Äter lite hö
De senaste veckorna har mina kaniner börjat äta mindre och mindre hö. Från att jag har behövt fylla på höhäcken två gånger per dag till två gånger i veckan. Alla tre kaninerna äter väldigt lite hö. Nu när det är tillräckligt varmt ute får de gå i en Hage utomhus några timmar om dagen, som är väldigt uppskattat. I hagen finns hö, men det rör dem inte utan de betar gräs istället. Gräs älskar dem och trimmar hagen bättre än en gräsklippare nästan. På kvällen brukar jag ge dem lite gräs, maskrosblad och en näve pellets för kaninerna att dela på. Inte så mycket alltså, eftersom jag märkt att de äter mindre och mindre hö så ger jag mindre av det andra. Jag vet att gräset vid denna årstid är väldigt näringsrikt. Kan det vara så att gräset är så näringsrikt att de inte känner något behov av att äta hö då? Inte ens på natten när de inte har tillgång till hö? Eller vad kan annars vara anledningen till att tre kaniner äter så lite hö?
Det första jag kommer att tänka på är kvalitén på höet. Se över den en extra gång! Annars kanske de helt enkelt föredrar gräset, precis som mina marsvin börjat göra nu när de får gräs.
Mina tidigare kaniner åt i princip aldrig hö på sommaren då de gick på bete dygnet runt (de rörde inte höet då).
Min nuvarande har fått börja gå ut och in som han vill när det är fint väder så han äter mera gräs och örter nu och mindre hö. Ger mindre "kraftfoder" nu också eftersom gräset och örterna har mer näring än bara höet.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu