Kompostgaller bur?
Hej jag har lite funderingar om kompostgallers burar till kaniner, kollat runt och sett många runt om i världen ha liknande kompostgaller saker.
1. Kan man ha fleece som underlag i buren? Vad är nackdelen och fördelen?
2. Kan man ha det direkt på ett parkett golv? (alltså bara en filt/fleece över golvet)
3. Undrar om man kan ha några plexiglas skivor runt hela buren på kanterna ca 30 cm upp så det inte skvätter hö på golvet.
Är kaninen inte rumsren så kommer kisset hamna på parkettgolvet och då kommer golvet att bli förstört.
Så ska man ha fleece i botten bör kaninen vara rumsren
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Okej, men kan man ha någon slags plast matta under ifall de skulle hända en olycka?
#2 Ja något behövs under som tål det och lätt att rengöra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Får kolla runt lite ;)
Ni som har kompostgaller som burar till era kaniner får gärna slänga upp bilder! :)
#4 Här finns! http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44881100/ Plastmatta
I'm out 
#5 Tack! 🌺
Får kanske köpe två för att golvet ska vara till 100 % säkert
1. Tycker fleece funkar bra. Men skulle inte haft bara det då det blir lite hårt (om man bara har 1 lager) sedan blir det väldigt halkigt med bara det. Jag har yogamatta under som gör det mjukare och håller filten på plats.
2. Om du är rädd om golvet skulle jag haft någon slags plast under. Plastmatta, vaxduk eller liknande. Behöver ju inte vara kiss som förstör utan vattenflaskan/skålen kan ju läcka också.
3. Ja det kan man ha om man vill. Tycker inte hö flyger runt så mycket dock. Spån är värre. Men det gör ju även att kaninen inte kan gnaga på gallret vilket är ett plus för både matte/husse och kaninens tänder 😉
Jag har höhäcken intill en vägg och toan under så då drar han faktiskt inte runt så mycket spån. Hamnar på fleecen men inte speciellt mycket på golvet.
Emma
#7 Åhh så fint! Tack för tipsen ska ta till det när jag ska skaffa kanin! Har inte kanin just nu, men har haft när jag var liten :)