Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 704 ggr
[Nampheet]
0

Dethär med mängden.

Hej! Jag fattar inte riktigt med vikten av kaninerna, om man väger typ 1 kg då får man bara 1 halv dl pellets typ. Riktigt dålig med dithörande och föklara men fattar någon? :p

[AnimalLover1]
0

Är nog inte så bra att gå efter det. Alla behöver olika mycket, vissa behöver inget alls. Beror ju på om kaninen får bra hö, om den är aktiv (hoppning t.ex), om den tappar hull av att inte äta pellets osv. :) Mina kaniner får dela på 0,5dl, ibland mindre efter att jag har märkt att de äter mycket mindre hö av att få mycket pellets.

mmois98
1

Så mycket behövs oftast inte beroende på kanin dock. Pellets mängden brukar ofta ligga på runt 1-2 msk per kilo, är det två kilo så blir det runt 2-4 msk osv. Man får bedöma hur mycket man ska ge om den kan göra sig av med all energi den får av fodret så att den inte blir fet. Sen så behöver man ju inte ge pellets om de har ett bra hö. Då pellets är inget som de dör av om de inte får liksom ;) Sen också att man ger en bra sorts pellets och inte en massa gnagarblandningar där det bara är massa godis/socker som då ska likna foder :)

Och skulle din kanin börja skippa höet och bara äter sig mätt på pelletsen, så måste du absolut minska mängden eller inte ge alls (om du inte visste det!) :)

emms
0

Man kan dessutom aldrig mäta något som pellets i dl form om man ska ta de enligt dom måtten.

Pellets väger olika mycket och om man har en väldigt lätt pellets med stora bitar blir 0.5 dl inte speciellt mycket i gram medans 0,5dl av tyngre pellet med små smala bitar blir väldigt mycket mer i gram.

Man får testa sig fram och se vad som fungerar för sin egna kanin helt enkelt.

Vissa behöver ingenting och andra behöver kanske 1 dl om dom har svårt att hålla hullet. (Om vi tänker vanlig dvv.)

Emma

zemlathebunny
0

Jag ger t.e.x Zemla aldrig pellets men ska börja med lite :)

[thildaaaa]
0

min kille väger typ 1,7kg och han får nästan inga pellets alls, det är mer som godis. han äter jättemycket hö så han håller hullet bra :) man märker på kaninen ^^