Belgisk jätte
Hur är det att ha en belgisk jätte i lägenhet? hur stor bur kräver de fast de hoppar fritt dagtid utanför bur.
Buren måste fortfarande vara utav godkända mått även fast de får hoppa fritt dagtid. Buren ska enligt de nya reglerna vara minst 1 kvm stor, kortaste sidan minst 0,8 m och höjden minst 0.9 m. Detta gäller kaniner som väger över 6 kg, så se dessa mått som absoluta minimummått eftersom en BJ kan väga betydligt mer än 6 kg.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Vad blir det i centimeter?
Jag har haft en frigående jätte, hon hade aldrig någon bur dock.
Hade en enorm plastlåda som bajslåda bara :)
Hur mysigt som helst med en stor kanin skuttandes men se till att kaninsäkra ÖVERALLT.
De är stora och kommer åt i princip överallt.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Ska inte köpa någon jätte men älskar dem men sugen är jag.
#2 0,8 m = 80 cm, 0,9 m = 90 cm.
Så en bur på 140*70 kan räcka? fast har dem hellre frigående om jag skulle skaffa en.
Jag har ingen belgisk jätte men har en fransk vädur så en jätteras i alla fall.
Har haft honom i 2 veckor nu men än sålänge går allt bra. Han går fritt i mitt rum om dagarna och är i buren på natten. Det är meningen att han ska vara helt fri när han lärt sig rätt och fel lite bättre och jag kan lita på att han inte käkar upp en matta medans jag inte är hemma 😉
Har haft fransk vädur innan och den största skillnaden tycker jag är att dom är så sjukt envisa jämfört med en liten ras. Vet inte hur belgiska jättar är dock. Sedan äter dom och dricker dom mycket mer. Bajsar mycket mer så man får städa en hel del mer.
De första veckorna skulle jag aldrig våga släppa en kanin helt fri i min lägenhet, speciellt inte en jätte då deras "smaka på något" jämförs med en liten kanins "käka i ett par minuter", så är man rädd om sin lägenhet så får man vara väldigt uppmärksam hela tiden! Rumsrenhet har jag aldrig haft något problem med. Har man hö, mjukt strö och en toalett i kombination med varandra så brukar dom välja den platsen.
Om kaninen ska vara instängd någonsin så behöver det vara enligt de lagliga måtten. För en jätte blir detta 0,9 kvadratmeder med minsta sida 70cm. Jag skulle dock gå efter de nya måtten som kommer ut 2019 som är 1 kvadratmeter med minsta sida 80cm och minsta höjd 90cm. Sen är det ju självklart bättre med större! Har man en jätte på 10kg så är ju 1 kvadratmeter väldigt lite. Skulle rekommendera det dubbla även om den bara ska vara där på natten. 🙂
Emma
#6 Nej, för kortaste sidan på buren måste vara MINST 80 cm. Så en bur där kortaste sidan är 70 cm är inte ok.
Jag drömmer om jätte men skaffar hermelin alt ddv.
#7 Under en övergångsperiod fram till 2019 gäller de gamla reglerna MEN alla nytillverkade burar (som tillverkats efter 1 juli 2014) ska följa de nya måtten, så om TS skulle välja att bygga en ny bur är det 0,8 m (kortaste sidan) som gäller.
#10 Då lärde jag mig något nytt! 👍
Emma