Övertalning att få kanin
Min bff vill ha en kanin men får inte. Hur övertalade ni era föräldrar om ni behövde övertala dom. Hur skulle ni annars övertala dom? Snälla hjälp det hade varit så bra ifall hon kunde ha en liten nini i sommar :)
Bara i sommar? Vad ska hända med den sedan? Kaniner lever länge.
Ifall hon kunde få en kanin i sommar och ha den tills den dör. Kanske skrev lite otydligt #1
#2: Ok. Framför allt är det viktigt att hon och hennes föräldrar vet det mesta om hur det är att ha kanin - vad man behöver, vad det kostar, hur bunden man blir, hur länge kaninen kan tänkas leva, hur man hanterar vanliga problem. Så det första för dem alla att göra är att läsa på ordentligt, så att de kan fatta ett genomtänkt beslut.
Jag bor på en gård och har haft alla sorters djur i mitt liv. För 1,5 år sedan vägrade mina föräldrar att låta mig ha en kanin, det ända jag egentligen gjorde var att fortsätta fråga. Tillslut så sa mamma okej och vi hittade en som sålde billigt och då sa hon typ bara "om den kostar så lite så gör det inget om den springer bort" haha, men i alla fall sa har jag idag 3 kaniner + 12 ungar! :)
Övertala inte, övertyga. Visa stort intresse, tjata inte.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Säger som #5 du måste övertala och komma på vars du kan ha den, ute eller inne? Du måste läsa på om dem och känna att du verkligen har tid med den och orkar ha den i alla år, en kanin jag hade levde till cirka 12 år eller mer. Leta fakta, kom på var du kan ha den, visa att du har tid med den och lägg upp en plan på hur mycket det kosta. En kanin unge är inte så dyr ca 400 kr för dom flästa ;)
Mina föräldrar vägrade utan anledning, jag kunde allt och lite till om kanin och så. Men efter ett halv år så fick jag efter som jag hade ett sådant stort intresse och nu har jag en fantastisk kaninhona som alla älskar! Men det gäller precis som #5 sa, övertyga istället för övertala :)
Mamma var med på det från början och hjälpte mig lite diskret att övertyga pappa om att det var en bra idé. Jag läste flera timmar om dagen med att läsa på (lånade hem varenda bok om kaniner från biblioteket, läste allt jag kunde hitta osv), jag ritade en fruktansvärd massa bilder på kaniner, jag gjorde ritningar på kaninburar, samlade ihop pengar genom att klippa gräset en hel sommar mm. och till sist gick han med på det!😃
Som de andra aäger så övertyga, bevisa att man har stort intresse och är ordentligt påläst är bra
Övertala är ingen bra idé. Om barn ska skaffa kanin, så måste föräldrarna vara med på det, beredda att betala för ev veterinärkostnader och att ta över ansvaret om barnet tröttnar. Många barn tröttnar, inte alla, men många. Kaniner kan bli rätt gamla, och inte alla barn/ungdomar tycker det är lika roligt med kanin om 8-10 år, även om det är jättekul just nu…
Föräldrarna har yttersta ansvaret för barnens djur, inte minst ekonomiskt. Därför tycker jag övertalning/tjat är fel sätt, för djurens skull, bättre att diskutera fram en lösning som hela familjen är med på.
Jag har varit i precis samma sits som din kompis, jag försökte berätta saker som var bra med kaniner, och hur snälla och vänliga de kan vara, jag berättade saker jag visste om kaniner för att visa att jag visste mycket om dom, men det tog cirka två år innan jag fick en, men det var det värt;-) lycka till!!
Jag hade först en på prov en sommar. Alla blev så fästa vid den att vi köpte den senare :)
Zingo ;D
Jag ville så gärna ha en ny kanin när en som vi tog över gick bort för den va i så dåligt skick:( så jag började läsa på om dem och så gick jag till mamma och sa - Mamma visste du att….. Så sa jag något nytt jag hade läst om kaniner:) så gjorde jag så flera gånger och en dag hitta jag min lilla dröm ninis en Madagaskar brokad kanin med satin päls (dvv). Så visa jag den föra mamma men hon är lite kräsen för hon vill alltid att en kanin ska vara blå:) så jag sa men mamma när dem ör Madagaskar kan dem se lite blåa ut på vissa ställen. Sen så hörde jag av mig till uppfödaren och fråga om bilder osv:) sen så köpte vi henne:) Och nu har jag 4 ninisar.
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html