Äter konstigt!
har en kanin hona som är runt 9-10 år och den senaste tiden ätit konstigt. Jag märkte för ett tag sedan att hon inte längre åt hennes pellets men godis, knäckebröd och sallad åt hon. Men då hörde jag av en personal på granngården att hon hade haft en kanin som var gammal och slutade äta men då gav hon ett pellets som hette något +4 och blötla det. Så jag köpte hem en liten påse och testade och hon började äta första dagen men sen slutade hon äta det pelletset så jag testade att blanda med det gamla och då åt hon bara det gamla pelletset. Så då gav jag henne det vanliga istället och då har hon ätit alla dagar men då märkte jag att hon hade bajsat ganska stora högar lösbajs, Allså inte de vanliga hårda. Så jag är riktigt orolig men innan hon började äta igen så var hon depp och hade magrat lite men nu äter hon och är glad och kommer fram mer och är mer sugen på att äta. För några år sedan hade vi en kanin som magrade men han var fortfarande sugen på mat så vet inte om det är en sjukdom eller något liknande. Vet att rasen som hon är, tydligen är känd för att ha mag problem. Hennes mage är även hård, är det något problem?! Snälla Svara så jag vet vad jag ska göra. Kommer det gå över?
Vilken ras? är hon? Hon kan ha blivit lös i magen av att du har bytt för mycket pellets. Manchester kan inte göra tvära byten av pellets. Är hon hård i magen så se till att ge mycket Motion och inget pellets utan bara hö och vatten. Fortsätter hon att vara konstig och ha löst bajs så åk till veterinären
Man*
Skulle tro att hon är dvärgvedur, vet inte så jätte mycket om rasen
Är det verkligen bra att bara låta henne äta Hö och vatten? Ska hon inte få något pellets alls?
Ge bara hö och vatten tills magen har lugnat sig igen. Hon klarar sig utan pellets i en vecka.
Börja sedan ge pellets och öka långsamt! Börja med en tesked och öka lite dag för dag. Hastiga foderbyten gör att kaniner blir dåliga i magen.
Emma
tack, ska börja ge henne hö och vatten i en vecka så får vi se hur det blir ;)
Kanske det är åldern som gör sig påmind? :/
Zingo ;D
Åk till veterinär och kolla tänderna. Kan vara dem som spökar. Kan göra ont då hon äter pelletsen. Sallad, gurka och knäckebröd (smular sig lättare än pellets) är ju mycket mjukare att äta.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Min syster kollade tänderna men sa att dom såg bra ut, men hon äter allt hårt nu, men det var en period hon inte åt något alls förutom knäckebröd och sallad. Ska testa med häet först i några dagar annars far jag nog med henne in till vetrinären ;) #7 vad menar du? Är hon för gammal?
Nej, men kaniner brukar ju inte leva så mycket längre än så. Men det får vi ju inte hoppas! :)
Zingo ;D
#10 Ja det får vi hoppas :)
Kindtänderna har hon nog inte kollat. Svårt atg se själv.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson