inomhus eller utomhus?
Har ni era kaniner inne eller ute? föredelar och nackdelar?
har ni också några fler djur än en kanin inomhus? hur funkar det med eran kanin?
kram😊
Har fritt inne men vid bra väder är altandörren öppen så han är fritt ute på tomten och altanen. Under somrarna på landet bruka jag ha kaninerna ute men blir annorlunda med krabaten jag har nu då han är blind men vet inte än hur det blir då.
Har hund och även duvor och det funkar hur bra som helst, är kaninen som är bossen ;)
Tycker speciellt när man har en ensam kanin att det är trevligare att ha inne då både jag och den får mer och bättre sällskap av varandra. Mina förra honor som bodde tillsammans bodde ute då jag hade en okastrerad hane inne men det blev ju inte alls att jag spendera lika mycket tid med dem som hanen, honorna sprang dessutom helt lösa på landet under somrarna.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Mina bor ute :)
Att ha ute är ju naturligt men dock får dom inte lika mycket uppmärksamhet som dom skulle fått om dom bott inne.
Fast vi kan inte ha dom inne då min brosa brukar skrika och härja sig, så det skulle ju inte vara bra ;)
Har mina ute. Fördelar är att det är naturligt, lättare med stora burar/hagar du måste inte städa buren lika ofta då det snabbt luktar illa om man har kaninen inne och du slipper allt stök som bli med innekanin. Nackdelar är att det blir väldigt jobbigt på vintern och det är kallt så vattnet fryser och även Ströget så det är svårt att städa. Debfår även mindre uppmärksamhet än om de bor inne. Men själv föredrar jag att ha de ute. :)
Älskar kaniner 
Vi bor i lägenhet så det är bara möjligheten med innekanin som finns för oss, men fick jag välja skulle jag absolut fortsätta ha inomhus. Jag har inget emot att städa lite oftare, vår kanin är ändå frigående och helt rumsren. Toan tömmer jag varje dag så den luktar nästan aldrig och hö tycker jag bara luktar gott. Tycker inte att det blir något särskilt stök, vi sopar lite spån och hö då och då men det är inget som är direkt tidskrävande heller, hör ju till den vanliga städningen av huset.
Det ligger lite kanintunnlar och leksaker överallt, men det är nog ungefär lika störande som när man har barn kan jag tänka mig (inget vi har).
Vi har dock inga andra djur, hade vi t.ex. haft hund också hade jag nog spärrat av så kaninen och hunden bodde åtskilda, åtminstone när vi inte är hemma.
Den enorma fördelen jag ser är att jag har väldigt nära kontakt med min kanin. Jag har full koll på hans beteenden och dygnsrytm och märker direkt när han inte är som vanligt. Eftersom han är ensamkanin just nu skulle jag själv få skuldkänslor om jag lämnade honom ensam i en bur ute i trädgården hela dagarna. Just nu jobbar jag mycket hemifrån och då har vi sällskap av varandra så gott som jämt. Att ta en mysstund med kaninen det sista man gör innan man lägger sig är ju också trevligt, något som blir lite svårare om man har utekanin kan jag tänka mig.
För oss funkar innekanin helt perfekt, det är inte konstigare än att ha innekatt eller en hund. Det jag önskar är ju såklart att han fick mer tid utomhus, men vi håller på och seltränar just nu så till sommaren ska vi nog kunna gå ut till grönområdet bakom vårt hus lite oftare, det ser jag fram emot!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag har min kanin utomhus. Då jag aldrig har haft innekanin vet jag ju inte hur det är, men jag och min kanin trivs så som vi har det nu och jag har inga planer på att byta. Fördelar är att det är naturligt, behöver inte vara rumsren, han kan vara ute och skutta fritt även på vintern. Det hade han ju inte kunnat göra om han hade bott inomhus. :) Nackdelar är om vintern, att vattnet fryser, det är himlans kallt och det blir svårstädat.
Zingo ;D
Mina kaniner bor utomhus. Fördelarna är att det är naturligare för dem, större burar/hagar, luktar inget, skräpar inte ner, det blir mer naturligt mer omväxlande för dem i utomhusmiljö.
Fördelen med inne är att man får en närmare kontakt med kaninen om den bor inne, och det är väldigt mysigt att ha dem inne! Själva buren är mer lättstädad, men man får också dammsuga pluttar på golvet…
Har en inne, 5 ute. För och nackdelar.
Fördel ute: möjlighet till större, göra det mer naturligt för dem, kan vara ute i hagarna året om.
Nackdel: Vintertid när allting fryser.
Fördel inne: Oavsett väder och tid på dygnet är det lätt att sitta och mysa. Kan skutta i rum inne.
Nackdel: Spån i huset, kan inte vara utomhus i hagarna på vintern. går itne att göra lika naturligt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Utekaniner här Fördelar: det blir mer naturligt, man kan göra stora hagar, bara allmänt mer naturligt än inne Nackdelar: vintern. Det är kallt, vattnet fryser, underlaget i buren fryser, jag fryser. Även om de rymmer så kan de komma ut på vägar och har större chans att dö och försvinna Föredrar trots alla nackdelar Utekanin. Det blir naturligt men jag vet inte hur jag ska förklara det… ;)
Jag har mina ute :)
Jag har utekaniner för att jag vill ha kaninerna så naturligt som möjligt plus att jag tror att kaninerna själva också trivs bättre ute. Jag föredrar utomhus-kaniner.
Fördelar:
+ Det är naturligt att ha kaniner utomhus. Det är naturliga temperaturer, olika väder, andra djur och läten m.m.
+ Man behöver oftast inte städa lika ofta som man behöver med innebur och det smutsar ju inte ner inne i ditt hus/din lägenhet om man har utekaniner vilket det gör med innekaniner.
+ Man har oftast möjlighet att aktivera kaninerna mer om man har dom utomhus, även på vintern, då man kan vara ute eftersom att de inte fryser pga att dom har vinterpäls. Vilket kaninerna inte får som innekaniner.
+ Jag tror att kaninerna får mer stimulans och så är det mer naturligt för dom av att vara utomhus än att vara inomhus eftersom att det är mer "levande" så att säga ute. Det finns andra djur, naturen, läten, saker som dom kan äta, naturliga temperaturer, olika väder m.m.
Nackdelar:
- På vintern eller när det regnar t.ex så kanske man inte har lika lust att vara ute hos kaninerna, då är det skönt att ha dom inne. Det blir kallt för oss.
- På vintern så fryser vattnet.
Vänliga hälsningar Ellen 

Jag har kaninerna inomhus. Nackdelen är att det skräpar ner och tar en massa plats. Fördelen är att det är lättare att umgås med dem, eftersom jag passerar deras rum flera gånger om dagen. Kaninerna är omplaceringar och flyttade hit i höstas. De har alltid bott inomhus. Jag har marsvin också, så det känns rätt naturligt att ha även kaninerna inne. Nu när det börjar bli varmt ute får de naturligtvis gå ut på dagarna, men jag tar in dem på natten. Precis som marsvinen.