Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4072 ggr
Stellathebunny
0

Vit fläck i ögat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej min dvärgvädur Stella två år har en vit fläck i sitt öga. Hon är som vanlig och ögat rinner inte och är inte irriterat. Är det pigment förändring eller är det någon som vet?

[klarabastin]
1

det kan vara ett hornhinnesår som man kan behandla med ögon roppar. men jag skulle rekomendera att gå till veterinären och dubbel kolla så att allt ligger bra till!

Stellathebunny
0

Tack ska försöka ta mig till veterinären imorgon ;)

emms
1

Har det alltid varit så eller har det kommit senaste tiden?

Emma

Stellathebunny
0

Jag har fått ta över henne nyligen men tittat tillbaka på gamla bilder jag fått och hon har alltid haft den

emms
0

#4 Då är nog någon av föräldrarna wienertecknad eller vit blåögd.

Då kan dom få oddeye, då ögonen eller ett öga har 2 olika färger. Den normala färgen för deras färg på pälsen, din är viltgrå (även wienertecknad pga ögat) och då har dom bruna ögon. Och sen har hon fått lite blått av någon av föräldrarna. 🙂

Emma

Stellathebunny
0

#5 så då tror du att det är lugnt? Ska ändå vaccinera henne imorgon så frågar veterinären där också. Men tack så mycket! ;)

emms
0

#5 Tror bara att hon har 2 olika färger på ögat från födseln. Googlar du på oddeye kanin så kan du se lite olika bilder på kaniner med olika färger i samma öga. 🙂

Emma

Stellathebunny
0

#7 Du har rätt det ser ut precis så! Jätte skönt var orolig att det var något annat… Tack för all hjälp! <3

[Sockertoppens_kaniner]
1

Håller med #5. Hade en kaninunge i förra kullen som var oddeye. Jättefint tycker jag! :)

Peak303
0

Melerade ögon heter det. Oddeye är när ögonen har olika färger :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Zåmbii3
0

Min hona har oddeye, ett brunt och det andra halva brunt halva blått. Hennes dotter har också oddeye, fast båda ögonen blåa men med en liten brun fläck upptill på det ena. :)
Så det du tycker ser vitt ut är nog egentligen blått (ser så ut på bilden) och är oddeye, riktigt vackert och speciellt! ^^

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

aliiciaj
0

Min kanin har också så. Min veterinär sa att det förmodligen var en ögonskada hon fått förut men det är inget farligt och det behandlas inte. Min kanin kan se bra trots skadan :)

Peak303
1

#12 Det är skillnad om det är vit fläck i irisen eller i de området med ögats färg. Kaninen i TS har bara melerade ögon, då fläcken sitter i "färg fältet". Din kanins ser ut att sitta i irisen.

-'  Malin Hultman

[SisselaJ]
0

#13 sorry för att jag är tråkig och rättar nu men iris= ögats färg och pupill = mitten ;)

Peak303
0

#14: Haha blandade ihop dem helt när jag skrev. XD

-'  Malin Hultman