Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 746 ggr
[AnimalLover1]
0

Varför är han såhär?...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag haft rätt många problem med Pix under detta året jag haft honom, men nu börjar det gå överstyr..

Ibland attackerar han och gör utfall utan någon anledning, till exempel när jag sträcker fram något (pinne, hö etc) när det inte är ett lämpligt tillfälle. Och ibland är han jättesnäll och trevlig och ska fram och nosa och klättra på mig.

Varför såna humörsvängningar? Först är han jätteglad, efter fem minuter sitter han och tjurar och attackerar när jag kommer med handen.

Förra året attackerade han aldrig, visst, han var tjurig ibland och så, rusade iväg utan anledning, men han attackerade aldrig. Jag som trodde att vår "vänskap"/bond hade blivit bättre 😢

Han är ju inte alltid såhär, somsagt, och som tur är. Men det är verkligen inte kul när han attackerar min hand.

Jag älskar honom jättemycket och vill verkligen inte avliva honom eller göra mig av med honom. De tankarna tänker jag glömma.

Vad kan vara anledningen till att han gör såhär? Vad kan jag göra?

Är riktigt tacksam för hjälp! Han är min bästa vän.

[AnimalLover1]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han högg tag i min mobil när jag råkade vifta lite med den.

zezagena
0

Teknikrädd..? Förlåt..😞 jobbigt det låter, labil kille.. kan han ha ont nånstans el vara sjuk..? annars är det är nog bara att härda ut ..

[AnimalLover1]
0

#2 Vad är teknikrädd? Jag tror inte att han har ont någonstans. Ibland är han ju jätteglad, och när han är sur pillar jag inte ens på honom 😢

[SisselaJ]
0

Vad jobbigt, är han kastrerad?

[AnimalLover1]
0

#4 Ja, sen typ 2,5 år.

[SisselaJ]
0

Är det i någon speciell situation, som i buren, hagen eller vid viss tidpunkt på dygnet? Är det mest mot din hand eller mot de saker du håller i din hand?

Elsaharr
0

Hoppas han återgår till att vara mysig igen 😕

Men låt en veterinär kolla på honom ifall det är något. 🙂

Märker du något mönster i hans humör? Min kanin satt typ och deppade hela vintern och bara hatade snön, det kanske är något liknande med Pix? 🙂

Zingo ;D

[AnimalLover1]
0

#6 I buren, aldrig utanför för då är han upptagen med att äta gräs och springa runt. Han ignorerar mig mest då.

Jag vet inte riktigt, jag håller bara i småsaker. Men en annan gång, för att lugna honom klappade jag hans huvud och även då försökte han hugga efter mig.

[AnimalLover1]
0

#7 Ja, verkligen! Ja under vintern har han vart extra sur och så, i en period i februari började han hålla på och attackera och jaga och slita tussar av min hona 😕 dock är det över nu som tur är.

Men det är ju snart sommar nu.

Och ska nog låta en veterinär kolla på honom för säkerhetsskull :)

Elsaharr
0

#9 Låter som min lilla gosse var! 

Han blir lite grinig när det regnar också, han vill ju så gärna vara ute och skutta i hagen, men när han väl kommer ut så vill han ju inte bli blöt och sätter sig och surar istället. 😉

Zingo ;D

Love Lejonhuvadekaniner
0

Han kanske är lite väl revirbenägen? Så kan en av mina kaniner vara men det är en hona och hon blir så helst om jag luktar annan kanin:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

[Melbun]
0

Det jag funderar är lite på hur du närmar dig honom. De ser ju dåligt framför näsan kanske har han lite extra personlighet men även är känslig för grejer framför näsan? Min ena kanin högg i allting man stoppade framför henne. (Troligen en del osäkerhet, revirförsvar och hormoner). Om jag däremot med helt öppen hand närmare mig rakt ovanifrån kunde jag klappa henne och därefter hantera henne utan bett. Vet inte om du själv har tänkt på det här så mycket eller inte men skickar med en video på hur jag menar. http://youtu.be/l9BuMIXF-Tg Värt ett försök kan det ju vara iaf :) när han ändå är fin annars. Såklart får du ju utesluta att det inte beror på sjukdom och smärta men det vet du bäst själv :)

[AnimalLover1]
0

#11 Jag tror inte det, han och min hona är ju kompisar så tror inte han blir sur av att jag luktar som henne isåfall :) #12 Jag kommer ju med handen framför hans näsa så han får lukta och så han vet vem jag är, typ. Men att han helt plötsligt är såhär, han var ju inte så förr. Och ibland är det okej för ibland när jag sätter fingret under hans nos luktar han bara. Så det är väldigt svårt att veta om han tänker attackera eller vara snäll. Nä, han faktiskt inte tänkt på det, men ska kolla på videon! :)

[Melbun]
0

Hmm ja jobbigt att han är så till och från då vet man ju inte säkert vad man har att göra med. Skulle dock tro att han både ser dig väl och känner din doft ändå bara du är där :) Mina verkar reagera på mig när jag kommer hem från jobbet så uppför de sig väldigt konstigt men det brukar gå över efter några minuter.. Kanske kan det underlätta iaf något att göra så när han är grinig :)