Kanin ålder
Hej nu har jag några frågor som jag skulle bli jätteglad om någon vill svara på ♡ vad tycker ni är medelålder för en kanin? Hur länge brukar era kaniner klara sig utan att bli sjuka? Har ni varit hos veterinären någon gång? Vad hade hänt då? Tack på förhand/ Clara ;)
1.6-8 år tycker jag medelåldern är på de flesta kaniner.
2. Konstig fråga
3. Japp. Med Ella pga bett i läppen bland annat. men sluppit veterinären mycket som tur är *pepparpeppartaiträ*
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker 6-9 är en medelålder, finns de som blir äldre och yngre. Lite svårt att svara på. man bestämmer ju inte när den blir sjuk :)Molly har aldrig varit sjuk och Stampe dog för han var sjuk. Stampe var hos veterinären hos kastrering och vi skulle beställa en tid till Stampe, som ha dö innan dess :(
Okej är orolig för att behöva åka till veterinären. Men var där ganska nyss och dom tyckte det såg väldigt bra ut :)
#2 vad hände med han?? :((
11. Tycker det kan variera rätt mycket ibland, men runt 7-10 år skulle jag säga.
2. Majoriteten av kaninerna jag haft har aldrig varit sjuka, men när det väl hänt har det tyvärr oftast varit ganska allvarligt. Den kortaste tiden jag haft en kanin innan den blev sjuk år nog fyra år.
3. Några gånger för vaccination, hälsokontroller och kastreringar. De mer allvarliga har varit när en av mina honor fick en böld på halsen och när en av mina hanar fick pasteurella.
vad tycker ni är medelålder för en kanin?
6-9 år
Hur länge brukar era kaniner klara sig utan att bli sjuka?
Förstår inte frågan riktigt.
Har ni varit hos veterinären någon gång? Vad hade hänt då?
Med mina nuvarande? Nej. En tidigare kanin tog jag med till vetrinären då hon blivit mycket sjuk och fick då avliva henne. Minns ej vad de var för sjukdom.
Missa inte Månadens dvärgkanin - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram
vad tycker ni är medelålder för en kanin?
6-9 år
Nu har jag haft en del kaniner. Men av de jag har idag har jag inte varit hos veterinären med (om man räknar bort vaccination) sedan 2013. Men vet inte om man kallar det som att han blev sjuk. Då det var sammankopplat med kastrering.
Avlivat 3 kaniner (olika orsaker och tillfällen), döende kaninungar, kastrering, livmodercancer, buk som trillat ner, knäckta framtänder, för långa tänder, veterinärs koll på kaninungar, magsystem som slutat fungera, kvalster, missbildning. Säkert varit fler gånger men inget jag kan komma och tänka på just nu. Räknar inte in vaccinationer, då det är en obligatorisk sak för mina kaniner.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Vad tycker ni är medelålder för en kanin?
Jag har alltid fått höra att medellivslängden på en kanin är mellan 6-7 år. Dock har jag haft kaniner i familjen som blivit upp mot 16 år. Idag är min äldsta dam 9 år gammal.
Precis som människor är kaninernas också individer och skiljer sig åt i både psyke och fysik. Beroende på vad de har för genetiska förutsättningar och hur de sköts skapas möjligheterna för ett hälsosamt liv. Ibland spelar naturen ut sitt kort och djuren blir sjuka. Men om jag tittar till mina egna djur är de sällan sjuka och en del har aldrig ens varit inne hos veterinär trots att det är upp mot 7-8 år. Kanske har att göra med hur jag avlar eller så har jag bara mycket tur.
Eftersom jag har haft en del kaniner har det givetvis hänt att man ibland måste uppsöka veterinär och det har varit allt från att göra en enkel hälsokontroll till att avliva på grund av cancer.
Medelålder: 9-11 år
#4 han blev jättemager och ramlade omkull. På sitthyllen satt han still men föll ner. Kom ut en dag och han var död :(
Nej men gud va hemskt ;( Stackars dig !! #10
Har alltid hört att 6-8 år ä medelåldern, men gissar på att små raser lever längre. Så är det med många andra djurarter. Den ena kaninen har jag bara varit hos veterinären med en gång och det var på grund av kastrering. Den andra har jag varit hos veterinären med totalt 5 gånger på ett år. Då var det en undersökning av tänder, en kastrering, en till undersökning av tänder, en operation för att ta bort framtänderna och en för en infektion i munnen efter operationen. Har man en kanin utan tandfel så tycker jag att kaniner är väldigt friska djur som inte kräver så mycket veterinärvård ofta. Inte om man jämför med t.ex en häst i alla fall. Men om man vaccinerar kaninen blir det ju åtminstone ett besök per år.
1. Jag har haft jätte många kaniner genom åren och om en kanin mår bra kan den klara sig till ungefär 12 år. 2. Mina kaniner jag har nu är ganska gamla typ 9-10 och en som dog ungefär förra sommaren blev 12. 3. Har aldrig behövt gå till vetrinären men kan behöva snart :(
1: skulle nog säga 6-10, kan bli äldre men beror på hur man håller de i fångenskap.
2. Mina har aldrig blivit sjuka *peppapeppataiträ*(!!!)
3. Har bara varit hos VET när jag vaccinerar min kanin :) Även en gång när min minsta skulle kastreras :)