Naken "kanin"
Jag sitter här med en stooor fundering, och undrar om de finns el förekommer naken kaniner? el om ni vet nån som försöker få fram just naken kanin? tänkte mer på att de finns naken marsvin/råttor/katt/hund..
jag stödjer inte detta med naken avlandet på vissa djurslag, men jag är nufiken och undrar om de finns el förekommer.
Men jag skulle aldrig vilja ha en naken kanin, stackasr den i sånna fall..
Vad tror ni? och vad tyxcker ni om naken kanin??
Alla svar är jätte välkommet här och alla får säga sina åsikter precis vad ni tycker, så alla här får vara hur öppna ni vill.
men klaret inom viss gräns..;)
Jag tycker att att dom nakna djuren är fina på sina egna vis. Kan visst tänka mig att ha en men det ligger ju inte på Top 100 listan till vad jag vill köpa helst ;P
Tycker det är helt okej att avla fram nakna djur på ett bra sätt. Kan ju vara skoj att få fram nya teckningar m.m :)
Men det kräver ju att man får kanske ha t.ex. lite varmare i huset så inte djuret fryser eller så. Det är ju som vi människor, vi är nakna men vi har ju kläder som vi kan ta på oss. Det har ju inte dom, iaf inte medvilligt. Så då får man fixa det på annat vis.
Om det finns naken kanin vet jag inte men skulle vara intressant att veta! :D
Och detta är då bara min åsikt. ;)
Har sett en diskussion på kanin-net om en uppfödare i Norge som fick ungar som i princip var nakna.
Någon form av mutation som dök upp har jag för mig.
Skulle aldrig vilja ha en naken-kanin.
Speciellt inte med tanke på hur dessa såg ut, dvs inte direkt vackra.
Jag har inte hört om någon sådan ras, men det föds ju hårlösa ungar i helt normalt pälsade kullar ibland. Här t.e.x. http://www.petrabbitworld.com/hairless_rabbits.html
Lustigt det där, hur man vänjer sig vid saker. Förr tyckte jag att sphynxar, nakenkatter, var läskiga och att det var synd om dem. Idag funderar jag inte så mkt på det, har lärt mig att de är roliga och mysiga katter med stor personlighet. Avel med nakenmarsvin däremot har jag fortfarande svårt att se som något positivt. De flesta bilder jag sett visar marsvin som visserligen ser friska, nyfikna och pigga ut men nästan alltid fulla av rivsår på den oskyddade huden. Tänker mig att det skulle bli likadant med en kanin.
En nakenkatt som kliar sig kan ju välja att dra in klorna för att inte riva sig själv, men det kan ju inte kaniner och marsvin.
Men men, är inte så insatt i detta. Föredrar dock päls på mina djur om jag får välja.:)

Intressant fråga.
Var själv mycket skeptisk till nakna djur från början, men efterhand som man träffat dom olika djurslagen så har man ju bildat en positiv syn på dom.
Dom fungerar som vilken hund/katt/marsvin som helst och måste tillstå att dom även oftast har ett mycket mera nyfiket/piggt sätt i motsatts till sina pälsade artfränder.
Skillnaden är ju förvisso att som ägare till ett pälslöst djur måste man beakta vårt nordiska klimat och vara observant över att dom inte fryser.
Har själv ett Skinny marsvin, hon heter Vild Vittra och är helskön i sitt temprament. Det är hon på bilden.
Förvisso har aldrig tanken "nakenkanin" föresvävat mig. 
Marsvin 4-ever
.
#4 Hon ser cool ut!
Har hört det där att skinny-marsvin har ett roligare humör än de pälsade. Jag tror att sphynx-ägare säger detsamma om sina katter. Hur det ser ut på hundsidan vet jag inte.
Får jag fråga hur det är med rivsåren? Är det ett problem eller har jag bara råkat se marsvin med otur…? Eller ungar? Kan tänka mig att de river varandra när de är små? Som sphynx-bebisar som ligger och kravlar på varandra innan de lärt sig dra in klorna?

Jag gillar inte nakna djur över huvud taget vare sig det är hundar, katter eller marsvin, så jag hoppas verkligen inte att nån kommer på att försöka få fram en naken kanin.
Intressanta svar!, å hoppas på mer svar från kanin folket… vissa nakna djur borde man inte fortsätta avla på, men jag e svag för nakenkatten, hehe så de skulle jag vilja ha..
Nä usch. Det tycker jag inte ska avlas fram. Det är onödigt att sträva efter att få fram nakna djur sådär.
Speciellt om det medför problem. Med nakenråttor är det väl en hel del problem har jag för mig. Som gör att djuret får lida alltså.
Sen tycker jag ju att t.ex nakenkatter ser otroligt coola ut, men jag skulle aldrig ha en själv.
Nä pälsen fyller ju en funktion som kan vara bra i vårat rätt så kyliga land :P

Ne efter att sett bilder känns det mest konstigt med nakna kaniner. De blir ju så smala, som om vi skulle raka av pälsen på våra småttingar :P
Nakenkatter och vissa nakenhundar funkar men skulle inte köpa nåt "naket" djur själv :)
Jag vet en lejonuppfödare som fick en sk "nakenkanin" i en av sina lejonkullar.. men jag minns inte alls vad det var för uppföning..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
http://www.teddytassen.se/img/kaninbilder/large/Teddytassens_
Biran19_resize.jpg
Biran7_resize.jpg
Biran24_resize.jpg
#11 Sista bilden var nästan lite läskig, så liten ju! Är kaninen precis som alla andra? Dvs. skuttar runt och så?
#11 Överlever en såndär liten naken stackare? Den ser ju mycket mindre ut än dom andra.
Finns det någon bild på en vuxen "nakenkanin"?
#12 ingen aning.. men det måste ju blivit nått rejält fel när den kom till.. om jag minns rätt så var båda flräldrarna lejonhuvde kaniner..

Jag har faktiskt träffat Brian frå Teddytassen, han är glad och nyfiken men ser ut som en "alien" vet inte om han även är mycket mindre än normalstorlek på kanin för syskonen (vet ej om det var kullsyskon) satt i samma bur och dom var 5 gånger hans storlek.
Har inte läst hela tråden… ännu…
#15 Ok hur gammal är han? Hehe ja alien var rätt ord :-) kul

Jag har för mig att han ärett par månader nu, 2 kanske 3? kanske tillochmed äldre om han fortfarande lever vill säga =) Hon som har Teddytassen är väldigt trevlig så fråga henne om ni undrar något speciellt =D
Är inte så förtjust i nakna djur överhuvudtaget, och skulle aldrig vilja köpa en naken kanin. Tyckte faktiskt synd om kaninen som var på bilderna i #11.

Hittade faktiskt att han tyvärr avlidit 3 månader gammal
#19 Åh vad tråkigt, men jag tror inte att den mått så bra.
RIP

#20 Nej, han var ju tydligen väldigt snäll, men det kan ju bero på olika orsaker

Nej nakenkanin låter inget vidare. Viktigt med nakendjur är att dom ej fryser.
Självklart är nakendjuren minst lika pigga och alerta som sina artfränder, många gånger till och med mera framåt.
Men i vila är det oerhört viktigt att dom har det varmt. Jag har fleecefilt, bia-bädd samt mysrullar i hos mitt Skinny marsvin.
Tror inte det funkat hos en kanin med filtar o dylikt? Kaniner drar ju gärna ner sådant från hyllor. "Iallafall mina" fniss.
#5 Jo Vild Vittra är många gånger för framåt. Haha. Rivsår m.m har hon klarat sig ifrån trots att hon bor med två pälsade vänner som ibland kan tycka att hon far fram för vilt, och då kan hon få sina tjuvnyp.
Marsvin 4-ever
.

Måste tillägga att den sista bilden i #11 inlägget gör en gråtfärdig!
Det finns gränser gällande "nakendjur". Dit hör deffinitivt inte kaniner!
Marsvin 4-ever
.

Jag som person är emot all form av Avel som försöker få fram djur utan päls. Djuret föds med päls, den får pälsen av ett skäl, den sitter inte där för att det ska vara en utsmyckning egentligen.
Hundar ska ha päls, marsvin ska ha päls, även ska alla andra djur ha det.
Jag förstår bara inte meningen med det, och ska jag vara ärlig tycker inte jag det är speciellt vackert heller.
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

