Färg hjälp!
Nästa vecka ska mina 2 teddydvärgvädurar paras. Och jag undrar om någon kan räkna ut vilka förtväntade färger det kommer bli?
MAMMAN TILL KULLEN : Gul/blå japantecknad blåögd (ett öga är oddeye)
Mamma: viltblå brokad
Pappa: Svart wienertecknad
Sedan finns färgerna: havanna , siames japan, viltblå, gul/vit brokad wt, gul/svart japan wt, mörk zobel, viltgul och blå bakom mamman.
PAPPA TILL KULLEN: blå zobel wienertecknad blåögd med rubinglans
Mamma: Blå
Pappa: vit rödögd
Sedan finns även färgerna: vilt zobel, blå siames japan, viltblå, zobel brun, isabella, siames japan wt, gul/svart japan, bakom pappan.
Vilka färger kan de kommande bebisarna bli? haha de bär på det mesta..
Kan du även skriva ner mormor, morfar/farmor, farfar?
Så man kan utesluta vad som kan komma och inte kan komma av de du skrivit.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Hon kanske inte har dom. ☺
Farmor osv till föräldarna av kullen? De står ju? :) Jodå har stam ända til gamel mormor/morfar på alla. De är de färgerna som jag skrev att de även bar på.
Men det är ändå enklare att läsa ut vilka färger som mest troligt kan komma om man vet Vilken färg? vilken kanin hade, dvs Vilken färg? farmor, farfar osv hade.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#3: Nej inte på de sätt man vill för att kunna utesluta vilka färger det kan och inte kan komma. För jag vet ju inte Vilken färg? den vit rödögda ex är om jag inte vet vad som är bakom.
Om du hade kunnat skriva:
Mormor: *färg*
Morfar: *färg*
Farmor: *färg*
Farfar: *färg*
så är det mycket lättare att kunna se vilka gener mamman och pappan till kullen har ärvt som deras föräldrar bär på. För du säger att det finns ex siames på pappans sida, men var finns det?
För har pappan lyckats ärva den genen så kan du även få gult i kullen. Så man behöver lixom lite mer information än de du skrivit. Vad som finns längre bak i stammen är egentligen obefintligt om man inte vet exakt vilken kanin generna kommer ifrån. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Little mellows algot Blåzobel wt blåögd med rubinglans Mamma: blå Pappa: vit rödögd Farfar: viltzobel Farmor: blå siames japan wt Farfarsfar:viltblå Farfarsmor: zobel brun Farsmors mor: isabell wt Farmors far: blå Morfar: siames japan wt blåögd Mormor: blåzobel wt blåögd Morfars far: gul/svart japan Morfars mor: gul/svart japan wt Mormors far: blå wt Mormor mor: gul/svart japan
Det var hela den blivande pappans stam :)
Teddyhjärtans iris Gul/blå japan blåögd Mor: vilt blå brokad Mormor: blå brokad Morfar: viltgul med svarta tecken Mormors mor: svart brokad Mormors far: havanna Morfars mor: siames japan Morfars far: vilt blå Far: svart wt Farmor: svart ev mörk zobel Farfar: vit blåögd Farmors mor: svart Farmorsfar: havanna Farfars mor: gul/vit brokad wt Farfars far: gul/svart japan wt Och där var den blivande mammas stam.
Putt.. :)