På gång?
Har känt sparkar på min hona som jag helt 100% säkert kan säga är sparkar :)! Har haft skendräktiga/ej dräktiga (inte skendräktiga då) och känt på deras mage o aldrig känt några rörelser öht. Inte ens tarmrörelser.
Honan ligger mycket o vilar, hon dricker väldigt mycket vatten, är de vanligt innan födsel? Ett mini bo har gjorts men ingen päls eller så. Lite orolig att hon inte ska bygga ett bo och sprida ut alla ungar eftersom detta e hennes första kull 😕
Kan de vara på g inatt? Hon e på dag 30.
Ibland så boar dom eller lägger päls precis när det är dax eller efter de fött, det gjorde min hona.
Och det verkar som din kaninhona kan få vilken dag som helst nu :)
// Michis
Glömde skriva att hon tvättar sig väldigt mycket på magen är de också vanligt?
Inga bebisar inatt. Inget bo men hon har grävt ett hål vid bolådan.
Jag har flera honor som inte gör någonting fören sista minuterna innan yngling eller att de gör om boet in i det sista. Men pälsen brukar vara ett tecken på att de har kommit eller att det är sekunder från att komma. Så det är nog bara att hålla koll på henne och hålla tummarna för att allting ska gå bra 🙂
Nu boar hon med päls! Kollade in o boden vid 9 o va inget då. Och nu skulle jag in o fylla på med vatten/hö o då kika ja in genom fönstret o då hade hon massa päls i munnen o sprang fram o tillbaka med halm/hö. Så kul o se :)
Hon boar inte i bolådan :/är rädd att ngn unge ska hamna utanför boet när hon tex diar :/
min hona som är i 30:e dagen gör lika dant. Har en bolåda men även lite halm utanför som jag tänkte att hon kunde få använda att bädda med om hon vill men istället har hon börjat göra ett litet bo(utan päls) utanför bolådan i den halmen. Det är hennes första kull också! Är också orolig att ifall hon föder där att ungen ska råka krypa ut ur boet.
Okej hon boa inte alls utanför bolådan utan i det hörnet hon kissar o bajsar och har inte hunnit göra rent där :(
Nu har hon fött bebisarna! Hoppas ingen kryper ur boet bara :(
#9 Grattis! Vet du hur många det blev? Vilken ras?? :)
#10 Nej, skulle in o hämta krukor till blommorna jag köpt o såg då att det rörde sig i boet och att mamman tvätta sig :). Det är dvärgvädur viltgul!
har inte pillat för o kika på ungarna ännu. Kollar nog ikväll så alla lever.
vilket sammanträffande min kanin födde också idag!
hon fick 7 ungar och alla verkar leva :)
Även om det är lag på att man måste ställa in en bolåda (om man inte har fast) så måste man tänka på att honan själv väljer vart hon vill lägga bebisarna. Mina honor brukar nästan aldrig lägga i bolådan utan fixar ett eget bo någon helt annanstans.
Det du kan hjälpa till med är att se till att kanten runtom boet är så pass hög att ungarna inte kan följa med ut/ramla ut själv. Dock ska du kanske vara lite försiktig så att du inte stör honan 🙂
Grattis!
#12 Grattis 😃
#13 Jo jag vet, alla mina andra honor har boat i sina bolådor :) tack!
Alla ungar lever iaf,blir noggrannare koll imorgon. Tror de va 5stk.