Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2769 ggr
Katniss
0

Tomat?

En snabb fråga: Kan kaniner äta tomat??

R.I.P. Anton 💔

pernillaoscarsson
0

Japp, men av egen erfarenhet så brukar de inte gilla det :P

Katniss
0

#1 Tack för svaret, man kan ju alltid testa :)

R.I.P. Anton 💔

pernillaoscarsson
0

Ja absolut :)

Katniss
0

#3 Haha han älskade det xD

R.I.P. Anton 💔

fsigge
1

Samma här, mina kaniner har inte gillat tomat. Ena satte skalet i halsen och man såg hur hennes öron (hon är dvärgvädur) reste sig. :/

Frida

[Melbun]
0

Testade nyss att ge mina tomat xD efter att ha sniffat på den i sådär 5 minuter bestämde sig kanin 2 för att den inte ville ha. Kanin 1 vräkte i sig efter att ha tittat på den misstänksamt. Kanin 2 kom tillbaka och skulle tydligen också ha när kanin 1 åt. Inte överdrivet förtjusta men de åt lite ^^

CurreKanin
0

Du få kolla upp mer, men kaniner mår inte bra av solanum-växter, dvs tomat, potatis (okokt) etc. Men det kanske främst gäller blasten och inte den färdiga tomaten.

Zabbio
1

Tomaten i sig är ok, men inget grönt av den.
Samma med potatis - helt ok men ge inte blast eller skal (eller om skalet är grönt, ge inget alls)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

pernillaoscarsson
1

#8 Måste man inte koka potatisen innan man ger den också? Har för mig att jag läst det någonstans :P

[Indii]
0

Här hände något liknande som hos # 6 första gången det serverades tomat. Numera accepteras det,  men står inte högst upp på listan över godsaker.         Något som jag däremot trodde skulle uppskattas, men som ratas totalt, är squash. Liknar gurka var tanken, men icke! 😉

emms
0

En av mina 2 gillar tomat, den andra kan äta de om det är det sista han har att välja på 😂 Den andra är dock väldigt kräsen och rynkar på näsan som om jag hade erbjudit honom rutten fisk när jag sträcker fram något gott. Senare sitter han och smaskar på det ändå. 😉

Emma

Zabbio
0

#9 Nej, det finns inget giftigt i potatisen rå, utom det där giftet som bildas vid solljus/när det blir grönt. Men inga groddar och undvik att ge om den varit grön på skalet.
Gissar att kokningen neutraliserar eller nåt och att det är därför man ska koka för säkerhets skull? Men det går att äta rå också, och har fodrat med rå ibland. Bara de är vana vid det.
Fast det är förmodligen vanligare med kokt, blir ju lätt över efter  middagen. När de nu inte ska ha skal och sånt på :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elsaharr
0

Min kanin sniffa lite på den men nobba den helt sen ^^

Zingo ;D

Katniss
0

#12 Har läst att man då ska koka i osaltat vatten?

R.I.P. Anton 💔

Ljungåsen
0

Tomat är syrligt och kan, om man ha otur, ge kaninen munsvamp - någonting som kan vara ett elände att bli av med.

Maccas100
0

#9 och #12
"- Potatis - Innehåller mycket stärkelse som kan ge problem med magen."
http://kaninmagazinet.se/ "Ge inte din kanin" 2:a artikeln uppifrån. 

Har man kokat den i osaltat vatten går det dock bra att ge. Vill man att kaninen ska gå upp i vikt så kan man ge kokt potatis.🙂

[klarabastin]
0

båda mina älskar tomat!

[Marsvinspluttochkaninsele]
0

Dom kan äta tomat ja vår Bella tycker om det 🙂