Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 626 ggr
[Deshasix]
0

Fråga ang bonding

När man kör på metoden där man låter kaninerna träffas en gång om dagen, om allt går bra bör man endå sära på dem efter viss tid? Har tidigare kört 20 min första dagen, sen 40 sen längre och längre per dag, men om allt går bra, bör man inte bara låta dem va tillsammans så länge man har uppsyn? Kanske sära på kvällen? Vissa drar ju ut på sina bondnings perioder jätte länge och andra sätter bara ihop dem o bara låter de va så länge de inte slåss för allvarligt, vad tycker ni?

fsigge
0

Näe, jag gillar nog inte den metoden. Man måste bara börja från början när man särar på kaninerna hela tiden. Jag tycker att det är bättre att spendera en hel helg för att få två kaniner att kunna bo med varandra. Jag satte ihop mina förra kaniner på en stor neutral yta. De jagade varandra väldigt mycket, det flög lite tussar men ingen skadade sig. Efter cirka 1 timme i hagen så flyttade jag dom till en bur med lite mindre Hage där ingen av dom hade varit tidigare. Det fanns så mycket gott att äta och göra så de kunde gå förbi vara dra utan att attackera. När det goda tid slut började de göra upp rangen. Det tog cirka 1 månad för mig att vara helt säker på att honan med högre rang inte juckade på den andre. Det tar sin tid ibland och om man vill ha kaniner som är bra vänner så tycker jag inte den metoden är så bra. :/ Alternativt om man är rädd att de ska slåss att man har de i samma bur fast ett galler emellan.

Frida

Ljungåsen
0

När jag satte ihop mina kaniner så hade de umgåtts genom galler ett bra tag, utan att vara det minsta arga på varandra, så själva ihopsättningen blev inte speciellt dramatisk. Den ena jagade den andra och det flög lite päls men det lugnade sig ganska fort. Första veckan separerade jag dem på nätterna, för att vara säker på att den jagade kaninen skulle få i sig hö ordentligt. Kanske gjorde det att bondningen tog längre tid, men de är sams nu i alla fall, och är tillsammans dygnet runt.

Paxxie
0

Jag brukar bara sära på dem om de bråkar eller är väldigt stressade, men annars tror jag det är bra att inte försöka sära för mycket.  Sist jag satte ihop ett par så försökte de bestämma rang i flera timmar och jag särade alltid på dem efter ett tag då jag tyckte det verkade alltför stressfullt. Tyvärr innebar ju det dock att de började om med rangordningen varje gång jag satte ihop dem.   Sedan bestämde jag mig för att helt enkelt ha dem ihop så länge som möjligt i ett neutralt häng och efter drygt sju timmar lugnade dem ner sig. När jag satte ihop dem i en bur sedan var det lite mer ridande, men efter någon vecka försvann det helt. Nu är de jättebra vänner och bråkar faktiskt aldrig.

Givetvis ska man sära om kaninerna bråkar eller mår dåligt, men jag tror att det ofta att det egentligen gör att det tar längre tid och blir mer stressigt för kaninerna.

[Deshasix]
0

Okej! Tack för delad erfarenhet! Tänker dock om jag skulle sätta ihop dem o låta de ordna rang färdigt så kanske den tredje inte blir så glad, har nämligen ett bondat par och en ny hona och de är honorna som flyger på varann och hanen sitter snällt o tittar eller förösker gå imellan och pussa på dem, stackarn. Men tror jag provar på måndag att ta in dem i badrummet med massa mat och se hur de går, och bara sära om de slåss för mycket eller blir för stressade.