Mat?
Hejhej! Jag har några frågor angående mat. Min ena kanin hona (hermelin 10år) går inte upp i vikt som hon ska, vi har varit hos veterinär och dem har tagit prover och så, men tipset dem gav var att ge henne foder med mer fett, så numera äter hon Rabbfor, hon har dock inte gått upp något alls! Min andra hona har dock gått upp väldigt mycket i vikt av Rabbfor. Någon som har något tips?? Sen undrar jag också om man kan ge ensilage istället för Hö? Vi har nämligen ensilage till hästarna så tänkte att det kunde vara smart att ge det till kaninerna också:) (det är ganska torrt ensilage) kan ju också säga att dem är ute kaniner:)
Jag har gett ensilage, men då som är väldigt torrt. Dock var inte mina kaniner så förtjusta i det så återgick till hö.
Solrosfrön kan hjälpa till att få upp de i vikt och framförallt lägga på sig fett över ryggen. Rabbfor är nog bland de bästa feta fodret du kan ge. Upplever det svårt att göda äldre kaniner.
Edel är lite fetare än annat kaninfoder så kan funka, Krafft groov 90 har jag kört på mina kaniner också och tycker det funkat hyfsat.
Tyvärr är foder en ren vetenskap där man ibland får prova sig fram. Kaniner är individer precis som vi och fungerar på olika sätt.