han orolig över något? Är det vanligt att kaniner slutar äta pellets eller slutar tycka om det? Han har inte gått ner i vikt, däremot upp då jag knappt känner ryggraden längre.

Fridaaaa
0

Äter han hö?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rorvers
0

Enligt mamma äter han Hö och när jag kom imorse så var höet uppätet så han bör göra det & han har ätit gräs under hela veckan

Storip
0

Kan det vara något med tänderna? Fast du borde han väl inte äta hö om han har ont…

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

[Melbun]
0

Om du inte känner ryggraden på honom så kanske han får för mycket mat och det faktiskt är onödigt att ge pellets. Om han nu klarar sig utan menar jag. Så länge han äter hö och dricker så är det ju bra men annars kanske man kan misstänka fel på tänderna.

Han har ju ätit hö idag så då verkar det ju inte vara något direkt fel. Håll lite extra koll på honom så att han äter idag om du är orolig. Mina brukar mest äta på morgon kväll och under natten så sover de mest under dagen så för mig hade det inte varit något konstigt men du har ju bäst koll på din kanins rutiner.

emms
0

Hur ser hans bajs ut?

Små och mörka, stora och ljusa, för mycket blindtarmsavföring som han inte äter upp? 🙂

Emma

Rorvers
0

Har ju inte varit hemma så har inte riktigt kunna haft koll på avföringen men jag reagerade på att dom gamla Såg ganska mörka ut men dom verkar inte lösa. Ska hålla honom i buren under dagen så jag kan ha koll på om han äter!

Rorvers
0

#4 jag tänkte också att han kan ha fått för mycket mat. Mamma har en tendens att vilja ge honom mer än vad han behöver. Jag ger Max 2-3 msk om dagen och han är en storväxt fransk vädur

[Melbun]
0

#7 Hehe ja föräldrar brukar vara såna :) Du verkar ju ha koll ändå så hoppas det inte är något. Ibland har de bara en sån dag och så är de som vanligt igen så hoppas det inte är något värre än så ^^

emms
0

#6 Pluttarna blir mörkare ju mer kraftfoder dom får så kanske är så att din mamma gett honom lite för mycket medans du varit borta. 

Men eftersom han äter hö så är det nog ingen fara. Han kanske fick obalans i magen av för mycket pellets och kanske fick ont. Kanske därför han inte är så sugen på pellets just nu. 🙂

Emma

Rorvers
0

Tack för svaren, hoppas det inte är något jag behöver oroa mig över! Jag blir så nojig 😁

Maleficum
0

Min första angorakanin bruka tröttna på sin pellets så jag fick byta sort regelbundet (gick nog igenom varenda sort man kan ge under hennes livstid :P). Hon vägde alltid för lite för att vara angora men hur mycket pellets man än gav åt hon aldrig mer än max 1 dl (ofta åt hon mindre än så) så fick henne aldrig att gå upp i vikten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Rorvers
0

Han har inte ätit något hö sedan jag upptäckte det, han äter gräs. Usch blir så orolig nu, haft ju haft en kanin som slutade äta Hö och fick trumsjuka. Om han inte har ätit under natten så ringer jag veterinären imorgon!

[Sockertoppens_kaniner]
1

#12 Äter han mycket gräs? För i alla fall mina kaniner äter hellre gräs än hö på sommaren. Men kan ändå vara bra att kontakta veterinär.

Rorvers
0

Han äter under tiden då han är i hagen, men han är ju inte där på kvällen och under natten och då borde han ju ändå vara så hungrig att han äter Hö tycker jag. Ska kontakta veterinären idag. Det jag märkte på min förra kanin var att han rasade i vikt jättefort medan Hilding nu gått upp i vikt?