Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1181 ggr
ElmerKrudd
0

Trycksår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så jag upptäckte för ett par veckor sedan att min kanin fått trycksår. Tog han till veterinären som tyckte vi skulle smörja med helosan och tvätta med klorhexidin om det behövdes. Tyvärr var veterinären rätt nervös och tyckte att hon hade kollat baktassarna men upptäckte inte att han även hade på hälarna. (Åkte in för framtassen saknade päls och han tvättade den jämt). Smorde med helosan ett tag och tvättade. Framtassen blev bättre men skaffade inotyol till baktassarna vilket hjälpte. Köpte även tass-salva då jag upplevde det som mycket fetare och bättre. Nu till saken, hans framtass har blivit värre och han tvättar den hela tiden så han har nu fått ett sår där. Tvättar och smörjer den tre ggr per dag, har madrass i buren och på han uteplats och försöker avbryta han varje gång jag ser att han tvättar den. Ska ringa veterinär imorgon igen och höra om jag kan få något bättre. Tänkte höra med er om ni vet någon bra smärtstillande salva eller liknande så jag kan få honom att låta bli den där stackars tassen? Eller har ni några andra idéer? Någon med kanin som haft trycksår? Och vad funkade för er? Lägger till en bild på lilltassen. Har fixat färgen i bilden då såret inte syntes innan för ljuset är så knäppt här inne. (Tassen är inte så röd som den ser ut :) ) Mvh.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Henni-Chan
0

Oj oj ser inte skönt ut, hoppas att det går bra med den lille! 
All smärtstillande salva jag haft har varit på recept så tror kanske att det är bäst att rådfråga veterinär och få det utskrivet på recept.

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

ElmerKrudd
0

Nej jag gissar att det svider en del för han :/ Vet du vad någon av dem hette så kanske jag kan nämna dem för veterinären imorgon? :) Han går och skuttar iallafall och verkar inte ha ont så att han haltar iallafal och äter och dricker bra. Men vill ju få bort det så snabbt som möjligt så det inte blir infekterat :/

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

AnnaFagerell
0

Tycker det ser ut som om kaninen har fått nåt ohyra eller bakterier som gör att den kliar tassen. Fick det på min hund och det krävdes antibiotika behandling

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ElmerKrudd
0

Nja kanske, fast han har trycksår. Tror att pälsen är borta där för att han tvättar den hela tiden. Men ska ta upp den möjligheten med veterinären imorgon och se vad hon säger :)

ElmerKrudd
0

#3 Finns det som salva förresten? Det kan ju inte skada om det är så att det inte är ohyra, antibiotika är väl bra om det skulle bli någon infektion också?

AnnaFagerell
0

#4 självklart men det blir en bakteriehärd när de slickar och därför läker det inte

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ElmerKrudd
0

#6 Det har jag ju inte ens tänkt på :S Frågan är hur tusan jag ska få han att sluta slicka på den. Går ju inte direkt att ha tratt på han.. Och sån där linda får nog inte sitta speciellt länge. Skulle haft typ en specialdesignad strumpa åt honom x)

Elsaharr
0

Det ser ju inte allt för mysigt ut. :( Hoppas det löser sig!

Zingo ;D

ElmerKrudd
0

#8 Det gör det nog i sinom tid :) Med envishet och bra salva ska det nog gå som smort (hö hö) :)

ElmerKrudd
0

Okej, så jag pratade med veterinären idag. Dock var hon tvungen att rådfråga en annan veterinär. Så förhoppningsvis ringer dom upp mig imorgon med någon salva jag ska använda. Jag menar, hur svårt kan det vara att veta vad det finns för antibiotisk eller smärtstillande salva att använda på ett djur om man är veterinär? Sen funderade hon på om jag skulle ha en tratt på honom, men sen att man kanske kunde ta en papptallrik. Alltså jag vet att jag måste försöka bryta beteendet att slicka tassen hela tiden. Men han skulle aldrig låta mig ta på honom nåt sånt. Är det ingen som vet en salva som kan funka? Vill liksom få det här överstökat och klart nu. Tycker så himla synd om honom. Inte bara för att det säkert gör ont eller svider, utan för att han hatar verkligen när man håller på med honom.