Sätta ihop två kaniner
Bilfärder betyder ofta stress, de kan krypa ihop och bli "vänner". Dock är det en stresssituation och om en kanin inte är rädd för bilfärder kan den gå till attack på den andra kaninen och det är svårt att ingripa när kaninerna sitter box, byta burar anser jag inte heller vara den bästa iden. Aggressioner kan byggas upp när de känner varandras lukt men inte kan ordna rangordningen.
Det är bäst att man sätter ihop dem på neutral mark där ingen av dem varit innan, helst 5 kvadratmeter eller mer, med ställen med mat och hus med två öppningar så att det starkare djuret inte kan låsa in det ranglägre.
Där får de ordna rangordningen, Att de jagar varann och plockar päls på varann är helt okej, det kan dröja timmar dagar eller till och med veckor för att ordna rangordningen, ofta sägs det då att kaninerna inte gillar andra kaniner vilket ofta inte stämmer. Det brukar dröja längre desto mer kaniner du för ihop för mina 9 kaniner gick det rätt fort, ca 5 dagar.
Så fort de börjar bita, rivas, hoppa på varandra bör du sära på dem, du kan då starta ett nytt försök om kanske någon månad, i denna månad ska de hälst varken se eller lukta på varann då, som sagt agressioner kan byggas upp inom kaninen.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Jag lät mina bo brevid varandra i ca 24h innan första mötet på neutral mark. Första mötet var ca 30minuter(beroro ju på om dom bråkar eller ej) men jag tyckte 30min var en lagom första dejt. Sen fick dom mötas igen dagen efter i 1h. Efter andra mötet fick dom byta bur under natten för att vänja sig vid varandras dofter ännu mer. Dag 3 träffades dom i 4h på neutral mark som var större med en hel del mat och gömställen. Dom bytte sedan bur igen på natten. Dag 4 var mötet tänkt att vara hela dagen men det gick såpass bra att jag lät dom utforska resten av lägenheten tillsammans och efter det så flyttade dom ihop. Detta är vad som fungerade för mina. Lycka till!
"Ha det gött, ät ej kött"