Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1203 ggr
Fridaaaa
0

Tips på inredning

Vill inreda Messis bur lite roligare men har noll idéer.
Huset kommer jag att behålla.
(grenar är inte = inredning).

Försökt hitta korta tunnlar men hittar bara för långa.
(de på ikea är inte lönt, frakten är för hög för bara 1-2 tunnlar)
Inte kartong,utan fast inredning så att säga 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
0

Typ en aktivitetsboll som du hänger i ett snöre i taket :)

Zingo ;D

Elsaharr
0

Du kan kanske köpa en tunnel å så har du av den på mitten så det blir 2 korta :)

Zingo ;D

Fridaaaa
0

#2 Tror inte att det är så lätt att dela en sån tunnel på mitten dessvärre och tror det trådar sig en hel del (ingen möjlighet att sy)
#1 Om du menar sån grönsaksboll/höboll så är de portade i detta hus 😉

emms
0

Jag köpte lite grejer till Mio från gnagarboden innan han kom hit och favoriten har helt klart blivit deras kanintunnel "natur". http://www.gnagarboden.se/sv/hus-krypin/392-kanintunnel-natur-large.html

Han älskar den verkligen! Gnager på den, sover i den, klättrar på den. Ska köpa flera då han gillar den så mycket! Den går ju sönder och han äter av den men det är bara bra tycker jag. Jag har den stora och han är en fransk vädur så tror den stora skulle passa Messi hela tiden liksom. Mio är ju bara 12 veckor 🙂

Tycker gnagarboden har bra grejer och frakten är helt okej. Snabb leverans med!

Emma

Fridaaaa
0

#4 Gnagarboden är bra men för dyr frak tycker jag. Enbart för en sån tunnel går frakten på 75 kr, dvs nästan lika mycket som tunneln 😕

emms
0

#5 Om man köper mer tycker jag det lönar sig dock! Kanske beror på vart man bor också. Tror jag betalade 90kr frakt och då var det 12 artiklar och paketet var typ 40x60cm eller något sånt.

Lite ovärt att betala lika mycket frakt som grejen kostar dock… 😕

Emma

Fridaaaa
0

#6 Ja om man köper mycket, men ska ha så få saker så frakten blir på tok för hög 😕 Frakten är samma oavsett vart man bor 🙂

emms
0

Om du har tillgång till borrmaskin och lite ståltråd kan du ju kanske göra en egen tunnel? Göra som en sån bro av pinnar fast göra en hel cirkel ist! Eller köpa 2 stycken och sätta ihop 🙂

Annars kanske en liten stubbe och ha som den är eller borra olika stora och djupa hål så kan man ge pellets/grönsaker/gräs osv ur den. Aktivitetsgrej plus sitthylla liksom.

Emma

Elsaharr
0

I vår Hage har vi en stubbe som är urholkad så att det blir en tunnel. En riktig favorit här hemma :)

Zingo ;D

Fridaaaa
0

#9 Inget att urholka med dessvärre

#8 Har bara skruvdragare. Inte så pass pysslig av mig 😉 Köper helst färdigt så mycket som det går 🙂

jela96
0

Måste bara fråga vart du köpt buren, de är en 150 bur va? :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Fridaaaa
0

#11 Japp är 150bur. Köpte den begagnat 🙂

Irmelinis
0

Lite random idéer 

-Hängmatta eller såndär "päls-hylla" som man kan hänga upp (vanligtvis till katter)
-En gammal hatt eller keps
-filtar eller tygtrasor att gräva i 
- skålformade plastfat/plastbyttor som inte går att tugga sönder (det gillar mina kaniner att ligga på och flytta runt med)

Tunnlar och andra småsaker brukar man kunna hitta på loppis/second hand affärer bland leksaker till barn. Eller på Tradera.  :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
0

#13 Tygtrasor och sånt är inte så lämplig om de tuggar i sig det. Enda är fleece men går inte till spån då det fastnar och är svårt att få bort. Samma med keps/hatt.
Hängmatta har jag aldrig haft kanin som gillat.
Men tack ändå 🙂