#24 Håller med dig i ditt inlägg.
Men tyvär är det ju så att det mest komplexa djuret människan "styr" allt gällande Avel, samt har en "sjuklig" förkärlek att bygga vidare på avarter.
Jag är själv emot denna form av avel: Hundar som ej kan andas normalt. Hundar med felvänd hårväxt. Katter med abnormt korta ben. Nakna djur, Ja listan kan göras hur lång som helst,
Tyvär som sagt jobbas ju dessa projekt fram och marknaden växer. Vad göra? Har du något förslag? Förutom att självklart skall ej denna form av Avel inte bedrivas. Men dessa människor finns och den krassa verkligheten är tyvär att dom kommer alltid att finnas.
Och djuren föds samt kommer ut på marknaden till salu. Skall dessa djur bara buntas ihop och avlivas när det nått så pass långt tycker du?
Visst som sagt själv är jag ägare av ett naketdjur och då kan man ju tro att jag stödjer denna form av Avel. Förvisso kan jag gå i god för att Skinnymarsvinen är sunda i rätt element samt genomtuffa. MEN man skall som ägare också vara medveten över deras speciella behov.
Ett Skinnymarsvin är känsligare gällande fel skötsel mot sina pälsade artfränder.
Men som sagt vad dessa djur finns på marknaden och som sagt skall man vägra köpa dom? Slut tentan av det kan ju bli att uppfödarna i brist på att få dom sålda dumpar ut dom och dom hamnar hos fullständigt fel folk.
Vad har du för förslag? Det är ju väldigt lätt att bara skriva att man är anti. Men det är ju djur som detta handlar om som tyvär kommer fram när man minst anar det, och skulle väl "nackats" omedelbart men tyvär som sagt väljer ju människan många gånger fel väg.
Marsvin 4-ever
.

Jag håller med dig, hela inlägget du skrev och hur mycket jag än hade velat göra något åt det så kan jag inte.
Att få böter eller sitta i fängelse är kanske lite tramsigt jag vet inte för att man avlade fram ett djur utan päls..
Så tyvärr så vet jag inte vad man kan göra åt det eller vad man kan ha för förslag..
Människan kommer alltid att ta fel väg ibland, som du säger och när det gäller djur så bryr ju sig folk inte lika mycket. :/
(tyvärr)
Min främsta åsikt är att folk borde få upp ögonen lite mer över vad vissa människor gör med djur. Avlar fram hundar med andnings problem (som du också nämnt) och kanske t.o.m försöka hindra avlen av naken djuren.
Men tyvärr har jag inte något förslag hur man skulle kunna hindra folk från att avla fram dem.
MVH.
Louise T

Jag vill bara säga att Teddytassen fick fram detta av en slump och det var inte planerat =)

#27 Precis! :P
MVH.
Louise T
Dom var ju riktigt söta (a) Har en halvt naken hund och han är ju så söt :* Men gillar inte att man "manupilerar" djur så dära! Men själv skulel jag kunna ha en sån men bara om dom mår bra och inte lider.
Jag gilalr inte att man ska få fram djur utan päls men nu är det så vanligt att det finsn felra katter, hundar, marsvin m.m utan päls. Men om dey hade varit nytt hade jag aldrig köpt något djur utan päls men trotsallt är det så vanligt nu föritden t.ex. med hunar och katter.
tycker den "nakna" kaninen var söt ! men att avla fram nakna djur tycker jag är lite av djurplågeri ! djur har anpassat sig för att vara i naturen alltså fått päls och vi människor ska inte förstöra det naturen hr fått fram elr vd man ska säga ! så nej gillar inte att man ska stödja " naknadjur avlen "
Stödjer verkligen inte aveln, men älskar nakendjur.. Tyckte den där kaninen var skit söt XD Men skulle inte vilja ha en då jag som sagt inte gillar att man föder upp dom osv, tror inte kaninen mår riktigt bra..
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Har inte läst dom andra komentarerna…
men jag tkr dom va skit coola!! Hade kunnat köpa en.:D

Människan borde aldrig manipulera med djur. Som någon ovan skrev så finns det en orsak till varför vi föds med de egenskaper vi har. Päls för skydd t ex. Så länge djuret har ett hem där ägarna skyddar det går det ju bra, men vad händer om det råkar rymma, ägaren tröttnar eller av andra skäl inte kan behålla sitt djur?
Tyvärr är det inte möjligt att få stopp på olika typer av Avel, så länge det finns efterfrågan. Skulle ingen köpa djuren däremot skulle det ju inte löna sig att avla fram dem.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
Jag tycker de är lite överdrivet att kalla de djurplågeri. Djuren är faktiskt oftast mycket mer tillgivna än andra djur, och ser inte alls ut att plågas som de låter här. De mår precis lika bra som andra djur, men självklart måste man tänka på att de är nakna och kan frysa mkt lätt osv. Men de plågas definitivt inte av att de saknar päls, för de vet inget annat.

