Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 713 ggr
[Emilia-W]
0

ögonproblem

Hej, 

Lilleskutt har en gång innan haft problem med ett av sitt öga, jag tvättade det med saltvattenlösning varje dag och efter kanske 1 - 2 veckor försvann det helt och ögat blev normalt igen. 

Nu har samma sak hänt bara det att vitt kladd kommer ut ibland (inte varje dag). Ögat är inte riktigt lika illa som det var sist och det kan variera från dag till dag om det är bra. Vi har ringt till veterinären och de sa att om det inte kommer ut gult  eller grönt kladd från ögat så var det ingen fara. 

Jag tvättar rent hans öga varje dag med saltvattenlösning och ser till att all päls och ev. kladd försvinner. Detta har han haft nu i 1 vecka-

Han äter mycket cirka en höhäck, lite sallad och andra grönsaker varje dag så hans aptit har inte påverkats. Någon som vet vad detta kan vara och vad jag ska göra? Kan pollen påverka detta?

emms
1

Hur står hans bur, och hur ser buren ut? Drag kan göra så att ögonen rinner.
Vad använder du för material i buren? Vissa grejer kan damma för mycket och irritera ögonen. Irriterar även luftvägarna så har du något som dammar mycket så kan det vara en bra ide att byta. 🙂

Emma

[Emilia-W]
1

#1 Hans bur står så att  det inte blåser in mycket, i buren använder jag spån och halm.🙂

emms
1

#2 Märker du att spånet eller halmen är dammigt? Kan vara olika från skörd till skörd på halm och likadant för spånet. 

Är det bara ett öga som det kommer vätska ur?

Emma

[Emilia-W]
0

#3 Jag vet inte riktigt men jag tror inte att halmen eller spånet dammar mer än vanligt. 

Ja det är enbart ur ena ögat och det var samma öga som det kom ur första gången också.

emms
0

#4 Att det bara kommer ur ett öga är ju lite konstigt. Om det hade varit bakterier eller virus så skulle ju det föras över till de andra ögat när kaninen tvättar sig kan man tycka… 
Hade det varit drag eller strö tycker man ju det borde påverka båda ögonen. 

Det skulle kunna vara något i käken som trycker mot ögat. Kaniner som har fel på sina tänder bak i munnen kan ibland även få problem med ögonen. Skulle råda dig att åka till en kaninkunnig veterinär och få kollat de bakre tänderna. 

Och vad är han för ras förresten? Är han långhårig kan det bero på det, har själv haft det problemet med en långhårig kanin.

Emma

Paxxie
0

Jag har haft en kanin med ungefär samma problem, typ någon gång i veckan fick han vitt kladd i ögonvrån. Tog honom till veterinären för att kolla och hon konstaterade att han hade en något trång tårkanal, men att han var fullt frisk i övrigt och det inte verkade besvära honom nämnvärt. Eftersom han är ganska gammal och det inte händer ofta tyckte hon helt enkelt att jag skulle avvakta så länge det inte blev värre, färgat eller började komma från andra ögat också.

Nu har det faktiskt inte hänt på ett tag så jag vet inte om det helt enkelt gått över av sig själv, men tänkte dela med mig iallafall!

[Emilia-W]
0

#5 Jo jag har inte tänkt på att det skulle kunna vara tänderna får prata med mamma. Första gången han hade försvann det i kanske 1 veckas tid och sedan kom det tillbaka, är det ändå troligt att det kan vara tänderna? 

Han är en lejonhuvad kanin, dock inte renrasig och väldigt fluffig.

emms
0

#7 Testa att klippa pälsen lite kortare runt de utsatta ögat. Kan fastnat något hårstrå som irriterat och gjort ögat känsligare än vanligt. Förhoppningsvis är det bara något sånt enkelt! 🙂 Det kan ju förklara att det kommer i omgångar, kanske växer pälsen lite annorlunda på det ögat eller så är det bara slumpen. Kaninen kanske föredrar att sitta i buren på ett håll som gör att det kommer en vindpust och träffar bara det ögat som har runnit. 
Skulle gissa på att pälsen kan vara problemet faktiskt. Men testa att klippa ner pälsen lite och se om det blir bättre. 🙂

Emma

[Emilia-W]
0

#8 Tack för ditt svar, jag ska klippa ner pälsen lite runt ögat, byta till ett annat strö och sedan får jag väl se om det blir bättre🙂

Quiinne
0

Min lejonhuvade får massa päls i ögonen och dom börjar rinna om jag inte klipper bort lite päls runt ögonen, skulle kanske kunna vara det… Hoppas det löser sig :)

emms
0

#9 Försök att inte klippa av känselhåren ("morrhåren" vid ögonen) bara 😃

Emma