Vi har väldigt då secondhands här och aldrig hittat en liten tunnel när jag varit in (brukar kolla till djuren i regel) samma med tradera. Bara längre tunnlar 😕

Evelina!
0

Jag tycker huset ser lite litet ut, får han utan att behöva krypa plats inuti det? Lagen säger ju nämligen sitthylla som kaninen kan sitta både på och under. Skulle bytt ut huset till att börja med, men det är ju jag. Annars är mina förtjusta i att kasta runt Akita-skålar, så att ha någon sån liggande lös i buren brukar vara poppis.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Elsaharr
0

Du kan göra en leksak av toarullar, du stoppar in en toarulle i en annan toarulle och sen trycker du in en massa gott, då får han kämpa lite för det! Uppskattades här hemma när jag väl orkade göra dom 😉

Zingo ;D

Fridaaaa
0

#15 Ser mindre ut på bild än vad det är. Han kan sitta på det och under det, han behöver inte krypa för att komma in i det. När han blir vuxen sen kommer han däremot ha annat hus. Så inga problem där, fullt lagligt (har koll på lagarna kring mått mm 😉)
Räknar det dock inte till inredning 🙂 Och vill inte lära honom slänga runt på skålar men tack ändå 🙂

#16 inredning dock jag söker inte aktivering tack ändå 🙂

Elsaharr
1
Fridaaaa
0

#18 För lång dessvärre samt det onyttiga på utsidan vill jag inte att han ska ha tillgång till. Ger bara svenskt hö med 🙂

Love Lejonhuvadekaniner
0

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Fridaaaa
0

#20 Han får höet löst 🙂 Och höbollar i olika varianter litar jag inte på i burarna, men tack ändå 🙂

EvelinaS-L
0

En liten stubbe, som han kan sitta samt gnaga på.🙂

_Kram Evelina
_

Fridaaaa
0

#23 Ska seom jag hittar tillräckligt liten 🙂

#22 Haft en sån, inte speciellt bra 😛 (zooplus btw undviker jag helst att handla frn då de inte tar faktura)

Men söker mer inredning inte aktivering 😉

EvelinaS-L
0

#24: om det finns nån som sågat ner ett träd, är det ju bara att såga av en liten bit ^^

_Kram Evelina
_

Fridaaaa
0

#25 Svårt att såga utan såg 😉
Här körs det med maskiner i skogen som tar ner träd 😛
Har några stubbar men de är för höga i buren 😕

Elsaharr
0

En liten hink kan faktiskt vara jätterolig :D

Zingo ;D

Fridaaaa
0

#27 Vet inte vad han skulle kunna göra med hink annat än att hoppa upp på den och välta? 🙂

Elsaharr
0

#28 Hopps in i den, kul faktiskt för nyfikna kaniner! :)

Zingo ;D

Fridaaaa
0

#29 Känner jag han rätt kommer den inte få stå upp många sekunder haha xD

Elsaharr
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej men jag menade vält, såhär! Superkul tycker mina iaf :) Finns ju hinkar i alla storlekar :)

Zingo ;D

Fridaaaa
0

#31 Nja ev att ha i hagen 🙂 Inne i buren tror jag inte han får så mycket nytta av det :)

Elsaharr
0

Ja, det är ju väldigt indiviuellt vad de gillar :D #32

Zingo ;D

Fridaaaa
0

#33 Inte haft honom mer än 3veckor men han är väldigt busig, framåt mm. Tror han skulle gilla hink men tror han har roligare med det på större yta i hagen :D

EvelinaS-L
0

#16: vadå såg, går väl bra med smörkniv ;)
Hoppas du hittar nån lämplig ^^ håller själv på att leta, men inte så enkelt när man bor i norrköpings centrum haha 😎

