Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 600 ggr
[vattenhunden]
0

Klippa i pulpan

Har ni råkat klippa en kanin i pulpan? Vissa tycker att det är så hemskt om man råkar klippa en kanin i pulpan & att de förlorar mycket blod & kan få vätskebrist av det, vilket är farligt. Vad tycker ni? Mina kaniner har aldrig blivit dåliga av att jag råkat klippa dem i pulpan, den har jag hört av en smådjursveterinär att " det är bättre att ta för mycket än för lite" & att i vissa fall måste man klippa i pulpan ifall klorna är väldigt långa & kaninen mår dåligt av det.

[vattenhunden]
0

Oj, ursäkta om texten blev rörig.

[Sockertoppens_kaniner]
0

Ja, jag har råkat klippa i pulpan om kaninen sprattlat till. Det blöder lite men kaninerna reagerar inte så mycket. Självklart ska man försöka undvika det men ser det inte som någon big deal om det skulle ske.

Em_
0

Ja, det har jag gjort när jag hade kanin. Nej, jag tycker inte det är så farligt. Oftast kommer det bara några droppar blod, mycket mindre än när man tar ett blodprov t.ex. Utsmetat blod brukar se ut att vara mycket mer än det är.

Enda gången det blev jobbig var när kaninen ryckte till så att jag klippte ordentligt fel. Det blödde mycket och kaninen slickade upp skorpan hela tiden, så han fick ha tratt några timmar, men han visade inge tecken på blod- eller vätskebrist.

ElsaN.01
0

Jag har råkat klippa i pulpan en gång, det enda som hände var att kaninen sprattlade till och rev mig på tummen. Efter att ha torkat lite försiktigt så lät jag henne skutta iväg och hon verkade inte bry sig alls, hon åt gräs och skuttade omkring som vanligt. 🙂

[Zachapacka]
0

Jag har råkat klippa en av mina kaniner i pulpan. Det blödde så enormt men jag stoppade flödet med hjälp av toapapper och efter en stund av allt bra :)