rumsrena kaniner
Vi har haft våra två kaninsystrar i snart ett halvår. De bor inomhus i bur, men springer löst i lägenheten om dagarna när vi är hemma. När de som ungar först kom så både kissades och bajsades det lite överallt, men efter bara några veckor så var de i stort sett rumsrena, utan att vi egentligen vet hur det gick till. Vi prövade naturligtvis lite av varje, men rätt som det var så verkade det som att kaninerna själva bestämde sig för att ha toalett i en hörna av buren.
Sedan några veckor har en förändring inträtt. Plötsligt har de börjat göra ifrån sig överallt. Vi plockar och torkar ideligen. Har ingen aning vad det beror på, eller hur vi ska hantera det. Någon som vet?
/Lenny Mollart
Hur gamla är dom?
8 månader
Det kan ha att göra med brunst, är dom kastrerade?
Vissa honor blir lite tokiga i samband med det.
Om dom är 8 månader kan det även bero på att dom blivit tonåringar, en period en del kaniner kommer in i vid runt 6 månader-1 år. Då kan dom helt glömma bort vart dom ska göra sina behov, dom kan börja nafsa och testa gränser. Göra grejer dom vet om att dom inte får göra osv. Detta beror ju på hormoner och om ni tycker det stör för mycket så skulle jag rekommendera att kastrera om ni inte ska använda dom i Avel. :)
Deras hormonbeteenden minskar eller försvinner helt och man slipper risken för livmodercancer som drabbar många kaninhonor. Även skönt för dom att slippa alla brunstbeteenden, många honor som bor tillsammans kan ryka ihop och bli osams runt brunster.
Har även lite tips? gällande toan. Man kan få träna om dom vid tonåringsfasen.
Ha alltid hö i kombination med lådan, kaniner gillar att äta hö och göra sina behov på samma plats.
Dom gillar även att kissa där det är mjukt, så har ni filtar och liknande som dom kissar på så kan det bero på att det är för mjukt. Jag har bara material i toalådan hos mina kaniner och filt med yogamatta under i resten av utrymmet.
Det är även viktigt att vara konsekvent med deras träning. Lägg in ALLA pluttar i lådan, ofta. Det hjälper en hel del. Torka även kiss med toapapper som man sedan kan lägga i lådan för att visa att här ska det va. Tvätta noga platsen dom kissat på och spruta på något som luktar starkt. Ättika, parfym, hårspray. Ser ni att dom sitter och kissar gå snabbt fram och lyft in dom i lådan. Jag gillar även att berömma dom när dom sitter i lådan så dom vet att dom gör rätt.
Hoppas dom skärper till sig snart och lycka till! 😉
Emma
Som någon annan sagt så har de blivit könsmogna och börjat revirmarkera. Det kan bli bättre när de blir äldre men det säkraste sättet att bli av med beteendet är att kastrera dem. Lycka till! :)
Oho för att satsa det sista på mirakel!