_Kram Evelina
_

Fridaaaa
0

#35 Testa du hihi 😉

Elsaharr
0

Detta ploppa upp i huvet nu bara så har ingen aning om det är logiskt ;) Men en bajslåda med typ chinchillasand i eller nåt så kan han rulla sig i det :) Vet inte haha :)

Zingo ;D

Fridaaaa
0

#37 Bajslåda/toalätt kommer han han att gå. Dock inte med sand. Vet inte vad jagska ha där än, troligtvis testa hampaströ 🙂

Beatrice_Love_Kaniner
6

Men Frida, vad finns det mer utöver hängmatta, höhäck, toalett, stubbe, tunnel eller dylikt som har kommit upp i kommentarerna? Inget verkar ju falla dig i tycket, om man vill ha en tunnel så kan man väl kosta på sig 75kr? 😐

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Fridaaaa
0

#39 Sagt att jag ska kolla om jag hittar stubbe som passar i buren samt kollar efter tunnel som inte är för lång 😉 Men inte lyckats hitta det ännu (vill inte ha i papp eller ätbar det luktar snabbt och inte går att rengöra, inte råd att lägga 200-300kr/månad på enbart tunnel)
Hängmatta har jag haft haft kanin som gillar.
Toalett kommer han att få (tror att jag har skrivit det i tråden om hag inte minns helt fel)
Jag har inte sagt någonting om pris på tunnel vart har du fått det ifrån?

Beatrice_Love_Kaniner
1

#40 i kommentar #5

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Fridaaaa
1

#41 Nja så står det inte i #5. Står att jag inte har lust att lägga 75 kr på frakten när tunneln går på 90 kr dvs nästan lika mycket som tunneln kostar. Tycker att det är extremt hög frakt för enbart en tunnel. Speciellt inte för en papptunnel som kommer inte ens hålla en månad i buren. För mig är det onödiga pengar.

[AnimalLover1]
0

Kanske en stor hink med hål i sidan så han kan gå in i den? :)

sannadetejag
0

Jag har en tunnel i papp med hö utanpå och den luktar då inget, har haft den i över ett år och den används flera gånger varje dag ut av min kanin.

Fridaaaa
0

#44 Jag har haft 2 olika varianter av tunnel i papp och jag tycker att de luktat snabbt då kaninerna gärna kissat i dem = hållt max en månad. Så har dessvärre inte samma erfarenheter kring dem.

Elsaharr
1

#42 Den är väl inte av papper? Vissa gnager, andra inte. Om Messi gör det kan du ju spreja med bitterspray eller citronsaft. Då kommer den troligtvis hålla länge och då är det värt att köpa den även fast frakten är dyr! Om det fortsätter som det gör nu tror jag att detta kommer att bli en tråd med 300 svar, ingen verkar ju kunna hjälpa dig mer just nu, precis som med namntråden :)

Zingo ;D

sannadetejag
0

Denna tunneln har jag, vet ej vilken du har haft som är så dålig, men själva grejen är väl att kaninen ska använda den. http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/godis_snacks_kosttillskott/jr/grovfoder/279323

Fridaaaa
0

#46 Skrev inte papper, utan papp. Finns andra alternativ till tunnel än papp och ätbar. Som jag skrivit så luktar det snabbt och blir dåligt snabbt tycker jag, haft som sagt 2 olika varianter och fått kasta efter en månad max, pga att de har kissat i dem.

#47 Ja kaninen ska använda det men vill inte ha det ohygieniskt dvs vill kunna rengöra regelbundet, samt inte behöva köpa ny på ny, det har jag inte råd med.  Är stärkelse i sån tunnel med samt utländsk hö. Vill helst bara ge svenskt hö till mina kaniner. 

Fått många tips? på saker jag redan skrivit att jag inte söker. Tacksam för tips? men vill inte ha tips? på saker jag redan skrivit att jag inte vill ha pga olika anledningar. Jag vill inte ha inredning som kommer kastas inom en månad och som inte går att rengöra. Varken hygieniskt eller ekonomiskt tycker jag och måste tänka på båda delarna.

Fridaaaa
0