Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2101 ggr
CoNo
0

Inredning!

Jag (läs min pappa ) ska ev. bygga nya burar att ha istället för sådana inneburar som man köper. Jag har alltså innekaniner och marsvin! Jag undrar vilket material som är bäst, och sedan det roligaste - hur ska jag inreda? Jag vill ha roliga tips? som bygger på kaninens och marsvinens liv i frihet. Ex. så bor de ju i hålor, kan man hitta på nåt utav detta, inte bara rör i buren utan kanske ett hus med hål i taket? Eller? Kom med bra förslag!

Den ska stå i ett hörn, så jag hade tänkt ha plywood till sidorna som är mot väggen, och framsidorna ska vara dörrar med nät. Blir det bra, tror ni? Och vad ska jag ha i botten för trä? Plywood, spånskiva, eller vad är bäst?
Buren kommer bli 135x80 cm.

Mvh
Norah

jees94
0

putt

Clariiz
0

Det viktigaste är väll att ha en plan så djuret kan springa. Rör, hål osv. är roligare för smådjur.

Du har ingen ritning?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Matilda_91
0

Kaniner älskar att skutta över stockar och stenar, krypa i rör och gömma sig i hålor! I allafall enligt mina erfarenheter!

En stubbe att sitta på är jätteuppskattat. Gimzan har en i lekstugan, och där sitter hon jämt.

Gå ut i skogen och ta dig en till på hur det ser ut, eller tänk dig in i hur en kanin lever i det fria. Då kanske du får lite ideér :)

Lycka till!

[Niike]
0

Låter som bra mått på buren!

inredning är alltid kul! Låt fantasin skena iväg! Kika i böcker, på internet och på uppfödarhemsidor som har bilder på hur kaninerna bor. Där kan man alltid hitta något!:)

Du kan t ex bygga som ett stort hus, med massa olika ingångar, trappor eller rampar upp eller ner från husets tak .. Olika gångar överallt, upp till taket, ner från taket .. osv ..

Lägg in tunnlar/rör, stenar, stubbar, lite grövre grenar, pinnar .. Nu på hösten kan man ju lägga in löv som säkert är roligt att skutta i. Kanske en jordhög som kaninen kan gräva eller rulla sig i?

Fantasin har inga gränser;) Lycka till!

CoNo
0

Tack så jättemycket för svaren :) Fick lite nytt att tänka på. Ibland tänker man så mycket och så långt borta att man inte ser det som är precis vid fötterna på en ;P

Jag har en ritning, men en sjukt dålig en, som bara visar ena sidan och typ inte hur nåt ska vara byggt. Men lägger in den ändå :D
Gjorde den för att övertyga pappa om att han skulle ÄÄÄSLKA att bygga en fin bur till sin älskade dotter (A)

[Niike]
0

#5 Vsg^^ Var är ritningen då?:)

ciss
0

Visa ritningen! :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Wigge
0

Tror du innte ska använda spånskiva.. jag använde plywood till min bur. Spånskivan kan nog bli lite "lös" om den blir fuktig.

Sen så målar man ju även buren, men plywood känns säkrare. Lite dyrare dock, jag pejjade över 1000 kr i matrial till min bur, o ändå är den inte färdigbyggd. Så helt billigt blir det inte, dock var den ju inte så liten häller. :P

/fläskkorv

CoNo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha, jag glömde lägga in den ^^

[jenny-]
0

Kaniner brukar gilla att sitta högt upp så att dom har koll på läget ^^

CoNo
0

Jag lägger in en liten ritning på hur jag tänkt hos kaninerna! Mycket fin, jag vet :D Tycker det ser så tråkigt ut… Vill ha mer förslag!! Måla plywooden kanske??

Ovanifrån såklart :)

CoNo
0

Putteliputt :)

Flippa
0

Vad fina :D

CoNo
0

Haha ;)

Putt ^^

Klasselover
0

Så här har jag inrett min Hage.. Dålig ritning -.-

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

twinnie
0

Har massor med grejjer i mina burar :) Myran brukar ta med saker från mitt rum till sin bur, eftersom hon går lös största delen av dygnet. Helt plötsligt hittar jag en liten gosedjurskatt i hennes bur. Ren och fräch men man kände att hon slickat på den x) Har även hittat tennisbollar, en tejprulle och en sko. Min brorsa har också hittat ett stort antal bandybollar söndertuggade både i hennes bur och under hans säng (hon har en av hennes alla filtar där under xD). Den kaninen är riktigt speciell ^^

Annars har jag pinnar och tunnlar och massor med hö och halm som de kan bygga egna saker av *s*

johanna_loveAnimals93
0

Vad fint! :)