Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1582 ggr
[Nampheet]
0

Ute eller inne?

Hejsan!

Jag har svårt och bestämma mig om min kanin ska vara inne eller ute ( Vi ahr inte köpt kaninen än så det är lungt) Så skulle ni kunna skriva fördelar och nackdelar med och ha kaninen inne och fördelar o nackdelar med att ha akninen ute.

Frågade min pappa nyss och han sa att det skulle typ bli svårt på vintern men om vi skulle ha han inne så skulle det bli svårt också eftersom vi har heltäcksmatta… Så ja 🤔 Men skriv gjärna det jag skrev nyss 😉😃

Snuttefia
0

Ha kaninen inne och ta ut i sele är även ett alternativ.
Är det en kaninunge du ska köpa så är inte detta det viktigaste att tänka på.

M.V.H Snuttefia

Rheen
0

-Att ha kaninen ute kan göra så att man tröttnar lite snabbare på att ta hand om djuret, eftersom man är tvungen att gå ut för att mata, städa och umgås med hoppetossan. (Behöver inte alls stämma för allihopa!) -Om man har kaninen inne är det enklare att bl.a. kela med den, trots vädret utomhus. Man behöver inte gå ut i regn och rusk när den ska matas, eller stå stilla och städa buren när det blåser som bara den. -Då kaninen bor utomhus spelar det ju heller inte såå stor roll var kaninen gör sina behov, men om den är frigående inne i huset kan det finnas vissa problem om man inte får den rumsren. Lycka till med vilket beslut du än tar! c:

~ Rheen.

aliiciaj
0

Det som är bra med att de bor ute är att utomhusburar oftast kan vara lite större, för det finns lite mer plats utomhus. Desto större bur för kaninen desto bättre! Det är också lite mer underhållande för en kanin att bo ute och ha något att titta ut på. Det händer oftast lite mer saker ute än inne. Men bor dem inne så kan de ju bo frigående i huset, det är ju hur mysigt som helst! Mina är det på dagen och de brukar hoppa upp i soffan och titta på tv med oss på kvällen. Jag brukar passa utekaniner ibland och jag tycker lite synd om kaninerna på vintern när det är jättekallt. När vattnet fryser efter en halvtimme och grönsakerna fryser fast i marken. Det är lite jobbigt när det är 10 minus ute och behöva gå ut och stimulera kaninerna. Jag har innekaniner för jag vill ha mina kaniner nära mig hela tiden. Skulle heller inte våga ha dem ute för förut hade jag en utekanin som en räv bröt sig in till och tog. Jag är så rädd för att de ska bli skrämda av katter och dylikt också så jag håller dem inne i "säkerheten" :) Men kaniner passar väldigt bra både som ute och innekaniner, så det är lite av en smaksak och vad för förutsättningar man har :)

Sxne
0

Enklaste är ju bara att köpa en liknande bur som min Bella har! Istället för den du visade mig. Det är bara att du skriver på kik så svarar jag (iaf du vill, har ju haft kaniner sedan jag var 7 så jag kan en del ^^)

/ Eve

Bambica
0

Jag har mina kaniner inne och det är hur mysigt som helst. När du skaffar den så måste du vänta och se var den kissar, så fort du märker hörnet där den går på toa så lägger du en toalåda och sen är det inga problem. Den kan bajsa lite var som helst men det är inte svårt att plocka upp. Jag har en liten dammsugare som jag använder efter att dom har lekt, det är oftast då några pluttar hamnar lite överallt :)

Ute kaniner har det skönt på sommaren men det kan inte vara skönt på vintern. På sommaren får dom ju Mycket fästingar också och det är inte kul att sitta och ta bort dem!

smellcaramell
0

#5 måste bara säga att vissa kaniner inte baksar utanför buren alls, min kanin är en av dom, bajsat utanför buren en gång då han blev rädd för hunden (som inte kom in i kaninens rum då jag spärrar av med kompostgalller, finns inga dörrar i min etta förutom till toaletten). Men vill man ha det naturligt är ju utekanin att föredra, men bor man i lägenhet/tycker inte om kyla och regn är väl innekanin att föredra. Dock får man ju städa oftare med innekanin om man vill slippa eventuell lukt men å andra sidan kan man umgås med kaninen mer och på ett annat sätt! :)