Vi är ju typ "naken djur", inte sant? Men kaniner: ursch!
tycker väl att det är upp till var och en, men min åsikt är väl att man inte ska göra det medvetet.. Men om det händer av ett misstag så är det väl inget å bry sig om;)
Men nakenkaniner behöver ju lite mer värmegrejs, och måste antgligen bo inne, annars kommer den frysa ihjäl och kanske behöver nån extra filt och så…
Sen är det ju lite smak oxå, själv tycker jag inte om nakendjur, de ser lite läskiga ut:P Och den från teddytassen ser ut som en gubbe (haha, förlåt om det är någon som tar illa upp;) ). Menmen smak som smak…
Däremot detdär marsvinet var jättegulligt:)

#11: Han såg ut som en alien, och lite som en sådan hund, kom inte på namnet. Typiskt. *suck*. Jag har inte smak för nakna djur, vi är ju nakendjur typ, men kaninen=fel. Riktigt fel. Känns i hela mig: fel fel fel fel fel fel fel fel!
Man har ju olika smak också, vissa kanske rent ut sagt att kaninen på bilden (#11) var söt, man är ju unika!

Men så länge dom mår bra så är det vell okej.
Och ja, självklart borde man ha dom inne! Men kanske skulle kunna ha den ute korta stunder på sommaren, när de e varmt. (:

Visst är det mot naturen och så men nya arter framstår ju genom tusentals års evolution medans människans kunskaper om att kunna tillfredställa deras behov går mycket snabbare framåt.
Om det är fel med naken djur, borde det inte isåfall också vara fel med att avla fram djur med så lång päls att dom inte klarar av att sköta den själv? Jag tror inga djur stör sig på sina avikelser så länge dom får rätt skötsel.

Jag tycker inte att man ska sträva mot att föda upp nakenkaniner. Råkar det hända på grund av generna så får ju den kaninen leva, men den borde inte gå i Avel på grund av att man vill ha fram fler nakenkaniner. Pälsen används för att hålla värmen och för att man ska hålla sig ren.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Det är nån slags mutation, "dvärg", vi misstänkte att vi fick en sån unge i en kull. Fast inte riktigt lika missbildad som de ovan. Kan bara inte komma på vad själva mutationen heter!
Har för mig att det är en gen som båda föräldrarna bär på, därför ska man ej avla vidare på dessa djur!

"Ibland föds det några med vanlig storlek, och sedan ligger det några som är hälften så stora, deras huvud ser missbildade ut och ögonen ser ut att stå ut, dessa är s k muppar."
Det är inget fel när du får muppar i kull med dvärgkaniner, utan bara ett bevis på att din kanin bär dvärggen.
Så var det jag!
Fast dessa ser ju bertydligt mer "muppade" ut är de "vanliga" "mupparna".
De ser ju bara sjuka ut. Vet intye hur jag hade reagerat på en "frisk" nakenkanin. Oftast så dör ju dessa muterade i tidig ålder och det är ju inget att efterstäva!

http://kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=6ba9c3a3-0b5a-497c-b1cc-e0494ffe0624
#17 Förklarar mupp
Många inlägg på rad ursäkta, men jag börjar bli lite pömsig ;)
haha, kunde man inte ge det något annat namn än just "muppar" det låter ju lite komiskt :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
#32 Chinese crested?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#46 Menar du verkligen #32? :P Ser ingen "koppling" i det.
Jag har en Chinese Crested blandis, han är naken. Jag tycker att kattrer & hundar kan vara söta som nakna, men nakna marsvin och råttor - inte gulligt.
Bara nakendjuren inte lider av det och ex. nakenhundar som är ute på promenader får ha på sig en tröja eller något när det är kallt så är det OK för mig :) Och att nakenkatter ska vara inomhuskatter, marsvin och råttor bor alltid inne så de lär ju inte lida. Finns ju ingen ras i kaninvärlden som är naken… det är väl mer ex. missbildning elr en sent utvecklad kanin.
Läste om kaninen, tydligen hade alla syskonen päls men denna föddes utan och pälsen började smått komma vid 3 månader om jag minns rätt. Så det är inget som avlats fram utan det bara blev så :) Rätt så gullig historia om den och hur sen klarat sig, att syskonen legat i ring runt om den o värmt den :D Skulle dock inte vilja ha en sån men den är så fin på sitt sätt!!
Läste om kaninen, tydligen hade alla syskonen päls men denna föddes utan och pälsen började smått komma vid 3 månader om jag minns rätt. Så det är inget som avlats fram utan det bara blev så :) Rätt så gullig historia om den och hur sen klarat sig, att syskonen legat i ring runt om den o värmt den :D Skulle dock inte vilja ha en sån men den är så fin på sitt sätt!!
Haha nakenkaninerna var ju supersöta ju! Jag tror faktiskt det är värre med långpälsade kaniner än nakenkaniner så länge de i övrigt mår bra och är friska. Hade kunnat köpa en nakenkanin om det blivit så av en slump.
Om att ha en nakenkanin: http://kanin.ifokus.se/discussions/5208eb09ce12c47be20004de-hur-det-ar-att-vara-dobbys-matte
För övrigt är tråden från 2009