Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 867 ggr
Whippet
0

Göra om bur?

Hej!

Jag har en duna multy maxi som jag just nu ha till min hamster, men tänkte efter honom, så skulle jag skaffa en kanin. Kan man använda den och typ bygga på en galler ram av tex kompost galler? För duna har ju en plast ram runt och galler upp, tänkte sätta galler taket på framsidan, och sedan en liten Hage så kaninen kan hoppa in o ut. Är det en bra idé? 🤔 skriv om ni vill att jag ska förklara mer/bättre :)

I'm out Vilar huvudet i handen

RebeccaG
0

Tycker den är på tok för liten för att ha kanin i. Använd botten som toalåda istället och gör en Hage av kompostgaller runt istället, så får ninen mer utrymme :)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Whippet
0

#1 Den är rätt stor..

RebeccaG
1

Botten på en Duna multy maxi är väll 99x51,5? Lagligt ett tag till, men jag skulle inte ha en kanin i det. Som toalåda skulle den funka, men det blir för litet, enligt mig, att stänga in en kanin på den ytan.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Whippet
0

#3 den kommer ju dock inte att vara instängd, kommer ju självklart ha en liten Hage den kan gå ut i också :)

homeward bound
0

Om kaninen inte är ute mer än den är instängd eller har en Hage större än buren skulle jag säga att det är direkt olämpligt att ha kaninen där.

[Melbun]
0

Får den vara ute även på natten isf? Annars så är det för litet. Har två burar till mina 120x60 och 100x50 men de står öppna 24/7. Skulle aldrig stänga in mina utan de används bara som toa och vid eventuella sjukdomar. Har de dock tillgång till större Hage även under natten så funkar det väl. Mina är ju helt lösa i eget rum men har tillgång till bur när de vill ^^

Whippet
0

#6 På natten sover väl de flesta?

jela96
0

7# Kaniner är mest aktiva under kvällen/gryningen. 
Tycker inte att buren funkar om kaninen inte får tillgång till bur+hage dygnet runt.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[Melbun]
0

#7 Människor ja. Inte kaniner dock. Mina är som mest aktiva runt 5 på morgonen. De är aktiva gryning och skymning och vilar oftast på dagen. Tråkigt att stänga in dem i en liten bur då :/ Känns bra att mina kaniner kan springa runt när de själva känner för det

Whippet
0

#8 & #9 Läs #4 🙂

emms
1

Vad gör du om kaninen kissar på golvet? Gräver eller gnager på golvet? Stänger in den i en hamsterbur?

Varför inte bara sälja hamsterburen och köpa en kaninbur? Slipper du ta sönder hamsterburen som är opassande för kanin. Sånna stora duna burar får man väl ganska mycket för?

Emma

[Melbun]
0

#10 ja jag skrev det i #6. Tillgång till Hage under natten=Ok, ingen tillgång till hage=inte ok :) så då förstår jag inte riktigt inlägget för med Hage dygnet runt blir det ju ändå som en toa/matplats vilket är en jättebra idé! :) har ju som sagt själv 100x50 som de kan använda hur de vill.

Whippet
2

#12 Okej. Ville bara fråga lite, men det vart ju inte OK att ha den i endast bur så då bestämde jag att ha en Hage till, tack vare er! 🙂

jela96
1

13# Se bara till att den har tillgång till hagen hela tiden. Men ännu bättre är att köpa en kaninbur istället då det faktiskt kan hända att kaninen inte alltid kan vara i hagen. Hamsterbur = till hamstrar  Kaninbur = till kaniner.

Kollade upp måtten på buren du har och de är: 99 x 51,5 x 36
Tycker absolut inte höjden är okej, kaniner måste kunna sträcka på sig.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Whippet
0

#14 i mitt inlägg skrev jag att jag skulle göra om buren så som även rubriken lyder!

emms
1

#15 Hur hade du tänkt göra om den? Ska du göra den högre så kaninen får plats att sitta rakt i den? Om du ska sätta gallret som finns i taket på framsidan förstår jag inte varför. Om du ändå ska ha en Hage. En kanin hoppar lätt 40cm och då är det helt onödigt att ha den överhuvudtaget. Om du inte bara har bottnen som en toa då.

Emma

Whippet
0

#16 Galler taket ska fungera som en ramp ut till hagen

Frosstis
2

Eller så tar du bort överdelen på buren (platsen och gallret) och endast använder den lådan som toa och matplats. Skulle aldrig vilja använda det gallret som en ramp till en kanin :S Tänkte du ha sönder plastdelen då? Eller hur tänkte du? :)

Whippet
0

#18 Man kan ta bort gallret från plastdelen utan att ta sänder någonting ;) Men funderar på att bara ha underdelen till toalett och höet ska den få där också 🙂

Frosstis
2

#19 Jo jag vet, men tänkte du att kaninen ska hoppa ut genom hålet i taket och sedan landa på gallret och sedan gå ut ur buren? :P

Whippet
0

#20 ehh va? Nej, jag ska ju ta bort plasten dom är runt, sedan kompost galler runt allt och där kaninen ska hoppas ut alltså på framsidan DÄR tänkte jag ha den men, ska bara ha bottnen nu. så kommer inte göra så längre det var bara en tanke, förstår du nu??

Frosstis
0

#21 Ja nu förstår jag, antingen så missade jag det eller så nämnde du inte att du skulle ta bort plasten med :) Men det låter jättebra så som du tänkt nu. Ett tips? är att ha någon slags plast och sedan en stor träskiva som bottnen på kompostgaller buren, iallafall tills din kanin är rumsren. Jag hade en filt från Lätta (smöret) och den var mjuk på en sida och sedan plast på en sida, sedan la jag på en stor OSB-skiva och kompostgaller runt. Funkade super

Whippet
0

#22 Vad bra 😎 Menar du picnic filtar typ tror dom har någon slags plast på en sida och mjuk på den andra, tack.

Frosstis
0

#23 Yes :) Då åker inte eventuellt kiss genom till golvet

Whippet
0

#24 Vad bra tack för tipsen! 🙂