Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1536 ggr
[Nampheet]
0

Om?

Hejsan! Jag funderar på o skaffa en Isabella dvärgvädur kanin men jag vet knappt någonting om dom, så skriv gjärna vad jag bör veta om dom osv….

SmillaM
0

Menar du hur man sköter dom? - Isåfall, likadant som andra kaniner.

Aktiv på kanin.ifokus.se

[Nampheet]
0

Men jag vet ju inte hur man sköter om en kanin :p jag förklarar lite dåligt

SmillaM
0

Om? -  Utseende?

Aktiv på kanin.ifokus.se

pernillaoscarsson
0

Om du inte kan någonting om kaniner så är det enklast att du går in och läser på kaninmagazinet :)

Henni-Chan
0

Ett annat alternativ är att du kontaktar en uppfödare av rasen dvärgvädur och som har färginriktning på isabella. De brukar svara på frågor och ge tips? på hur man kan ta hand om kaninen på bästa sätt :)

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

[Zachapacka]
0

Först och främst, tänk om du verkligen vill ha en kanin. De blir runt 8-10 år. Vad gör du om 10år? :)

Ha en så stor bur som möjligt, eller frigående inomhus. 

Låt kaninen få komma ut i huset, i trädgården med sele eller i ut i en Hage varje dag. 

Fri tillgång till rent vatten och bra hö. Om kaninen behöver kraftfoder så bara vanligt pellets. Inte gnagarblandningar och sådant för det innehåller för mycket socker.  Grenar är också väldigt uppskattat (typ äppel) och bra för det slippar ner deras tänder. 

Ska du ha kaninen helt ensam? Om du inte har tid och vara med den väldigt ofta så kan det vara bra och ha en kaninkompis, men aldrig två hanar ihop eller en hona och en okastrerad hane ihop. Smartast är att köpa från samma kull om du ska köpa ungar. 

Ta det lungt med kaninerna och bär inte runt på de för mycket. Kaniner gillar för det mesta inte att bli burna. 

Har du någon mer fråga är det bara att ställa den 😉

Elsaharr
0

Om du köper från uppfödare får man oftast information om hur kanin ska skötas. När jag köpte kanin fick vi ett häfte. Annars tycker jag att kaninmagasinet är bra!

Zingo ;D

Sxne
0

Sök på internet bubbänh 😎

jela96
1

Basic kaninfakta (långt inlägg men de här måste du ha koll på om du ska skaffa kanin) 

Se alltid till att ha en laglig bur. För dvärgvädurar är minsta tillåtna yta 0,5 m² men försök hålla det så stort som möjligt. Kaniner behöver utrymme att sträcka på sig och skutta runt.

Det måste finnas en hylla/ litet hus som kaninen kan sitta på och gömma sig i (exempel

Varje dag ska du:
* Byta till nytt och fräscht vatten, om du har utekanin och de är vinter måste du troligtvis byta vatten ett flertal gånger per dag.
* Fylla på höhäcken, kaniner ska ha fri tillgång till hö.
* Ev. fodra med pellets. EJ gnagarblandning då de är som godis till kaniner.

Tänk också igenom om du har tid då ingen kanin mår bra av att endast sitta i buren, ge daglig Motion! Kaniner kan även bli uppemot 10 år gamla, är du säker på att du vill ha kanin om 10 år?

Se till att kaninen har mjukt underlag (ex. massa spån) för att undvika trycksår på tassarna. 

Innan du köper kanin ska du ha:
- En laglig bur
- Underlag (ex spån)
- Vattenskål/vattenflaska 
- Matskål
- Klosax (du måste klippa kaninens klor regelbundet)
- Pellets
- Hus
- Höhäck

Tänk på att inte köpa kanin från djuraffär om du tänkt de, du vet aldrig varifrån kaninen kommer. Hitta en lämplig uppfödare istället.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Fridaaaa
0

#9 Höhäck och pellets är dock inget "ska ha" saker 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jela96
0

10#  'Ev. fodra med pellets. EJ gnagarblandning då de är som godis till kaniner'
Anser att någon sorts höhäck är bra att ha då iallafall mina kaniner kissar på höet om jag skulle lägga de på burbotten 🙂

Bunnysta@instagram

Fridaaaa
0

#11 "bra att ha" och "ska" tycker jag personligen är två skilda 🙂
På din "ska"lista står nämligen både pellets och höhäck med, och menade bara att de inte är något "ska" 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jela96
1

12# Ber om ursäkt att jag formulerade mig otydligt, missade att skriva ev. innan pellets.

Bunnysta@instagram

[Nampheet]
0

#11 tack! :D++++++