Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 455 ggr
RebeccaG
7

"Intressekollar"

Jag har funderat på en grej ett par år, utan att bli ett skvatt klokare. 

Hur kommer det sig att "ni" här inne, innan ni tar en kull gör intressekoll? 
I mean, avlar ni inte för eran egna skull? Då är väll en intressekoll rent onödig?

Jag avlar för min egen skull, och tar därför inga intressekollar(sedan brukar det stå folk på kö sedan ett år tillbaka ändå)så en intressekoll är onödig(ifall jag ens säljer några ungar). 
Men det är som om folk räknar med att sälja. 
Om ni räknar med att behöva sälja(ja, jag använder ordet behöver), istället för att räkna med att kunna spara hela kullen. 

Räknar ni då helt enkelt med att få 10-12 ungar, att inte spara mer än 1, eller har ni helt enkelt inte plats att spara alla ungar ifall ingen nappar på en senare annons?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Melao
11

Man kanske inte vill behålla åtta stycken? Ofta vill man väl spara en eller två ur en kull och då blir det ju oftast ungar "över" som behöver nya hem. Även om uppfödaren kanske har plats att behålla alla betyder det inte att man vill behålla alla. Därför är det ju jättebra att man gör en intressekoll först, så att man har ett hum om hur lättsålda ungarna blir senare.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Storip
3

Man ska alltid vara mån om var ungarna man själv fört till världen. Om köparen inte har plats/ingen vill köpa ungarna måste man ha plats för att spara hela kullen (eller de som man inte lyckas sälja), enligt mig.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

sfut
4

Instämmer med #1. Även om man tar kullen för sin egen skull och för att behålla så är det ju sällan man vill behålla 8 stycken även om man har möjlighet till det.  Ofta vill man spara en eller två. Det är skillnad på att kunna behålla alla och att vilja behålla alla.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Henni-Chan
3

Jag brukar inte göra intressekollar på forum som kif eller liknande. Jag lägger ofta ut kullplaneringar som ibland kan liknas med intressekoll. Precis som trådskrivaren tar jag kullar som gynnar mig själv och som jag planerar att spara ungar från. Men jag personligen tycker också att det är roligt att se om fler finner kombinationerna lika intressanta som jag, därav kan det hända att kombinationer ibland kan liknas med intressekoll. 

Dock tycker jag personligen att tar man kullar/avlar så ska man alltid ha i tanke (planera) att man kanske blir sittandes med hela kullen, oavsett om det är 1 eller 12.

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF