Tassproblem
På senaste har jag märkt att min kanin har stannat upp i det mesta han gör för att tvätt ena tassen. Fick idag hjälp av min kompis att kika på den. (Grinpelle som fäller=behöver hjälp att kolla han :P) Såg då att han saknar mycket päls under denna tass och funderar om någon av er kan tänkas veta vad det beror på?
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Har ingen aning, men rekommenderar att du ringer upp en kaninkunnig vetrenär och bokar tid :)
Absolut ska jag gör det :) Men eftersom det är helg så gör jag det på måndag, tänkte mer om det var någon här som kunde lista ut vad det kunde vara nu under helgen :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Kaniner kan ju få trycksår på tassarna på grund av hårt underlag. Men det brukar vara på hälarna på baktassarna och inte där din kanin har det. Kan ju vara trycksår, men bäst att åka till veterinären. :) Lycka till!
Hm, ja just nu har han inget underlag alls, brukar ha en matta men den rev han sönder och nu när han fäller så river han sönder mer eftersom han blir grinig och förmodligen lite stressad. Annars är han helt som vanligt och skuttar omkring och är glad. Får testa att hälla spån i hela buren och se om det blir skönare för tassen. Men det är lite skumt att det bara är på en. Tänkte även att det kanske är någon stressgrej han har för sig..
(Självfallet har han en toalåda som det är strö i :) )
#5 Då skulle jag tro att det beror på det. Ha mjukt underlag i buren så det blir skönare för hans tassar. Tycker ändå att du bör kontakta en veterinär. :)
#7 Det ska jag göra till veckan, ska in med mammas katt på måndagen så kanske pratar lite med dom då :)
I och med att han tvättar den så mycket tänker jag att det kanske är något som kliar? Men då behöver ju veterinär ta prover. Går ju liksom inte klia på tassen för dom på något annat sätt direkt än med munnen. 🙂
Emma
Skulle kunna vara. Men han var varken torr eller såg ut att ha nåt sår förutom det fingret som är lite rött, där huden var supermjuk. Ska prata med vet. imorgon :)
Så jag var ju inte till veterinären som tyvärr inte verkade helt bekväm med att hantera grabben. Hon trodde dock som jag att avsaknaden av päls på framtagen beror på att han gräver i sin bur, på bara plasten. Hon tyckte att det inte skulle vara trycksår iom att han inte hade något på baktassarna. Skulle smörja in framtagen med helosan och höra av mig.om det blev värre. Efter ett par dagar med sörjande, madrass i buren och ingen utetid på golvet började det se bättre ut. Men jag valde ändå att kolla på hans hälar (som hon nu sa att hon hade gjort) och såg till min förskräckelse att han visst hade trycksår och att de måste ha varit där när vi var hos veterinären. (Hon verkade nästan rädd för kaninen och rörde honom väldigt försiktigt så jag antar att det kittlade och han blev sur, extra grinig när han fäller men han ett väl dit temperament annars också :P) Jag valde att inte ringa tillbaka eftersom jag visste vad det var, började tvätta med klorhexedin och smörja även hälarna med helosan. Tyckte inte att det hjälpte något nämnvärt. (Hans trycksår har aldrig varit "sår", liksom inget infekterat eller hål eller så. ) Köpte inotyol och smörjde på ett tunt, tunt lager en gång om dagen och helosan en gång. Efter bara ett dygn såg jag en stor skillnad! Dock blev han lite torrare av inotyolen så jag köpte mig en tass-salva på apoteket och tar den en gång om dagen då jag tycker den känns mycket fetare och bättre än helosanen. Kan se en klar förbättring och är så himla glad att det går framåt! Dock undrar jag om någon här har mer tips? på hur jag kan få det att gå bort fortare :) Han smörjs alltså två ggr om dagen. En gång med inotyol och en med tass-salva. I hans bur har han numer en rätt tjock, vattenavstötande madrass och en hel del halm och hö. Även en toalåda med carefresh som byts en gång om dagen. Har även en inhägnad till honom som är ungefär halva rummet som han får komma ut i ca fem timmar per dag, vilken även den är täckt med madrass plus en massa filtar. Finns det något mer jag kan göra? Någon som har nåt tips? som kanske varit med om det själv? :) ( Ber om ursäkt för långt inlägg ;P )
Äsch, lite stavfel och typos men så blir det när man skriver från mobilen så det får ni ta ;)