Dagbok - Stor kull
Igår kväll födde min Rexhona 12 (!) Friska och fina ungar. Chansen att alla överlever är liten men inte omöjligt. Färger; Viltblå, viltblå dalmatin & svart dalmatin. (Svårt att säga än) Håll tummar och tassar för de små liven ♡
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Bilder på ungar i boet är OK.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Sätter ett litet tassavtryck här, vem vill inte missa det här liksom? 😍
Vänliga hälsningar Ellen 

#1 I boet är ok utanför boet när ögonen är öppnade. Ta reda på fakta innan du lägger upp onödiga kommentarer. Ja jag tyckte det var viktigt att göra en tråd (hade först inte tänkt det) då jag själv inte hittade många historier om stora kullar mer än att man borde avliva så det bara är ca 8 st kvar. Men har hittat/pratat med några som har haft kullar med 10-12 överlevande ungar så jag hoppas! Men vi får se. Honan är fin i kroppen och bra hälsa. Rätt årstid med mycket nyttigt åt honan att äta också :) (Om någon här haft stor kull pma gärna mig då och berätta)
åh det här kommer jag följa, kul med en så stor kull! :)
Gud vad kul med så många ungar! Håller tummar och tår för att alla överlever! :)
Tack för ert peppande! :) Hennes förra kull blev 9 och alla överlevde utan min hjälp. Men är ju alltid någon liten stackare som inte hänger med syskonen i storlek så ska hålla extra koll så ingen svälter ihjäl. Tror hon har 10 spenar. Och viktigast av allt, hålla koll att mamman mår bra! :)
Kan tillägga att hon får hallonblad och torkade nässlor. Hon är van vid detta men kommer öka mer nu. Broccoli gillar och äter hon en del med. Och fritt på hö. Pellets tycker hon sisådär om. Hon måste ju äta ordentligt för att hålla uppe mjölken. Vet att vi människor bränner ca 500kcl om dagen av bara amning. Så lär vara lika krävande för en kanin.
Min flickväns rex hade en kull på 16 ungar när hon födde upp, då överlevde alla utom 1. Hon gav kaninen hysteriska mängder mat, eftersom de måste producera så jääkla mycket mjölk. Betfor och fri tillgång till pellets osv. Hon behövde inte stödmata ungarna, men som sagt, massa massa mat till honan. Ser fram emot att följa kullen, lycka till :)
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"
#10 så kul att höra! :) tack!
#4 vadå onödig kommentar? Jag UNDRADE. Kan du länka? Nä men ursäkta för att jag inte vet allting.
Frida
#12 http://kanin.ifokus.se/discussions/5340441b8e0e7422f5000bb3-ny-regel-pa-kanin-ifokus 🙂
-
Tassar samtidigt tråden, längtar tills nya bilder kommer😃
#13 tack :)
Frida
#12 ja men du måste ju förstå att det inte är roligt att första kommentaren i min dagbok handlar om att jag skulle bryta reglerna när jag inte gör det. Så jo tycker det är en onödig kommentar. Du kunde pmat admin istället för att gå ot i mitt inlägg :) Bli så många onödiga kommentarer pga sånt…
Förstår ju att det inte är så roligt med en sån kommentar.#15 Men h*n kanske hade uppfattat regeln lite fel:) Det är ju bra att man kan hjälpa så det blir rätt. Enligt mig finns det inga onödiga kommentarer:D
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
#16 sant :) men det blir så mycket att scrolla och det blir fullt fort när alla "tassar" också (vilket bara är kul). Redan nu handlar hälften av kommentarerna om detta.
Alla ungarna lever. Och alla ser ut att ha fått mat då deras magar är runda o goa :) En viltblå är lite liten så hade nog inte fått lika mycket som de andra men det är att räkna med. Har stora förhoppningar om att alla har en chans. Bilder kommer imorgon. 6 st dalmatiner (en är nästan helt vit) & 6 st viltblå (troligtvis) i ljusare och mörkare toner. Kommer nog lägga ut fler bilder på facebook, än här, sen längre fram. Gilla gärna min nya sida; "Stompens kaniner" https://m.facebook.com/profile.php?id=1562961597319002
Åh vad kul! Jag har haft två kullar med nio ungar, och det har gått jättebra, :) Lycka till med dina!
Vad kul att alla lever! :)
Zingo ;D
Åhh så roligt! Hoppas att det fortsätter gå bra:) Här hemma är längtan lång det kan komma bebisar nör som helst.
Nää… De är ju olagligt söta! Vilka är de stolta föräldrarna? Bild?
Har inga fina bilder på mamman på mobilen. Men pappan är en Dvärgvädur-viltblå U; Viltblå E;Viltblå (riktigt duktig hoppare i Norge) Har hopptränat aktivt med både mamman och pappan. Skulle precis ställa upp i tävling med pappan när min graviditet satte stopp förra sommaren. Pappan är riktigt duktig och framåt. Kommer tävla honom förhoppningsvis i år men låter nog utställningar gå före i prioriteringen. Mamman som är Rex behöver man övertala lite mer men hon hoppar gärna! Inte tänkt tävla henne fören iår. Hon är Svart dalmatin. Tog ingen stamtavla på henne då hon har överteckning och helsvarta öron. U: svart dalmatin 94p E; Viltblå (inte den finaste viltblåa) 92.5p
10 stycken lever. Den lilla viltblåa jag såg igår låg död idag. Hade tyvärr inte fått någon mat. Den som verkar fått finast blå färg också. Men hem fick en fin begravning ♡ Även en annan viltblå måste ha gått bort igår utan att jag märkt det och att mamman tagit hand om kroppen. För nu är det bara 10 st som sagt. Letat i hela inhägnaden efter den saknade men nej. Duktig mamma♡ Positiva nu är väl att alla såg välgödda ut! Runda och goa. Vissa riktiga tjockisar ;) 6 vita o 4 blåa kvar. såg 2 vita med fläckar som hade riktigt cool teckning som jag hoppas är en av de är en hona. Framtida hoppstjärna här hemma ;) ska behålla en hona själv.
#24 Vilken härlig hög! :D
Följer :D
Gud så härliga små:) Följer!
Uppdatering. Bild kommer senare. -2 st bruna dalmatiner (skulle vilja säga madagaskar med tanke på deras stam men är osäker) -4 stycken svart dalmatin/svart brookade (2 ev 3 har stora ytor svart så vill säga brookade) -3 st Svarta (väldigt fin svart silkesfärg än så länge) -1 verkar bli blå :)
Haha jag får ångra mig ang färgerna. Den lilla som jag igår tyckte var silver/blå är idag brun/madagaskar. Alla dalmatiner sätter jag än så länge som brookade då de är rätt täta i sina fläckar. (Precis som mamma). Men den blåa som nu är brun ska bli intressant att följa och jag hoppas på en hona för den gillar jag :) De växer så det knakar. Bildbomb. (Särskilt på den bruna;) Ps; tar inte bilder för att det är gulligt utan jag skulle ändå titta till ungarna varje dag. Stör inte i onödan utan då jag vill hålla lite koll på att alla mår bra.
Åhhh finingar <3 hoppas på fler bilder när de blir lite större :)
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"
Så söta!!! 😍
Bilder från idag på facebooksidan. https://m.facebook.com/profile.php?id=1562961597319002 2 stycken småttingar ligger efter och ska börja stödmatas♡
Naw!
Ett liv utan djur är inte värt att leva
Video på facebook (se länk ovan). Lägger ut fler bilder här när de börjar strosa runt i boxen vilket lär bli vilken dag som helst :) (pga sajtens regler)
😍
2 veckor gamla nu. Om 2 veckor kommer de gå att tinga. Lite bilder från idag
Troligtvis en tjej (samma som bilden ovan)
Bebishög! De 2 svarta är nog en hona och en
Den "bruna" är allra finast enligt mig och nog en hane. :)
Avslutar med "min" lilla flicka.
Lagt ut en video till på facebooksidan idag :)
Glömde bort att de nya reglerna att bebis inte får lyftas upp fören 3 veckor. Så bild #40+41 kan tas bort om admin vill. Fått ett par förfrågningar på pm ang fullständig presentation och när de kan tingas. Så skriver lite här. Jag Kommer om en vecka, då de är 3 veckor, presentera var och en av ungarna med bild och preliminärt kön. (Eget inlägg) Efter det kan de tingas men de går inte att besöka sin bebis fören den är 5 veckor. Däremot får man bilder på "sin" bebis regelbundet :) Försökt fota idag men de är för snabba! Blir bara sudd. Det är så kul att kolla läget överallt så vi kan inte vara still ;)
Skärmat av lite idag så att de har mer än bolådan att utforska. En yta till att springa på och en "grotta". Får se när de vågar sig ut till mamma och storasyster ;) har även städat ut lite ur bolådan, men inte allt. Ps: liten nos sticker ut uppe på bilden ;)
Kaaaanske….eller
En madagaskar brookad hona ställde upp som modell idag =)
#49 Så vacker liten hona :)
#49 men ååh, vilken liten skrutt ^^
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Bilder från kvällsmaten ♡